13 Niesan 5779 | 18 april 2019
Artikelen Sorteer op: naam | publicatiedatum | populariteit
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Categorie / Jodendom in praktijk Jodendom in praktijk / subcategorieën
Jodendom in praktijk / Sjabbat
Belangrijke wedstrijden tijdens Sjabbat kijken...
De laatste dagen voor de Europese kampioenschappen maakten velen moeilijke momenten door. Hollands glorie ten top. Rinus Michels en zijn...
Niet twee keer voor hetzelfde geoordeeld worden
Wanneer we aan de Hoge feestdagen van Rosj Hasjana - Jom Kippoer - Soekkot denken, dan worden we [als het goed is] gevuld met gevoel van...
Jodendom in praktijk / Sjmitah
Het Sjemita-jaar
Het Joodse jaar 5768 was en 5775 zal weer Sjemita-jaar zijn. 5768, drie jaar geleden, was een Sjemita of Sabbatical year. Voor de Joodse boer was...
Vragen over de Sjemita
Vraag : hoe berekenen we het Sjemita-jaar? Antwoord : Volgens Maimonides bestaat er een oude traditie over vraag wanneer het Sjemita-jaar...
Jodendom in praktijk / Reguliere wetgeving
Het eigendomsrecht van lichaamsonderdelen
een biobank Ik kreeg onlangs een vraag naar de Joodse visie op eigendom van lichaamsonderdelen. Heb jij daar iets over te zeggen? Mogen...
Religie uit het wetboek schrappen?
“Ik ben HaSjeem, uw G’d, die u uitgevoerd heeft” ( 20:2 ). Met behulp van de Tien Geboden kunnen wij onze laagste driften...
Artikelen / Jodendom in praktijk
Ik ben principieel voor verplichte genezing
Opperrabbijn R. Evers, Halacha, Noachieden » 56 keer gelezen
Mazelenvaccinatie al dan niet verplicht stellen is een politiek vraagstuk geworden. In Rockland County (Staat New York) is de noodtoestand uitgeroepen. Minderjarigen die niet zijn ingeent mogen de komende dertig dagen niet in openbare ruimten verschijnen. Sommmige orthodoxe Joden laten zich niet inenten en worden daardoor gezien als medeveroorzakers van de mazelenepidemie. Verplichte vaccinatie blijft een gevoelige zaak. Bij het doornemen van de wetenschappelijke literatuur blijken er ook...
De beracha over bloeiende vruchtenbomen in Nisan [April]
Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Kabbalah, Halacha » 42 keer gelezen
De beracha over bloeiende bomen in Nisan luidt: “Geprezen bent U, Eeu-wige, Koning van de wereld, die het in Zijn wereld aan niets heeft laten ontbreken, en er goede schepselen in geschapen heeft en goede bomen om de mensen daarvan te laten genieten”. Dankberacha Deze beracha is een van de vele dankberachot, die het Jodendom kent, wanneer wij een bijzondere gebeurtenis meemaken, zoals een ontmoeting met een regerend vorst of vorstin of wij geconfronteerd worden met...
Wat betekent de permanente overgang naar de zomertijd vanuit joods oogpunt?
Opperrabbijn R. Evers, Pesach, Halacha » 115 keer gelezen
Beleven we op zondag 31 maart 2019 voor de laatste keer in ons leven dat de klok in Nederland wordt gewijzigd naar de zomertijd? Op 31 maart 2019 gaat de klok ’s ochtends vroeg een uur vooruit. Van 2 uur ’s ochtends wordt het plotsklaps 3 uur. De ochtend begint eerder. Onze slaap wordt dus met een uur bekort maar het voordeel is dat we vanaf 31 maart 2019 gedurende zeven maanden langer van het daglicht kunnen genieten. Daarna krijgen we het uur verloren nachtrust terug bij het...
Archeologie ontdekt Poeriem
Poeriem, Archeologie, Wetenschap » 128 keer gelezen
Nadat het boek Esther de koning en de grenzen van zijn koninkrijk identificeert heeft, beschrijft de Megillah het overvloedige banket dat Achasjverosj in zijn paleis hield: "In die dagen, toen koning Achasjverosj op de troon van zijn koninkrijk zat, dat in Shoeshan de hoofdstad stond. In het derde jaar van zijn regering, maakte hij een banket voor al zijn vorsten en zijn dienaren, voor het leger van Perzië en Media, voor de edelen en voor de vorsten van de provincies die...
Gedwongen amen zeggen
Moessar [ethiek], Leer van Rav Avigdor Miller, Redactie » 120 keer gelezen
In Berachot 53b wordt geleerd dat wanneer we “ amen ” zeggen op een beracha [zegenspreuk; broche], dat de “ amen ” groter is dan de broche zelf [גדול העונה אמן יותר מן המברך]. Wanneer iemand een broche maakt, wordt je eigenlijk gestoord in hetgeen je aan het doen bent. Hij dwingt je - matriach - in feite om je dagelijkse beslommeringen even los te laten om “ amen ” te zeggen. Dan kan het gebeuren dat je denkt: “ Waarom zeg je de broche niet...
Kabbalah: studie van mystiek
Sjechita [rit. Slacht], Chanoeka, Poeriem » 207 keer gelezen
In de officiële geschiedschrijving over het Nederlandse Jodendom vindt men vrijwel geen verwijzing naar enige - laat staan systematische - bestudering van mystieke werken. Noch Jac. Zwarts in zijn 'Hoofdstukken uit de Geschiedenis der Joden in Nederland' (W.J. Thieme en Cie., Zutphen, 1929), noch M.H. Gans in zijn Memorboek (Bosch & Keuning N.V. Baarn, 1971), noch Jozeph Michman e.a. in hun Pinkas (Kluwer, Ede/Antwerpen en N.I.K., Amsterdam 1992), vermelden hier iets over....
Gioer Overgang tot het Jodendom
Opperrabbijn R. Evers, Gioer » 203 keer gelezen
Aan het einde van Parsja Misjpatiem wordt de gioer , de overgang van de Bnee Jisra’eel, de afstammelingen van Ja’akov en de meegetrokken Egyptische avonturiers tot het Jodendom besproken. Net zoals het vroeger mogelijk was om Joods te worden, is dat nog steeds het geval. Alleen moet men iemand die zich wil bekeren tot het Jodendom, in het begin een beetje `wegduwen’. Meestal wordt een geer (proseliet) drie keer geweigerd. Wanneer hij volhardt, weet men zeker dat hij...
Dankbaarheid is een belangrijke eigenschap
Moessar [ethiek], Opperrabbijn R. Evers, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen] » 155 keer gelezen
Elke ochtend na het wakker worden beginnen wij onze dag met een zin die in de volksmond MODE ANI LEFANECHA heet: ik dank U, o G’d. Dankbaarheid is een groot goed. Met deze verklaring geven wij aan, dat wij ons na een goede nachtrust verfrist en herboren voelen. Onze ziel legt ’s nachts rekening en verantwoording af voor G’d over de afgelopen dag. Wij staan bij G’d in het krijt. Toch krijgen wij Zijn onderpand, onze ziel terug. Maar er is meer. Ik noem het...
Xenotransplantatie en Vegetarisme
Wetenschap, Halacha, Voedsel en Kasjroet » 242 keer gelezen
Na de zondvloed is de relatie mens - dier veranderd. Toen Noach en zijn zonen de ark verlieten werd hen toegestaan ook dieren als voedsel tot zich te nemen ( Genesis 9:3 ). Het Jodendom is gekant tegen het onnodig pijnigen van dieren, maar dieren mogen wel worden gebruikt om in de menselijke behoeften te voorzien. De mens wordt ‘hoger’ geacht dan het dier. In het Scheppingsverhaal ( Genesis 1:29-31 ) komt naar voren dat de mensen voor de zondvloed alleen zaaddragende gewassen...
Waarom de Torah het eten van vlees [nog] niet verbiedt
Voedsel en Kasjroet, Sjechita [rit. Slacht], Dieren en natuur » 323 keer gelezen
Fotocredits: Tripadvisor UK "Er bestaat een belangrijk verband tussen vegetarisme en de Joodse traditie. Dit omdat vegetarisme het dieet van Gan Eden en de Messiaanse tijd voortzet." - Rabbi David Sears – [Bron: De vision of Eden van Rabbi David Sears hoofdstuk 6 "Judaism and Vegetarianism" blz 95 ] Voor veel mensen, zelfs voor sommige charediem , is het een groot vraagteken waarom de Torah ons toestemming heeft gegeven vlees te eten. Sjchitah , 'rituele' slacht kan...
pagina 1 / 52 1   |   2   |   3   |   4   |   5      »      [52]
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2019 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.