22 Chesjwan 5785 | 23 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Asjer Jatsar: broche voor de wonderbaarlijke schepping van de mens
Publicatiedatum: zondag 07 december 2014 Auteur: Redactie | 2.529 keer gelezen
Halacha, Redactie, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Netilat jadajiem [handenwassen] »
Asjer Jatsar is een gebed die wij na een toiletbezoek opzeggen. Met Asjer Jatsar bedanken wij Hasjem voor de goede werking van het lichaam. De Asjer Jatzar werd geïnitieerd door Amora Abayei [Berachot 60a].

Deze bracha luidt:
Baroech ata Ado-nai, Elo-heioeu Melech ha'olam,
Asjer jatsar et ha'adam be'chachma,
oe'vara vo ne'kaviem ve'kaviem, chalooeliem chaloeliem.
Galoej we'jadoe'a lifnej chi'seh chevodecha,
sje'iem jipaseh'ach echad me'hem,
o jisasem echad me'hem,
ee efsjar le'hiskajem we'la'amod lefanecha.
Baroech ata Ado-nai, Rofeh chol basar oe'maflie la'asot."


De vertaling met commentaar

Gezegend is Hij” [moge zo zijn dat Jij zal worden erkend in de wereld en dat meer mensen zullen leven volgens Jouw Tora].
Die de mens in wijsheid heeft gevormd en heeft gemaakt” [wij zijn geschapen met een fysiek lichaam en een heilige ziel. Daarom maken wij gebruik van een dubbele uitdrukking (ne'kaviem en chaloeliem), want voor ieder fysiek orgaan hebben een ook een spiritueel orgaan. Hasjem schiep de mens en gaf hem wijsheid, en Hasjem gebruikt wijsheid om de mens te scheppen. Dit blijkt uit de uitgebalanceerde organen en functies van de mens].
met vele openingen” [fysieke, maar ook een spirituele openingen. Voorbeelden van zo'n opening zijn de mond, neus, oren, etc.].
en vele holtes” [voor ieder fysieke holte is er een geestelijke tegenhanger. De holten zijn de binnenste holtes die de organen bevatten zoals de longen, hart, maag en hersenen].
Het is voor Jouw Troon der heerlijkheid duidelijk en bekend” [de engelen die ziekte in deze wereld brengen, weten de potentiële gevaren in het lichaam. Ons instaat zijn om te bestaan, zowel lichaam - goef - als ziel - nesjama - toont de wonderlijke handelingen van Hasjem],
dat als een van hen [de holten] open gaat[deze zijn meestal gesloten, G'd verhoedde wanneer ze open zouden gaan] “of”
een van hen [de openingen] verstopt zou zijn” [deze – zoals de longen – horen open te staan],
het onmogelijk voor een mens zou zijn om te overleven en voor Jou te staan”
[Vanaf het moment dat de mens geboren wordt en alles wat open moet zijn zou gesloten blijven en wat open moet zijn gesloten zou blijven, kan men niet leven. Wanneer iemand ziek is en voortdurend naar het toilet moet gaan, is hij niet staat in gebed voor Hasjem te staan, ook al kan hij in de wereld bestaan].
Gezegend ben Jij, Geneesheer van al het vlees” [wij danken Hasjem voor een gezond werkendlichaam die Hij aan al Zijn schepselen geeft] “en”
Die wonderen doet” [hier praten we alleen over de mens die Hasjem de hoogste vorm van spiritualiteit (nesjama) in het laagste niveau van lichamelijkheid (goef - iemands lichamelijke behoeften) heeft geplaatst. Dat deze twee complete tegenpolen bij elkaar blijven is een groot nes – wonder - ook al hebben we zoveel openingen in ons lichaam!].

Het proces

kli

Na het na het verlichten van jezelf en bij het verlaten van het toilet, moet je je handen wassen om vervolgens jouw handen over te gieten met de kli. Dit moet buiten het toilet of badkamer gedaan worden. Is er buiten het toilet of badkamer geen kraan beschikbaar, dan is het toegestaan handen te wassen en over te gieten in de bandkamer, maar ze buiten te drogen. Er wordt geen 'al netilat jadajiem' gezegd. Na het wassen en drogen van de handen, wordt de Asjer Jatsar opgezegd.

De Chofetz Chaim en andere grote wijzen leren dat reciteren van Asjer Jatsar met de juiste intentie - kavanah - ons helpt om een gezond lichaam te krijgen voor de rest van ons leven. Er zijn veel mensen die werden gered van een ernstige ziekte door deze bracha op te zeggen met de juiste intentie. Het kan helpen om het uit een siddoer [gebedenboek] te doen om de bracha met kavanah te zeggen.

Toch eisen leeftijd, ziekten, verwondingen hun tol. Onze lichamen zitten ingewikkeld in elkaar, maar zijn ook erg kwetsbaar. Of het nu op jonge leeftijd door ziekte, op oudere leeftijd door ouderdom of door een verwonding, het gebed lijkt toch een contradictio in terminis. Zeker omdat er gesteld wordt dat je door deze bracha uiteindelijk gezondheid zal krijgen. Het is zeker geen innerlijke tegenspraak wanneer een zieke deze bracha iedere keer na een toiletbezoek opzegt. Aan het einde van deze broche zeggen we namelijk dat Hasjem Geneesheer is van al het vlees en wonderlijk handelt. Hasjem doet inderdaad een groot aantal wonderen in het handhaven van onze gezondheid. Denk aan het wegdoen van gevaarlijk bacterie, micro-organismen en dode cellen. Nog wonderlijker is dat dit zware werk op het toilet altijd veel lichamelijke voldoening geeft.

Het nemen van een paar momenten om Asjer Jatsar te zeggen na een bezoek aan het toilet, kan wel degelijk voorkomen dat je werkelijk ziek wordt en als je al ziek bent, dat het helpt dat de ziekte zich milder manifesteert [lees HIER in het Engels met voorbeelden] of zelfs geneest! Asjer Jatsar is daarom altijd een garantie voor een betere gezondheid en daarom is het beter dat je gisteren aan deze gewoonte bent begonnen dan vandaag! En vergeet niet met kavanah!

Zie verder de onderstaande afbeeldingen  



Die de mens in wijsheid heeft gevormd en heeft gemaakt” [wij zijn geschapen met een fysiek lichaam en een heilige ziel. Daarom maken wij gebruik van een dubbele uitdrukking (ne'kaviem en chaloeliem), want voor ieder fysiek orgaan hebben een ook een spiritueel orgaan. Hasjem schiep de mens en gaf hem wijsheid, en Hasjem gebruikt wijsheid om de mens te scheppen. Dit blijkt uit de uitgebalanceerde organen en functies van de mens].


©Jodendom-online 2014
Copyright © 2014 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.