20 Chesjwan 5785 | 21 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Is het vieren van oud en nieuw toegestaan?
Publicatiedatum: dinsdag 29 december 2015 Auteur: Rabbi Yosef Mizrachi | Vertaald door Devorah | 1.790 keer gelezen
Antisemitisme binnenland, Antisemitisme buitenland, RKK »

De Israëlische minister van Cultuur en Sport Limor Livnat schreef vorig jaar op haar facebook: "Een heleboel goede Joden vieren Sylvester. Ik doe dat niet!" Daaraan voegde zij toe: "Generaties na generaties werden in Europa tijdens Sylvester synagogen en Joodse winkels geplunderd. Ook werden er pogroms georganiseerd. Dit is verschrikkelijk. Ik vind niet dat het verspillen van Joods bloed iets is om te vieren ... Voor mij is begin van het nieuwe jaar de maand Tisjre [het begin van het jaar volgens de Joodse kalender]. Dus lieve Joden, als je niet wist, dan weet je het nu!”

Sylvester was de naam van een Romeinse paus die in de vierde eeuw aan de macht was. Sylvester heeft keizer Constantijn overtuigd Joden te verbieden om in Jeroesjalajiem te wonen. Sylvester heeft ook venijnige, antisemitische wetgeving ondersteund. Eeuwenlang was oud en nieuw in Europa de dag voor anti-joodse aanslagen zoals verbranding van synagogen, het verbranden van Joodse geschriften en publieke marteling en moord op Joden.

AD is een afkorting van Anno Domini, wat betekent dat het "jaar van onze Heer." Degenen die 2016 vieren, vieren 2016 jaar na de geboorte van JC.

Oud en nieuw is absoluut GEEN een seculier feest zoals de meeste denken. Oorspronkelijk is oud en nieuw christelijke samenkomsten – genoemd naar paus Sylverster – met Joodse pogroms en bloedvergieten als doel. Daarom sloten de Joden toentertijd zichzelf tijdens 'Sylverster' op in hun huizen. Bij alle arme Joden die om wat voor reden dan ook toch buiten liepen, werd op zijn minst de baard afgesneden en werden zij in elkaar geslagen. Sommigen kwamen niet meer levend thuis.

Als Joden moeten wij ons dus heel bewust zijn van deze donkere periode in onze geschiedenis. Deze duistere periode was door toedoen van de voorouders van de mensen met wie jij oud en nieuw viert. Wij hebben zelf een rijke en mooie geschiedenis op basis van de Waarheid en een verbinding met de Almachtige. We zouden nooit bedenken door te beweren dat de Sjoa [Holocaust] lang is geleden, en zullen wij dus ook niet een feest vieren die banden heeft met de Sjoa. Wanneer onze kleinkinderen toch mee zouden vieren met een feest dat verband zou hebben met de Sjoa, zouden wij vreselijk ontzet zijn. Immers, onze kleinkinderen zouden zeggen: “Het [de Sjoa] is al zo lang geleden, opa!”

Waarom bestaat er een discussie over het vieren van oud en nieuw, terwijl deze gebaseerd is op de gewelddadige anti-joodse aanslagen? Alleen maar omdat dit honderden jaren geleden is en niet meer tot de recente geschiedenis behoort?

Tijdens Chanoeka vieren we de strijd tegen de seculiere cultuur en de culturen die Joodse standpunten bevochten. We mogen trots zijn op ons mooie erfgoed en cultuur die gebaseerd is op waarheid en moeten nooit meevieren met een feest dat gebaseerd is op hondsdolle antisemitische wortels.

In de korte video licht rabbi Zamir Cohen sjlita meer toe aan dit artikel.

@Rabbi Mizrachi 2015

Copyright © 2015 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.