12 Chesjwan 5782 | 17 oktober 2021
Nieuws
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Women of the Wall blijven opzettelijk verdeeldheid zaaien
Publicatiedatum: donderdag 11 april 2013 Auteur: Redactie | 892 keer gelezen

Door Devorah

Bronnen: Arutz7 en Times of Israel

Regelmatig besteden wij aandacht aan de vrouwenactivisten van de Women of the Wall. Deze Kotel Vrouwen strijden voor gelijkwaardigheid van de vrouw aan - voor Joden - de belangrijkste muur van de wereld. Zij streven er naar dat vrouwen ongestoord met tallis [gebedskleed] en tefillien om daar kunnen dawnen en uit de Tora mogen Laajnen. Zij houden al 20 jaar iedere Rosj Chodesj 'dienst' bij de Kotel.

Rabbijn van de Kotel en andere Heilige Plaatsen in Jeruzalem, Rabbi Shmuel Rabinowitz, heeft vandaag beroep gedaan op de Israëlische bevolking om "de Women of the Wall te veroordelen en uit hun midden te verwijderen" wanneer zij bij de Kotel hun diensten houden, omdat zij "enkel het doel hebben middels vlammende haat verdeeldheid onder de Joden te scheppen."

Arrestaties
Daarom moest de politie vandaag zo als vaker tegen hen optreden en arresteerde 5 vrouwen die in tallies begonnen te dawnen [bidden]. Dit is een steeds terugkerend fenomeen tijdens Rosj Chodesj, de eerste dag van de nieuwe Joodse maand. Met deze structurele acties, schenden zij de beslissing van de Hoge Gerechtshof die georganiseerde groepen vrouwen verbiedt mandaten van de traditionele orthodoxen te schenden op de plein van de Kotel.

 

Een compromis?
Ondertussen heeft Premier Binyamin Netanyahu gisteren toegezegd te overwegen het voorstel van de hoofd van de Jewish Agency Natan Sharansky in te willigen om een egalitaire gedeelte op de plein langs een deel van de Kotel te vestigen.

Het voorstel is naar verluidt in beginsel door de overheid, de charediem [ultra-orthodoxe] autoriteiten, Women of the Wall en leiders van de Reform en Conservatieve groeperingen goedgekeurd. Echter de directeur van de vrouwenactivisten organisatie Leslie Sachs zei gisteren dat het wel jaren duurt voordat deze "extreem ambitieuze" voorstel wordt geïmplementeerd, indien het überhaupt wordt geïmplementeerd. Daarom maakt zij zich zorgen voor de dag van morgen.

Hoewel deze eventuele nieuwe gebedsplaats aan de Muur niet overeenkomt met zijn wereldbeeld, ondersteunt Rabbi Rabinowitz wel dit idee en meldde dat de charedische gemeenschap met deze oplossing kunnen leven. "De Kotel moet het Joodse volk vereniging," zei hij, "het behoort tot het gehele volk en ik ben daarom op zoek naar oplossingen waarmee iedereen kan leven.” De voorzitter van de Women of the Wall Anat Hoffman prees de rabbijn voor uit de box te denken en dat hij oprecht op zoek is naar een echte oplossing.

Maar Sachs is minder optimistisch en kan haar ongenoegen dat de oplossing niet binnen een kort termijn ingewilligd kan worden niet onder stoelen en banken schuiven, "want het zou de verhoogde spanning bij de Kotel verminderen." Hoffman deelt haar zorg om het feit dat de commissaris van de politie Yossie Pariente de vrouwen heeft gewaarschuwd dat wanneer zij de Kaddiesj [de traditioneel rouwgebed] uitspreken, gearresteerd zullen worden. Hier is Rabbi Rabinowitz ook weer niet mee eens, maar de politie heeft gewaarschuwd de wet op te volgen.

Provocatie
De Women of the Wall stimuleren ondertussen wel dat vrouwen gaan provoceren. Dit tot in de Knesset toe. Zo hebben vrouwelijke Knesset-leden van linkse partijen in maart tallies omgedaan en hebben zich tot de Women of the Wall gevoegd. Dit terwijl zij geen eens religieus zijn. Daarom heeft Knesset lid Uri Ariel het initiatief van de Women of de Wall veroordeeld.

"Opzettelijk overtreden zij de regels," schreef hij naar Premier Netanyahu. Ariel heeft aangegeven dat hij in het verleden hen een rechtszaak heeft aangespannen bij het Hof van Cassatie. Wederom oordeelde de rechtbank dat de vrouwen op deze wijze geen gebedsdienst mogen houden bij de Kotel die niet in overeenstemming zijn met de Halacha.
"Door hun extremisme kan dit een 'burgeroorlog' -chas wesjalom [G'd verhoedde] ontketenen op de Kotelplein."

'Burgeroorlog' aan de Kotel
In zijn verklaring van vandaag, zei rabbi Rabinowitz dat de dames, ondanks het voorstel van Sharansky waar hij serieus voor open staat, naar de Kotel kwamen om hun afwijkende meningen aan anderen op te dringen en daarbij de gevoelens van andere Joden willens en wetens kwetsen. Ook hij voorziet dat wanneer hier geen halt in geroepen wordt, het Kotelplein tot een 'slagveld' voor fanatici - aan zowel de linkse als de charediem - zal worden ontketend.

"In plaats dat zij de Kotel waarderen als het "Heilige Land" is het voor hen slecht een stukje grond om ervoor te vechten in alle betekenissen van het woord," zegt hij. "Daarom moeten wij allen deze activiteiten veroordelen en uit ons midden verwijderen. We moeten dingen doen die wij gemeen hebben en niet onze aandacht vestigen op degenen die verdeling zaaien," voegde hij er aan toe.

De ware intenties van de Women of the Wall
Vorige maand heeft Anat Hoffman haar intenties op lange termijn onthuld tijdens een BBC-interview.

Deze intenties zijn:

  • de eis vrouwen in staat te stellen met een tallies en tefillien te dawnen

  • de eis dat zij uit de Tora mogen lezen zoals een Ba'al qore in de synagoge

Deze intenties blijven in strijd met de regels van zowel de Halacha als de Israëlische Hooggerechtshof.

Yosef Rabin, een Tempelberg activist, noemt de eisen van Hoffman "een oorlogsverklaring aan Tora-Jodendom in het Land van Israël. Ze is gevaarlijk en de mensen, met name de rabbijnen en autoriteiten, moeten op een gewiekste wijze zich tegen deze gevaarlijke vrouw verzetten en blootstellen wie zij werkelijk is," meent hij. Hij maakt de verwijzing naar Hoffman's statement waarin zij verklaarde dat de Women of the Wall met de rest van de Joden van de wereld bij de Kotel willen bidden op de halachische wijze.

En dat is nu iets wat niet tot de mogelijkheid behoort. Deze hebben namelijk verstrekkende gevolgen voor de Charediem en wellicht bedoelt Rabin dat dit wel eens haar bedoeling kan zijn.

consequenties voor de Charediem
Zoals eerder gemeld heeft de Israëlische Hoge Gerechtshof al in 2003 het verbod van de regering gehandhaafd waarin vrouwen wordt verboden bij de Kotel tefillien en/of tefillot te dragen of uit de Tora te laajenen. Hiermee heeft de Gerechtshof toentertijd de regelgeving van de Kotel opgevolgd.

Gestel nu dat deze regelgeving opgeheven wordt, dan zouden de charedische Joden niet meer aan de Kotel - wat je kunt beschouwen als een orthododxe openlucht synagoge - kunnen dawnen. Rav Feinstein verbiedt ons namelijk te dawnen op plekken waar mannen en vrouwen gemengd bidden. Vandaar de grote weerstand vanuit de charedische kant.

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2021 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.