24 Aw 5779 | 25 augustus 2019
Nieuws
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Israëls luchtmacht is de beste van de wereld
Publicatiedatum: donderdag 04 december 2014 Auteur: Brabosh | 639 keer gelezen
IDF, Geschiedenis/Gebeurtenissen, Media_Geschiedenis, Media_Politiek, Media_samenleving »
Het is natuurlijk subjectief om te zeggen dat Israëls luchtmacht de beste van de wereld is. De Amerikanen zullen zeggen dat zij beter zijn. Maar die hebben dan ook het allerbeste materiaal en heel veel geld. Israël heeft een veel kleiner budget en een kleinere luchtvloot. Maar toch zijn er Israëlische acties geweest die de Amerikanen niet snel zullen overtreffen: aanval op kernreactor Irak; vernietiging hele luchtmacht van Egypte en Syrië in een paar dagen in 1967, etc.

Ramp met een Phantom
Het is oktober 1986. Verschillende F-4E Phantoms van de Israëlische luchtmacht vliegen over Libanon op weg naar Miyeh-Miyeh een Palestijns vluchtelingenkamp waar zich terroristen bevinden. Terwijl de Phantoms hun duikvlucht maken worden ze door Palestijnse en Sji’ietische strijders beschoten. Gewoonlijk weten de vliegtuigen de beschietingen te ontwijken door manoeuvres of door hete lucht uit te stoten waar hitte-geleide raketten op afgaan. Maar dan gebeurt er een ongeluk.

Er is sprake van een elektronische storing bij de leidende Phantom op het moment dat deze zijn bommen afwerpt. Binnen een milliseconde wordt het vliegtuig opgeblazen. De piloot en de navigator weten te ontkomen met hun schietstoelen. De piloot landt met zijn parachute op Libanese bodem. Er worden lichtkogels afgeschoten door de Sji’ieten en de Palestijnen. Elke groep wil graag de piloot in handen krijgen. De piloot komt in een diepe wadi terecht. Hij heeft een automatische 9mm Beretta bij zich en communicatie en signaal apparatuur. Hij moet zien te proberen uit de handen van de vijand te blijven.

Als Israel Iran zou aanvallen, heeft Israel 100 vliegtuigen nodig om succesvol te zijn. Israel is in staat in de lucht de vliegtuigen bij te tanken [Jodendom-online].

Reddingsoperatie

Eén van de unieke kenmerken in de geschiedenis van het Israëlische leger is dat dit leger en de regering er alles aan doen om soldaten in gevangenschap te bevrijden. Dit geldt vooral voor piloten waar miljoenen shekels zijn in geïnvesteerd en die top-secret informatie hebben. Op het moment van de ontploffing van de Phantom gaan meteen in Israël de alarmbellen af. Er schieten andere oorlogsvliegtuigen te hulp en er wordt een reddingsoperatie op touw gezet. Twee Cobra gevechtshelikopters gaan op weg.

Ondertussen verschuilt de in nood zijnde piloot zich in de diepe wadi. De terroristen schieten in het wilde weg en naderen de piloot op zo’n honderd meter. Er zijn 30 minuten voorbij wanneer de piloot hulp ziet naderen vanuit de lucht. Er wordt radiocontact gemaakt tussen de piloot en de bemanning van de Cobra helikopters. De piloot wordt gesommeerd naar de hoogste plek van de wadi te gaan. De Cobra’s worden beschoten. Ze vliegen diep in de wadi om het vuur te ontwijken. De piloot zwaait verwoed naar de leidende Cobra. De Cobra komt 1,5 meter boven de grond en de piloot gaat aan de helikopter hangen. Zijn hoofd raakt bijna de raketlanceerders en hij hoopt dat de Cobra niet gedwongen wordt om terug te schieten. De Cobra kan niet snel vliegen. De angst bij de Israëliërs is dat iemand op de grond de piloot ziet bungelen en in het wilde weg begint te schieten. De piloot zegt later dat het erg lastig was aan de helikopter te hangen maar hij vond het nog erger om in handen van de vijand te vallen, dus zette hij door. De piloot wordt langs de kust gedropt bij de Litani-rivier om in een onbemand vliegtuig te stappen. Maar er wordt geschoten en hij wordt gedwongen om opnieuw aan de helikopter te handen. Er wordt direct naar Rosh Hanikra gevlogen. Daar wordt hij uitgeput vervoerd naar het Rambam militaire ziekenhuis in Haifa.

En wat is er gebeurd met de navigator? Deze wordt levend gevangen genomen door de Sji’ieten. Zijn naam is Ron Arad. Er is sindsdien nooit meer iets van hem vernomen. Israël heeft nog wel Sheikh Obeid gevangen genomen om als ruilobject te dienen, maar dit heeft niet gewerkt.

Alleen de beste soldaten komen bij de IAF
Dienen bij de luchtmacht is de meest gewilde baan in Israël. De luchtmacht is haast heilig; de luchtmacht vormt de ruggengraat van het Israëlische leger. Daarom komen alleen de besten erin. Negentig procent van de aanmeldingen valt uiteindelijk af. De concurrentie is moordend en de verantwoordelijkheid is enorm. Er drukt een enorme last op de schouders van de piloten. Zij moeten doelen aanvallen in omringende landen en zelfs ver weg: Irak, Tunesië en Entebbe. Slechts weinige luchtmachten in de wereld hebben zoveel oorlogservaring als de Israëlische. Er zijn duizenden vijandelijke toestellen neergeschoten en er is gevochten tegen Arabische, Russische en zelfs Noord-Koreaanse piloten.

Innovatie
Innovatie is het toverwoord bij de Israëlische luchtmacht. De toestellen die het van de VS koopt hebben allemaal veranderingen ondergaan vooral op elektronisch gebied. Ook is Israël koploper op het gebied van onbemande toestellen. Al deze innovaties hebben ertoe geleid dat er spectaculaire operaties konden worden uitgevoerd, zoals het bombardement op de kernreactor in Bagdad en op het hoofdkwartier van de PLO in Tunis. Ook wordt er momenteel geoefend op aanvallen op Iran om daar kernreactors te treffen.

De Israëlische luchtmacht is zo goed omdat het simpelweg goed MOET zijn om Israël te laten overleven.

Copyright © 2014 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2019 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.