13 Niesan 5784 | 19 april 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Vreugde volgens de Baal Shem Tov
Publicatiedatum: zondag 05 mei 2013 Auteur: Redactie | 3.019 keer gelezen
Chassidiem en Chassidoes, Redactie, Moessar [ethiek], Leer van de Baal Sjem Tov »

Vreugde en blijdschap helpen ons met het bereiken van de Roeach Hakodesj (de G'ddelijke Inspiratie). De Gemara zegt in Berachot 31a dat iemand alleen moet dawnen wanneer de persoon de vreugde - om een mitswe te vervullen - voelt, zodat de persoon de graad van heilige hartstocht - gekend door de wijzen - zal bereiken (Damesek Eliezer, Hakdamah, 67).

Huilen is een groot kwaad, omdat men Hasjem met vreugde moet dienen. Maar wanneer iemand van vreugde huilt en zich vastkleeft aan Hasjem, dan is dat goed (Likkutei Moharan 1:175; Tzava'as HaRivash 48).

Torastudie moet door enthousiasme en vreugde gevoed worden. Hierdoor zal men minder vreemde gedachten ervaren (Tzava'as HaRivash 51).

Een gebed moet met grote vreugde gereciteerd worden en is hierdoor voor Hasjem acceptabeler dan een gebed die in droevigheid en tranen is gereciteerd. Het is als een arme man die in tranen voor een koning staat en smeekt en smeekt en smeekt. Normaliter zal hij niet snel de oplossing voor zijn problemen ontvangen. Maar wanneer de nobele man zichzelf voor de koning met lofprijzingen en met een vreugdevolle geest zichzelf presenteert en maakt vervolgens zijn verzoek aan de koning bekend, dan zal de koning hem de fijnste geschenken in overeenkomstig met zijn prinselijke houding schenken (Tzava'as HaRivash 107).

Iemand moet Hasjem met vrees en vreugde -  zij zijn als twee onafscheidelijke vrienden (Zohar III, 4a) - dienen. Vrees zonder vreugde leidt tot depressie (Berachot 30b). Wanneer jij jezelf zou krenken over kwesties tbv G'ddelijke dienst, moet je altijd blij blijven. Het is noodzakelijk Hasjem in het heden te dienen, want er is geen tijd om over het verleden te broeden (Tzava'as HaRivash 110).

Wanneer de Joodse leiders van een generatie allen vreugdevol zouden zijn, dan zou de vreugde over de hele wereld ontluiken (Divras Shlomo).

De Baal Sjem Tov kwam in de wereld om de ware nederigheid en de ware vreugde in de harten van de Joodse mensen te brengen. En het tegengestelde van deze kwaliteiten is droefheid, wanhoop en bovenmatige of onbetamelijke frivoliteit (Toras Avos, Simchah V'Hischazkus).

(Bron: David Sears "The Path of the Baal Shem Tov; early Chasidic teachings and customs).

©Jodendom-online 2007

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.