"He is the most excellent of all the heavenly host, and the guide [Meṭaṭron] to all the treasuries of my [G'd]" (Hebreeuwse Boek van Henoch II 117) Metatron (van metator; gids) is uitsluitend te vinden in Joodse literatuur. Hij staat in het Jodendom bekend als de Engel des HEEREN. Maar indien gij er niet naar horen wilt, zal mijn ziel in het verborgene moeten wenen om de trots en mijn oog bitter schreien, ja van tranen vloeien, omdat de kudde des Heren is weggevoerd. Jermijahoe/Jeremia 13:17. Toen G'd huilde over de vernietiging van de Tempel, viel Metratron op zijn gezicht en zeide: ‘Ik zal wenen, maar ween Gij niet'. G'd antwoordde: ‘Als gij niet wilt lijden door mijn geween, Ik zal daarheen gaan waar gij niet komt, en daar zal Ik treuren'. Metatron zou de Tetragrammaton van G'd dragen. Dit idee komt van Sjemot/Ex. 23:21: Zie, Ik zend een engel voor uw aangezicht, om u te bewaren op de weg en om u te brengen naar de plaats, die Ik bereid heb. Neem u voor hem in acht en luister naar hem, wees tegen hem niet wederspannig, want hij zal uw overtredingen niet vergeven, want Mijn naam is in hem. Andere bronnen melden overigens dat Micha'ee deze engel was. Metatron zou daarnaast de link zijn tussen G'd en de mensheid. Een soort bemiddelaar. Mosje smeekte Metatron tussen hem en G'd te bemiddelen, zodat hij niet zou sterven. Echter Metatron had de teleurstellende mededeling dat hij de woorden achter de sluier hoorde: ‘Zijn gebeden zullen niet beantwoord worden'. Toen G'd rouwde om de dood van Mosje, viel Metatron voor Hem en troostte Hem en toen Mosje doodging, Metatron en drie andere engelen (de Prinsen van Wijsheid) droegen hem. Te vroegere commentatoren identificeerde de Prins van de wereld als Metatron. G'd instrueerde de eerste 25% van de dag de Israëlieten in de Tora en Metatron nam deze taak over voor de rest van de dag. Metatron beheert volgens de Kabbalah de Chajjot hakodesj en wordt ook de engel van Aanwezigheid genoemd en Prins van de dienende engelen. Volgens de Kabbalistische Zohar, komt niet Micha'ee direct onder G'd, maar Metatron. In Joodse geschriften staat Metatron bekend degene die Henochs rol vervuld in de Apocriefe geschriften. Nadat Henoch opvaarde naar de Hemel, zou G'd hem veranderd zou hebben in deze gedienstige geest. Hij is de hoofdpersonages in de boeken van Henoch. Hij zou ook de Hemelse schrijver geweest zijn, maar ergens anders wordt hij weer Micha'ee genoemd. Dit wordt verklaard met het feit dat sommige bronnen Micha'ee en Metatron als elkanders substitutionele namen benoemen. Ondertussen zou Metatron getuigen zijn van de zonden van de mensheid. Echter dienen wij erbij te vermelden ook in dit geval andere Talmoedische geleerden niet altijd onderling mee eens zijn of Metatron Henoch zou zijn. |