11 Niesan 5784 | 19 april 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Liefde voor Hasjem is Tora, vrees voor Hasjem zijn de mitsvot
Publicatiedatum: dinsdag 26 februari 2008 Auteur: Redactie | 3.708 keer gelezen
Redactie, Sjoa (Holocaust), Lijden, De Vrije Wil, Straf en Beloning »

De Tora en mitsvot zijn emanaties van G'ds Essentie
en
dat is de ware EENheid.
Wanneer een persoon iedere mitswe op de goede manier en met liefde uitvoert,
- devejkoes -
dan krijgt hij begrip van de Eenheid
...

Ner Mitzvah 13a

Hasjem wilt Zich niet alleen Zich thuis in deze Woning voelen, maar door onszelf geheel af te leggen, wordt deze wereld Zijn Woning waar Hij Heer en Meester is. Dit kan uitsluitend middels de mitswot. Het is belangrijk dat iemand goed begrijpt wat hij tijdens zijn Torastudie leert. Tora en Hasjem zijn EEN. Wanneer iemand studeert en de Tora begrijpt, wordt het G'ddelijke als het ware één met de student. Als je faalt, faalt de eenheid met Hasjems wijsheid.

Rabbi Shneur Zalman zegt in Tanya hoofdstuk 5 dat de Tora het brood is en dus voedsel voor de ziel. De Tora voedt de ziel: het lichaam heeft fysieke brood nodig dat door het lichaam wordt geabsorbeerd, dat vervolgens in bloed en vlees getransformeerd wordt. Hierdoor leeft en bestaat iemand. Zo is het ook met de Tora en de vergelijking tussen de ziel van degene die studeert en de concentratie van zijn intellect totdat de Tora is geabsorbeerd in zijn intellect en een is geworden zoals het brood met het lichaam. Het wordt voedsel voor de ziel en wordt omgezet in leven van de Gever van het Leven, Gezegend is Hij, G'd Zelf Die gekleed is in Zijn wijsheid en Zijn Tora.

Om Hasjem te kunnen uitnodigen en Hem thuis te laten voelen is Zijn Woning in deze lagere wereld, moeten wij gekleed zijn in Zijn Wijsheid en Tora. Dit kan enkel door concentratie en begrijpen van de Tora. Dat is de reden waarom Joden de Tora opmompelen. Het moet niet bij mompelen blijven. Je moet de Tora niet slechts lezen. Zo is het ook met de mitswot. Het is jezelf afleggen aan G'ds Wil. Het is een actie en de rest is minder van belang. Liefde en vrees voor G'd legt de betekenis van de meditatie tijdens Torastudie vast, terwijl de mitswot daardoor wordt ingevuld. Dit komt vanuit de vrije keus G'd te willen dienen waardoor jij je eigen wil aflegt en het Hemelse juk op je neemt. Het Hemelse juk is niet zwaar.  כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר; kie qarov ‘elejcha hadabar: volkomen binnen je bereik is het gebod [Tora]. Dwariem/Deut. 30:14

In één van de Limmoedklassen paar jaar geleden heeft een van ons een uur filosofieles gehad van een orthodoxe filosoof. De stelling van deze filosofieles luidde:

Riem onder het hart of hart onder het riem?
Uitkomst: riem OP het hart.
Waarom?
Door de Sjema! En onze Sjema luidt:
Luister, Jisraël! De Eeuwige is onze G'd, de Eeuwige is EEN. Je moet van de Eeuwige, je G'd, houden met heel je hart, heel je ziel en met alles waartoe je bij machte bent. Neem deze woorden die Ik je heden als gebod voorschrijf ter harte, Je moet ze voor je kinderen telkens en telkens weer herhalen en er over spreken als je thuis zit en als je onderweg bent, als je gaat slapen en als je opstaat Je moet ze als een teken op je hand binden en als een herinneringsband tussen je ogen en ze schrijven op de deurposten van je huis en aan je poorten... Dwariem/Deut. 6:4 ev.

De buitenwereld vindt die 613 wetjes en regeltjes maar beknottend, benauwend. Niet realiserend dat het Hasjems woorden zijn. Onderwijl wordt er ons gevraagd: zijn die regels niet benauwend? Waarop wij antwoorden: volstrekt niet! In tegendeel: het is bevrijdend! Het is als een riem om ons hart! Hoe dat zo? Hasjem is oneindig groot, niet te vangen, niet te beperken en toen Hij met Zijn Sjechina (Heerlijkheid) met ons in de woestijn was woonde Hij in Zijn Ark, niet groter dan 7 meter. Kunnen jullie dit voorstellen? Een oneindig groot machtig heerlijk Persoon woont tussen ons, tientallen jaren, in een kistje van nog geen 10 meter! Dachten jullie dat Hij Zich gevangen voelde door ons? Dacht je dat Hij Zich líet vangen door ons? Zo is het ook met de 613 Wetten. Het is als een riem om ons hart waartussen de Wet ligt. Het is in ons hart gelegd. Voor vele benauwend... zo'n riem om je hart. Voor ons betekent die riem van 613 wetten op ons hart vrijheid ipv benauwdheid.
Daarnaast heeft het Burgelijk Wetboek - die iedere Nederlander dient te kennen - meer wetten en regels en wij horen niemand hierover.
Het is nu wellicht duidelijk waarom Torastudie niet alleen uit vrees voor Hasjem en ook de mitswot alleen uit liefde voor Hasjem gedaan moeten worden. Dat is uit eigenbelang. Hasjems woning in deze lage wereld is incompleet. De eenheid met Zijn wijsheid en Tora met individu is ver te zoeken.

De Talmoed ondersteunt de Tora en moet bij de Torastudie betrokken worden om uitleg en wijsheden die daarin vastgelegd zijn uitleg te geven. Een voorbeeld is Eroevien 13: Rabbi Abba zegt in de naam van Sjmoel: drie jaar lang hebben de leerscholen van Sjammai en Hillel een discussie over een bepaalde mitswe gehad. Ieder claimde dat de Halacha hun interpretatie moet opvolgen. Plotseling hoorden men een Hemelse stem zeggende: ‘beide zijn de woorden van de Levende G'd, maar de halacha moet worden opgevolgd volgens het Leerhuis van Hillel.
Als beide de woorden van G'd zijn, waarom moet de interpretatie van Hillel als Halacha worden opgevolgd? Omdat zij rustig en nederig (volgens Rasji ook geduldig) waren en in hun academie werden de beide interpretaties bestudeerd: hun eigen interpretatie als die van het Leerhuis van Sjammai. Daarnaast zouden zij altijd hun eigen woorden áls die van het Leerhuis van Sjammai hebben opgevolgd.

We kunnen het volgende hieruit leren: de Tora trekt niemand voor. Maar in dit geval werd het Leerhuis van Hillel om zijn nederigheid alom geprezen en hun interpretatie als Halacha vastgelegd. De Tora is géén intellectuele oefening, maar een ontmoeting met de Schepper. Nederigheid is het belangrijkste binnen het Jodendom. Arrogantie om bijvoorbeeld faam als Torastudent te behalen is not done. Arrogantie vult het menselijk vat en het intellectuele vat voor de Tora is dan te vol. Nederigheid in Torastudie levert diepe inzichten op.

De mitswot zijn te onderscheiden tussen de categorieën choekiem, de suprationele mitswot en de misjpatiem, de rationele mitswot. Met betrekking tot Torastudie geniet men op twee manieren om de mitswot een invulling te geven:

  1. De mitswot laat de mens het Hemelse juk op zich nemen
  2. Nu het juk is opgenomen, worden de mitswot met het intellect één gemaakt, net zoals bij de Torastudie.

Concluderend:
Hasjem wenst menselijke dienaren met vrije keuzen en geen voorgeprogrammeerde computers die klakkeloos Zijn Wil doen. Maar aan de ándere kant verlangt Hasjem van ons dat wij onze eigen wil - uit vrije keus - loslaten om Zijn Wil op te volgen zoals een dienaar van een baas zonder inbreng van zijn eigen mening die opdrachten van de opdrachtgever opvolgt. Deze manier van Hasjem dienen uit zich op drie manieren:

  1. Om de Tora en de mitswot op te volgen dient men het Hemelse juk op zich te nemen. Dit moet uit vrije wil (vrijwillig) gaan
  2. De studie van de Tora en het invullen van de mitswot worden uit liefde voor Hasjem gedaan. Het is een persoonlijke participatie in het dienen van Hasjem. De ware studie van de Tora en het ware invullen van de mitswot worden uit vrees voor Hasjem gedaan. Het is een uiting van ondergeschiktheid en onbaatzuchtigheid.
  3. De Tora en de mitswot nodigen ons uit voor intellectuele deelname in het dienen van Hasjem. Dit uit zich in het doorgronden van de Tora en mitswot. Het invullen van de Tora en mitswot gaan vanuit liefde en enthousiasme. De Tora kan uitsluitend begrepen worden wanneer iemand zijn eigen wil uit vrije keuze aflegt om zo de G'ddelijke inzicht van de Tora te vergaren en zijn ziel als brood te voeden. Dit kan uitsluitend gebeuren wanneer je vanuit nederigheid als een lege vat bent zodat de Wijsheid van de Tora opgevangen kan worden.

Jodendom verlangt nederigheid, eerlijkheid en een onvoorwaardelijke toewijding van de kant van de mens om G'd te kunnen dienen.

Pagina index:
Copyright © 2008 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.