26 Chesjwan 5785 | 27 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
De Visioen
Publicatiedatum: woensdag 24 september 2014 Auteur: Redactie | 3.624 keer gelezen
Eloel, Rosj Hasjana, Jom Kippoer, Redactie, Tesjoeva [Inkeer] »
Talmoed Rosj Hasjana 17b leert dat Hasjem tegen Mosje zei dat “Wanneer Israël zondigt, laat hen dit reciteren en dan zal Ik hen vergeven.

Hasjem zei tot Mosje: “Heb je na de Eigel Hazahavde Gouden Kalf – hen niet over de verdiensten van hun voorvaderen gesproken? Ik zou hen [namelijk] verteerd hebben. Ik zal je dan ook Mijn 13 Eigenschappen van Genade leren. Wanneer zij op deze manier een beroep op Mij doen, zal hun tefillot – gebeden – weerklank vinden.”

Hasjem hulde Zich in een tallit – gebedskleed –, fungerend als een chazzan – voorzanger-, en in een visioen leerde Hij Mosje Zijn 13 Eigenschappen van Genade.
Op dat moment leerde Hasjem Mosje Rabbenoe hoe wij ons op de meest effectieve manier kunnen dawnen, bidden.

In Sjmot 33:19 zegt Hasjem dat Hij met de Naam 'Hasjem' zal roepen. Rasji legt uit dat dit Hasjems belofte aan Mosje is om hen de 13 Eigenschappen van Genade te leren, wat met de Naam Hasjem begint. RaMBaN leert dat Hasjem hier aan Mosje Zijn Geheime Naam liet horen. Mosje zou niet in staat zijn het te zien. Dit betekent dat de volle betekenis en heiligheid van de Naam is buiten menselijke begrip valt.

Daarnaast zijn aan Hasjem geen menselijke eigenschappen, begrippen en uiterlijkheden toe te schrijven. Als dit het geval is, waarom zegt Hasjem dat Zijn gezicht niet gezien kan worden [pasoek 20]? Panaj – Mijn gezicht – refereert naar een volledige en onvervalste perceptie van Hasjem. Dit is niet te bereiken, dus mocht hij Hasjem alleen van Zijn 'Achterkant' zien. De achterkant verwijst vervolgens naar een vage vorm van perceptie. Onderscheid tussen deze 2 niveaus kun je vergelijken met iemands gezicht die je duidelijk kunt zien of slechts een glimp van achteren.
Hasjem zette Mosje vervolgens in een spleet van berg Sinaj, zodat deze als een schild zou kunnen werken tegen de schittering die nog helderder was dan Mosje kon dragen.

Toen Hasjem Zijn 'Achterkant' aan Mosje liet zien, zag Mosje niet alleen dat Hasjem gehuld was in Zijn talliet, maar hij zag ook de 'knoop van Zijn tefillien' [Berachot 7a]. De Geleerden leren dat de knoop van Hasjems tefillien een verwijzing is naar de grootheid en unieke status van het volk Israël, net zoals onze pasoekiem – verzen – in onze tefillien spreken over de grootheid van Hasjem. Hasjems tefillien symboliseert Zijn liefde voor Zijn volk en de knoop van Zijn Tefillien die Hij aan Mosje toont, symboliseert Zijn wens om gebonden te blijven aan Israël. Door deze aan Mosje te laten zien, bevestigde Hij Zijn liefde voor Mosje [R'Gedaliah Schorr].

Vervolgens kreeg Mosje van Hasjem de 2e paar loechot, stenen tafelen, omdat hij op 29 Av het 1e paar kapot had gegooid.

Pagina index:
Copyright © 2014 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.