3 Tisjri 5781 | 21 september 2020
Mededelingen
Rosj Hasjana
Erev Sjabbat begint onze Joodse Nieuw Jaar, Rosj Hasjana. Het duurt twee dagen en in de periode die eraan voorafgaat sturen mensen elkaar kaarten met de wens ‘sjana tova’, een goed jaar.

Rosj Hasjana wordt thuis gevierd met een feestelijke maaltijd. Ronde challes en honingkoek ten teken van een zoet, onafgebroken jaar, ontbreken niet op tafel.
Op de avond van jomtov wordt op het moment van aanvang door de vrouw de kaarsen thuis aangestoken. Over de jomtov-kaarsen zegt men ‘lehadliek neer sjel jomtov’ en met Rosh Hasjana ‘lehadliek neer sjel Jom Hakippoeriem’. Sommigen zeggen bij het aanstekenook de beracha ‘sjehechejanoe’.

Op de eerste avond van Rosj Hasjana wordt na de kiddoesj de appel met honing gegeten. Op de tweede avond Rosj Hasjana wordt niet alleen de appel met honing gegeten, maar wordt sjehechejanoe gezegd over een nieuwe vrucht. Velen proberen daarvoor een vrucht te nemen van het land Israël, zoals een granaatappel, (verse) dadel of vijg.

In sjoel staat de dienst in het teken van inkeer. Rosj Hasjana is namelijk ook het begin van tien dagen van inkeer die uitmonden in Jom Kippoer. In sjoel wordt op de sjofar geblazen om de mensen als het ware wakker te schudden. In de meeste gemeenten worden honderd tonen geblazen; dertig na het lajenen, tien in de herhaling van de ‘amieda, dertig na de herhaling van de ‘amieda en dertig aan het einde van de dienst.
Knielen komt in de Joodse eredienst gedurende het jaar niet voor. De Jamiem Nora’iem maken daarop een uitzondering. In het moesafgebed wordt op Rosj Hasjana een keer geknield. Daarbij knielt eerst de gemeente en vervolgens de chazzan.

‘s Middags is het de gewoonte naar een stromend water te lopen en daar kruimels in te werpen, als symbool voor je zonden. Je zegt er een speciaal gebed bij. Deze gewoonte heet tasjliech. Het woord tasjliech komt uit een zin uit het boek Micha in TeNaCh waar staat: “wetasjliech bimtsoelot jam kol chattotam – en al onze zonden in het diepst van de zee werpen.”
Aan het einde van Rosj Hasjana maken wij hawdala over wijn, echter niet over kaars en kruiden. Maar niet op vrijdagavond, dan gaat de jomtov over in sjabbat.
[Bewerkt door de redactie; bron: NIK]

In ons dossier kun je heel erg veel lezen over Rosj Hasjana. L'shanah tovah. Ketivah wachatimah tovah/ goet gebentsjt jor.

Eloel, de periode van tesjoeva

Eloel is de laatste maand van het Joodse jaar en de zesde maand van het religieus jaar.

Eloel is de maand van zelfonderzoek en je voorbereiden op het nieuwe Joodse jaar dat met Rosj Hasjana en Jom Kippoer aanvangt. Eloel wordt beschouwd als de maand van tesjoeva waarin je een rekening opmaakt [chesjbon] van de goede en minder goede daden van het afgelopen jaar.

Het is daarom gebruikelijk om de sjofar iedere ochtend (behalve op Sjabbat) van Rosj Chodesj Eloel (de eerste dag van de maand) te horen tot de dag voor Rosj Hasjana. Het geluid van de sjofar is namelijk bedoeld om iemands geest te doen ontwaken en hem te inspireren soul searching te doen en zich voor te bereiden op de Hoge Heilige Dagen.

Als onderdeel van deze voorbereiding, is het ook gebruikelijk om iedere dag - tot Hosjanah Rabba op Soekkot - Tehilliem 27 te reciteren.

Om de lezer te inspireren over het doen van tesjoeva, hebben we het artikel "Poorten van Tesjoeva" geplaatst. Deze zal in de komende werken voortdurend worden bijgewerkt.

 

Een oud Sefardisch gebed tegen het coronavirus

רבון העולמים,
גלוי וידוע לפני כסא כבודך אשר מדת הדין מתוחה עלינו בעונותנו ובאנו לחלות פניך שתעצור המגפה מעלינו ולא תתן המשחית לבא אל בתינו,
ורחם עלינו ועל טפנו ועל עוללנו ועל כל ישראל עמך וקבל תפילתנו כמו שקבלת קטורת הסמים שהקטיר לפניך אהרן הכהן כאשר החל הנגף בעם שנאמר ויעמד בין המתים ובין החיים ותעצר המגפה,
וכן פנחס שנאמר ויעמד פנחס ויפלל ותעצר המגפה,
וכן דוד שנאמר ויבן שם דוד מזבח לה' ויעל עלות ושלמים ויעתר ה' לארץ ותעצר המגפה מעל ישראל,
כי אתה אבינו ולך תלויות עינינו רפאנו ה' ונרפא הושיענו ונושעה כי תהלתנו אתה שכן כתוב בתורתך והסיר ה' ממך כל חלי וכל מדוי מצרים הרעים אשר ידעת לא ישימם בך ונתנם בכל שנאך:
ה' צבאות עמנו משגב לנו אלהי יעקב סלה:
ה' צבאות אשרי אדם בטח בך:
ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו.



Heer der Wereld,
Het is u bekend dat er een plaag woedt in de wereld.
Wij komen voor uw Troon om u te smeken dat de plaag ophoudt en ons niet bereikt,
Heb medelijden met onze kinderen en uw onderdanen,
Neem onze gebeden en onze offers aan, zoals u die van Aharon aannam,
Want u bent onze Vader, help ons en genees ons,
Koning, verlos ons van de plaag wanneer wij U aanroepen.

Laatste artikelen
Rosj Hasjana: Hajom harat olam – Vandaag ontstond de wereld

Foto credits: Getty Images Rosj Hasjana confronteert ons ieder jaar weer met de verrassende kracht van de sjofar. Rosj Hasjana vormt niet alleen een hoogtepunt in de jaarcyclus, het einde van het oude en het begin van het nieuwe jaar. Op Rosj Hasjana vieren we het allereerste begin, de verjaardag van het universum. Na iedere reeks sjofartonen gedurende de Moesaf-dienst zingen we ‘hajom harat olam ’ – vandaag ontstond de wereld. Hierin staat het sjofarblazen centraal....

Uitgelicht dossier
Jom Hasjoa
Op Jom Hasjoa, de dag van de Sjoa (Hebreeuws voor vernietiging), herdenkt de Joodse gemeenschap over de gehele wereld de slachtoffers van de naziterreur. Jom Hasjoa valt op 26 Nisan in de Hebreeuwse kalender. Op deze dag kwamen in 1943 de Joden in het  getto van Warschau in opstand tegen...
Publicisten
Sjabbat
Parasja:
Ha-azinoe
Aanvangstijd:
25 sep: 18:55 uur
Eindtijd:
26 sep: 20:14 uur
Jom Hazikaron
21 september 1348:
Joden van Zürich werden beschuldigd van rituele moord op een christenkind voor de Pesach en tevens kregen zij de schuld van het vergiftigen van bronnen zodat de Pest uitbrak. Op enkelen na werd iedereen uit Zürich verdreven en leden van de joodse gemeenschap kwamen op de brandstapel terecht. Dezelfde dag werd de wet vervaardigd dat de joden nooit meer terug mochten keren.
21 september 1941:

3500 joden van Aishishak werden door de SS en vrijwilligers van Litouwen vermoord.

21 september 1942:
1200 joden van Suchedniow, 1200 van Sendziszow en 6000 uit Wegrow werden op Jom Kippoer weggevoerd naar de vernietigingskamp Treblinka. Ook 600 joden uit het getto van Rohatyn en 1000 van het getto van Podhaitsy werden naar vernietigingskamp Belzec. Dit gold ook voor de 600 joden van Kamionka-Strumilowa. Bij de rivier de Boeg werden zij vermoord. Ondertussen vertrok er een trein vanuit Parijs naar Auschwitz met 2000 niet Franse joden. Ook Nederlandse joden bleven vanuit Westerbrok niet gespaard. 713 joodse mensen werden van daaruit naar Auschwitz gestuurd. De SS vermoordde 700 joden van Chodel. 10000 joden van omgeving van Minks en Maly Trostinets werden in 5 transporten naar Theresienstadt gevoerd. Er ontbreekt ieder spoor van deze mensen.

21 september 1943:
979 geïnterneerden van Westerbork (NL) werden naar Auschwitz getransporteerd.

21 september 1944:
2 joden op transport van Wenen naar Auschwitz

Simon Wiesenthal
Pasoek
BT Sanhedrin 105a
De vromen uit de volkerenwereld hebben deel aan de toekomstige wereld
Informatie
Artikelen: 1.320
Nieuwsberichten: 3.115
Dossiers: 255
Aantal bezoekers
Vandaag: 194
Deze maand: 7.767
Dit jaar: 182.327
Totaal: 3.505.843
Vanaf 5 januari 2003
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.