25 Niesan 5784 | 03 mei 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Staan voor Hasjem: hoe worden je gebeden verhoord?
Publicatiedatum: vrijdag 25 oktober 2013 Auteur: Redactie | 1.335 keer gelezen
Redactie, Talmoed Tora, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Moessar [ethiek] »
Boven de Aron Hakodesj, waar de Torarollen in worden opgeborgen staat: da' lifnej mi attah 'omed...weet voor wie je staat' Deze foto is genomen in de Hoofdsynagoge van de Machsike Hadass in Antwerpen. Klik HIER voor een vergroting.

In Berachot 6b citeert de Gemara de volgende tekst: “wejasjkem 'avraham baboqer, 'el-hamaqom asjer-'ama sjam et-penej Hasjem... Avraham stond in de morgen vroeg op op de plaats waar hij voor Hasjem stond...Bereesjiet/Gen. 19:27. De Gemara interpreteert deze tekst dat Avraham een speciale plek had om te dawnen [bidden].

Rabbi Yosef Chaim van Baghdad leert deze Gemara ons een belangrijke les leert. Maqom, plaats, wordt niet met een fysieke plaats bedoeld, maar het menselijk hart! Het gaat om de goede bedoelingen tijdens het gebed. Dit betekent je concentreren op de woorden van tefillah, gebed, die je uitspreekt. Je hart moet als het ware een opslagplaats, een magazijn, zijn voor je tefillot. Zulke mensen dawnen met kavannah [dawnen met concentratie]. Degene die niet zijn hart in zijn tefillot legt, heeft zijn gebeden niet allemaal op dezelfde plaats.

Rabbi Yosef Chaim vervolgt dat mensen die wel met kavannah dawnen worden door de G'd van Avraham geholpen, omdat Avraham zelf ook met kavannah dawnende. Hoe weten wij dit? Door de vers wejasjkem 'avraham baboqer, 'el-hamaqom asjer-'ama sjam et-penej Hasjem...Avraham stond in de morgen vroeg op op de plaats waar hij voor Hasjem stond...” Bereesjiet/Gen. 19:27. Maar Hasjem is toch overal en overstijgt toch plaats en tijd?
R'Yosef Chaim legt uit dat het hart – iemands gedachten – voor andere mensen verborgen is, maar ons hart, onze gedachten, zijn geopenbaard
vóór Hasjem!

Kavannah speelt een groot rol in het succes van een tefillah. De Midrasj legt in Dwariem/Deut. Rabbah 2:1 uit dat de concentratie een indicatie is of de tefillah door Hasjem wordt geaccepteerd of niet. Wanneer iemand zijn tefillot met concentratie uitspreekt, mag hij er van overtuigd zijn dat deze geaccepteerd zullen worden. Want “tachien libam taqsjiev 'aznecha...leidt hun harten, laat Jouw oor oplettend zijn” [Tehilliem 10:17]. David Hamalech dawnt tot Hasjem dat Hij de harten van de rechtvaardigen – die met kavannah dawnen – leidt.

Selah merkt in Tamied, Ner Mitzvah 7 op dat er een actieve en een passieve vorm van kavannah bestaat. De passieve vorm is wanneer iemand nergens anders aan denkt tijdens tefillot. Zelfs niet aan Tora-gelineerde onderwerpen. Hij beseft dat hij voor de Koning der koningen staat [da' lifnej mi attah 'omed...weet voor wie je staat']. Wanneer onze gedachten tijdens dawnen naar profane dingen afdwalen, dan worden onze tefillot continue onderbroken door koeterwaals .

Actieve vorm van kavannah is wanneer men tracht te concentreren op de betekenis van ieder woord van van de tefillah alvorens men dat woord uitspreekt. Dit is een hoger niveau van kavannah waardoor er op de Kabbalistische wijze de betekenis en het belang van de tefillot begrepen wordt. Kabbalisten zijn instaat uren, uren en nog eens uren bezig te zijn met bijvoorbeeld alleen Sjacheris [ochtendgebed]. Op ieder woord wordt gemediteerde overdacht.

Als tip krijgen we van Selah nog mee dat we, zodra we er klaar voor zijn, niet direct moeten beginnen met dawnen. Het is beter om bij het belang van kavannah en de betekenis van de woorden stil te staan. Wanneer je gedachten toch onverhoopt afdwalen, pauzeer de tefillah totdat de gedachten je verlaten.

Bron: Limud Yomi Kleinman Editie deel II

©Jodendom-online.nl 2013

 

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.