CategorieĆ«n/ ChanoekaOpperrabbijn Jacobs » 
Rabbijn Jacobs in Lelystad: Universeel om samen duisternis te verlichten Auteur: Aangeleverd door Opperrabbijn Jacobs | 170 keer gelezen
Bron: Reformatorisch Dagblad
woensdag 13 december 2017 15:44 uur

Aan de Zilverparkkade in Lelystad staat dezer dagen een grote menora –achtarmige kandelaar– opgesteld. Chanoeka, het Joodse lichtfeest, duurt tot en met volgende week woensdag. beeld Bram van de Biezen

„Het Chanoekaverhaal is niet alleen bedoeld voor de Joden; het is universeel om samen de duisternis te verlichten”, aldus opperrabbijn Binyomin Jacobs. Aan de Zilverparkkade in Lelystad ontstak hij dinsdagavond de eerste lampen van een 12 meter hoge menora.

Het evenement was georganiseerd door Stichting Christenen voor Israël, als „teken van vriendschap en verbondenheid met Israël en de Joodse gemeenschap wereldwijd.” Zo’n honderd belangstellenden waren er getuige van dat opperrabbijn Jacobs een tweetal lampen van de achtarmige kandelaar ontstak. Zijn schoonzoon Moshe Stiefel, rabbijn van Flevoland, leidde de bijeenkomst in goede banen.

Chanoeka, het Joodse lichtfeest, begon dinsdagavond en duurt tot volgende week woensdag. Elke dag wordt er een lichtje aangestoken. Tijdens het feest wordt de herinwijding van de tempel herdacht, in 164 voor de gewone jaartelling. Bij die gelegenheid was er slechts één kruikje olie beschikbaar, aldus rabbijn Jacobs, normaal voldoende om de menora één dag te laten branden. Wonderlijk genoeg schonk het kruikje echter genoeg olie om de kandelaar acht dagen te laten branden.

Belangrijker is dat een kleine groep Joden een grote groep Grieken versloeg, zei hij. „Deze mensen waren trouw aan G'd en versloegen de afvalligen. Ondanks dat er bij de Joden zelf slechts een minderheid was die het juiste pad bewandelde, heeft G'd toch voor hen gekozen.”

Ook voor vandaag heeft dit betekenis, aldus de opperrabbijn. „Een meerderheid laat Israël vallen, maar het is niet waar dat men het moet verliezen van de meerderheid. In deze tijd kan men een minderheid zijn als men blijft vasthouden aan het dienen van G'd. Zuiverheid en oprechtheid van geest overwinnen altijd.”

Volgens de Talmoed is de essentie van Chanoeka het kruikje olie. Dit kruikje geeft aan dat tegen alle natuurwetten in de zuivere en oprechte waarheid zal blijven bestaan, stelde rabbijn Jacobs. „Het Chanoekaverhaal is universeel om samen de duisternis te verlichten en zo de leugen te verbannen.”

De duisternis wordt verdreven door het verdrijven van rassenhaat en discriminatie, vervolgde hij. „Uiteindelijk zal de echte Menora ontstoken worden als de Messias zal komen, in Jeruzalem, en dan zal er voor ieder mens vrede zijn. Rassenhaat en discriminatie zullen dan niet meer bestaan.”

Vijftig jaar Lelystad
Ook de Israëlische ambassadeur, Aviv Shir-On, voerde het woord. Hij stelde dat Chanoeka de heilige dag van vrijheid, blijdschap en vrede is. „Dat brengt Joden en christenen samen in deze tijd van kaarsen, familie en vriendschap. Chanoeka symboliseert de essentie van Jeruzalem en het Heilige Land en de principes die de Joden doorgaven aan de wereld, zoals vrijheid en sociale omgangsvormen.”

Pim van der Hoff, voorzitter van Christenen voor Israël, hield de slottoespraak. „Het mooie is dat Lelystad evenals de verenigde stad Jeruzalem vijftig jaar bestaat.”

Van der Hoff gaf aan dat de gelovigen uit de volken met Israël Chanoeka vieren omdat Israël is aangesteld tot een licht voor alle volken. „Zoals de armen van de kandelaren omhoog steken, steken wij onze armen omhoog om vanuit de hemel het licht te verwachten. Zodat mensen aan ons kunnen zien dat wij omgang hebben met de G'd van Israël.”

Ook elders worden dezer dagen grote kandelaren ontstoken. Woensdagavond gebeurt dit bijvoorbeeld in het stadhuis van Den Haag. De reuze-chanoekia staat in het teken van het Mondriaanjaar.

  Website
 
Inloggen
Zoeken
Contact
Links
Copyright © 2018 Jodendom Online, Alle rechten voorbehouden.