Afbeelding: Mothers Always Write
Rav Yitzchak: “Wanneer men de Sjema voor het slapen gaan reciteert, worden demonen van hem weggehouden” [Berachot 5a].
We weten hoe grote awerah – zonde – stelen is. Hoe vaak gebeurt het niet dat je zo goed mogelijk wilt leven, zoveel mogelijk chesed wilt doen, Sjomer Sjabbat bent, etc maar ondertussen gaat niets zoals jij dat wilt. Vaak komt dit omdat je achterdeur 'van je dure woning' open hebt laten staan waardoor jij bestolen kan worden van jouw mitswot die jij dagelijks doet. Ook kan je bestolen worden van jouw spirituele [en daardoor ook lichamelijke] levenskracht. Wie zijn die dieven en wat voor effect heeft dit op jouw toekomst in Olam Haba?
We weten dat we door het doen van mitswot, direct contact leggen met de Kadosj Baroech Hoe. Met positieve mitswot - mitswot 'aseh - leg je contact met Hasjem. Het is zoals Wi-Fi werkt. Jouw multimedia apparatuur staan continu in verbinding met de Wi-Fi, maar je hebt er pas profijt van wanneer je ook iets met de apparaten doet. Iedereen heeft continu Wi-Fi verbinding met Hasjem, maar alleen door mitswot 'aseh kun je daar profijt van hebben. Door het doen van mitswot maak je verbinding met Hem en hiermee vergaar je spirituele rijkdommen.
Negatieve mitswot - mitswot lo ta'aseh - beschermen jouw mitswot 'aseh. Je hebt bijvoorbeeld een hele dure woning. Wanneer je op vakantie gaat, dan zorg je voor een geavanceerde beveiligingssysteem zodat je huis niet leeggeroofd kan worden. Jouw cash en diamanten berg je op in een kluis. Ook al ben je niet op vakantie, dan liggen jouw cash en diamanten ook niet zo maar los op tafel. Alle negatieve mitswot die je doet, de lo' ta'aseh, zijn als het ware de bewakers - het alarm, de kluis, de waakhonden en dergelijke - van je spirituele diamanten [positieve mitswot]. Maar wat heb je aan je beveiligingsapparatuur, kluis en waakhonden als je de achterdeur open laat staan wanneer je op vakantie gaat?
Geestelijke inbrekers Zo is het ook met je lichaam in de nacht terwijl je slaapt. De hele dag heb je mitswot 'aseh gedaan om *spirituele rijkdommen te vergaren voor in jouw leven in Olam Haba. Ook heb je de hele dag hard gewerkt door je aan de mitswot lo' ta'aseh [beveiliging] te houden, om zo je mitswot 'aseh [rijkdommen] te beschermen. Echter wanneer je slaapt, treedt je ziel voor deel uit je lichaam [het huis]. De Geleerden leren dat wanneer je slaapt, je voor één zestigste deel sterft. Hierdoor ligt je lichaam kwetsbaar in je bed. Ondertussen proberen demonen en kwade krachten je lichaam te betreden. Hoe? Waarom?
Hoewel je de hele dag probeert je te houden aan de mitswot, zondig je ook. Door de zonde produceer je spirituele afval. Spirituele afval trekt chitsoniem [letterlijk 'buitenstaanders'] aan die zich – als een baby die borstvoeding krijgt [Gemara gebruikt daarom ook het woordje janiqah] – zich proberen te voeden aan jouw kiddoesjah die jij krijgt door het doen van mitswot. Als iemand zondigt, ook dán opent hij dezelfde achterdeur van je woning [je lichaam] waardoor deze demonen kunnen binnenkomen. Gevolg is dat je je depressief kan voelen en zelfs kan worden, dat je slecht kan concentreren, omdat de demon de levenskracht uit jou zuigt. Meestal zijn **mentale ziekten spirituele problemen.
Naast deze chitsoniem, proberen de ***vier masjchitiem - vernietigende engelen – jou ook nog eens te beroven van jouw mitswot 'aseh, jouw spirituele rijkdommen. En hoe goed je aan je mistwot lo' ta'aseh [beveiliging] hebt gehouden, wanneer je die achterdeur openlaat, heeft het beveiligingssysteem totaal geen zin.
Hoewel er demonen bestaan die via de open achterdeur je lichaam lastig vallen, zijn er ook demonen die jouw ziel lastig vallen. Jouw ziel stijgt op naar de Hemel zodra je in slaap valt. Wat doe je in de Hemel? Je moet een chesjbon – verslag – van de dag geven. Ook kan het zijn dat je als getuige opgeroepen wordt voor het Hemels Bejt Din waar een andere ziel berecht wordt. Verder gaat jouw ziel naar de Hemel om zich gewoon op te laden. Ook jouw ziel is na een lange dag – net als jouw lichaam – gewoon moe. De demonen zullen er alles aan doen je tegen te houden de Hemel te betreden. Dit uit zich onder andere door slapeloze nachten of wederom uitgeblust wakker worden.
Hoe hou jij je achterdeur van jouw woning goed gesloten zodat jouw beveiligingssysteem [mitswot lo' ta'aseh] optimaal werkt om jouw spirituele rijkdommen [mitswot 'aseh] te beschermen?
Notes: *In Olam Haba vormen deze spirituele rijkdom jouw lavoesj - kleding. Hoe meer mitswot 'aseh, hoe mooier en feestelijker jouw lavoesj zullen zijn waarvoor je ook geëerd wordt. Door het doen van awerot - zonden - besmeur je je mooie kleding. Naast spirituele rijkdom - zo mooi mogelijke lavoesj - [iemand zonder mitswot in Olam Haba wordt ook als 'naakt' beschouwd. Zoals je in deze wereld - Olam Hazeh - naakt voor schut loopt, zo is dat ook in Olam Haba] heb je in Olam Haba net als in Olam Hazeh voedsel nodig hebt. Door Torastudie bouw je je geestelijke voedselketen voor in Olam Haba op. Dit voedsel die je door Torastudie kunt verdienen, heb je voor in den eeuwigheid nodig. Wat is de eeuwigheid? Stel je een enorme, enorme berg zand voor. Ieder 1000 jaar komt een reuze vogel aanvliegen en neemt één zandkorreltje mee. Duizend jaar verstrijkt. De vogel komt weer en haalt weer één zandkorreltje van de enorme berg af en vliegt daarmee weg. Dit blijft ieder duizend jaar herhalen, totdat alle zandkorreltjes verdwenen zijn. Kijk nu naar je eigen leven en leeftijd. Wat is een uur? Wat is een dag? Stel je een jaar voor en dan, vraag je eens af wat tien jaar zijn en ga dit door tot je eigen leeftijd. Zet dit af tegen die enorme berg zand waar ieder duizend jaar slechts één zandkorreltje van wordt meegenomen. Dat is een klein idee van de eeuwigheid. Wil je niet voldoende spiritueel voedsel en een degelijke, mooie lavoesj voor die eeuwigheid hebben?
**De namen van de vier masjchitiem wordt als eerste tijdens Maariv – het Avondgebed – uitgesproken: “Wehoe' rachoem jechaper 'awon [Awon is de eerste masjchiet] welo' jasjiet weharbah lehasjiev [Hasjiev is de tweede masjchiet] 'apo [Av, de derde masjchiet] welo' ja'ier kol chamato [de vierde]. Hasjem hosjie'a hamelech ja'anenoe vejom qar'enoe... Hij de Genadevolle vergeeft ongerechtigheid en vernietigt niet. Vaak herroept Hij Zijn boosheid, wekt Hij niet Zijn volledige woede op. Hasjem, redt! Moge de Koning ons antwoorden op de dag dat wij wij [Hem] aanroepen”.
***Mentale ziekten veroorzaken problemen merendeels op de nefesj niveau. Lichamelijke problemen richten zich voornamelijk op de roeach niveau [jechidah, chajah, nesjamah, roeach en nefesj zijn de vijf niveaus van de ziel]. |