18 Kislew 5781 | 03 December 2020
Nieuws
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Debat in de Knesset over de religiositeit van de IDF
Publicatiedatum: Thursday 27 November 2014 Auteur: Redactie | 868 keer gelezen
IDF, Redactie, Maatschappij, Jodendom en de IDF, Media_Politiek, Media_samenleving »
"De vijand is Chamas, niet religieuze militairen," herinnert Knessetlid Moti Yogev van Jewish Home de Knesset. De religiositeit binnen de IDF staat onder de noemer 'religieuze radicalisering' op de agenda van de Knesset. Yogev staat perplex.

Tijdens de laatste operatie Operation Protective Edge kwam het onderwerp over het Jodendom binnen de IDF steeds vaker in de mediastorm. Dit leidde toe tot een debat tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Subcommissie Defensie Comite voor personeel in de IDF die afgelopen maandag plaats vond. Het fenomeen dat vele eenheden van de IDF tijdens de operatie de Kotel bezochten, is de Knesset namelijk opgevallen.

"De vijanden zijn Chamas, Chizballah en Iran, en niet de religieuze militairen binnen de IDF," herinnerde Yogev de deelnemers van de vergadering. "Deze discussie hoort geen plaats te hebben binnen de Knesset en hier hoort de legerambtenaar zich niet bezig te houden. Dit is verspilling van tijd. Ik hoop juist dat er meer religieuze mensen kracht uit de Kotel en Jeruzalem putten en de Kotel meerdere malen zullen bezoeken."

Een van de onderwerpen die ook aan de orde kwam, was de boodschap van Commandant kolonel van de Givati Brigade Ofer Winter aan zijn troepen stuurde. Winter drong zijn militairen erop aan om de Sjema' uit te spreken en "de G'd van Israël" aan te roepen om "ons naar het pad van succes te leiden, wanneer we vechten voor het belang van Jouw volk tegen een vijand die Jouw Naam vervloekt”.

"Het aanroepen van G'd zorgt voor opschudding in de media, omdat niet alle IDF-soldaten religieus of zelfs Joods zijn," redeneerde minister van Defensie Moshe Ya'alon, als kritiek naar Winter. Velen hebben verder betoogd dat ongeacht de religieuze identiteit van individuele militairen, dat de IDF het Israëlische leger is van de Joodse Staat die op de 1e plaats de Joodse Staat en de Joodse waarden verdedigt.

Een ander incident dat besproken werd onder de overwegende niet religieuze Knesset leden, is het bezoek van de Golani's hard-hit 51e Battalion aan de Kotel waar zij Birkat Haĝomel [de zegen van Dankzegging] zeiden [zie video]. Birkat Haĝomel wordt altijd uitgesproken wanneer iemand veilig uit een gevaarlijke situatie is gekomen. Deze brigade had tijdens de operatie zwaar te verduren toen 13 Golani-strijders op 20 juli omkwamen in de omgeving van Gaza Shejaiya. Knessetlid Mohe Feiglin van Likud schoof de dood van deze militairen in de schoenen van Israël en haar "misplaatste medelijden", omdat de IDF de bewoners van het gebied had gewaarschuwd dat zij een operatie zouden uitvoeren. Het gevolg van die waarschuwing was dat Chamas genoeg tijd had om de Golani's dodelijk te "verwelkomen".

'Religiositeit' debat is antisemitisch
Het bovenstaande debat heeft de voormalige opperrabbijn van de IDF Brigadier-Generaal [res] Rabbi Avichai Ronski erg boos gemaakt. "In plaats van het verduidelijken waarom steeds meer militairen religieus worden, maken zij zich druk over 'het gevaar' van religieuze Zionisme binnen de IDF," zei hij.

Volgens de rabbijn is er een kleine groep elitaire personen die zich tegen religieuze soldaten in het IDF verzetten, en merkt verder op dat ze zich druk maken over het feit dat militairen Birkat Haĝomel bij de Kotel zeggen in plaats dat zij zich druk te maken over Chamas.

"80% procent van de burgers zijn [religieus] traditioneel [red. Jodendom-online: dat betekent niet 'orthodox' of charedisch Joods] en ze willen binding hebben met traditie. Daarom bevat dit debat een vleugje antisemitisme," meent Rabbi Ronski, omdat dus 80% van de Joden in Israel dus op zijn minst een affiniteit voor het Jodendom hebben. Hij concludeerde: "de enorme toename van vroomheid binnen het leger, zien zij als een negatief proces en geven het zelfs een academische benaming, namelijk 'hadata'."

Onlangs zei rabbi Eli Sadan dat de Israëlische maatschappij nog niet klaar is voor een religieuze luitenant-generaal [Rosj Hamateh Haklali]. Kortweg, de opperbevelhebber van de IDF. Rabbi Ronski vindt dit "een belachelijke uitspraak", omdat volgens hem de Israëlische samenleving nu juist wel klaar is voor een religieuze stafchef en wanneer het zover zou zijn, "hij zal in ieder geval niet slechter doen dan iemand anders".

"De samenleving wilt mensen die inspirerend zijn," meent de rabbijn, "ik weet dat het IDF Rabbinaat tegenwoordig erg op haar hoede is voor journalisten en zelfs bang zijn om mensen zoals ik naar voor te schuiven om een spreekbeurt te geven. Maar in praktijk, tijdens al die recente oorlogen, was er juist vanuit alle eenheden - met inbegrip de elite eenheden - een grote vraag naar mijn spreekbeurten." Sprekend over de eerste contraterreur operatie in Gaza in 2008-2009, gaat de rabbijn hierop verder: "Tijdens [Operatie] Cast Lead brachten ze me naar verschillende plaatsen in tanks, omdat ze weten dat rabbijnen met hun speeches hun vechtlust versterken. "

Hadata is een Hebreeuws woordje voor religiositeit, vroomheid. Het woord is dus recent bedacht en bestaat niet in het woordenboek.

Copyright © 2014 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.