Talmoed Rosj Hasjana 17b leert dat Hasjem tegen Mosje zei dat “Wanneer Israël zondigt, laat hen dit reciteren en dan zal Ik hen vergeven.”
Mosje wilde heel graag Hasjem met eigen ogen aanschouwen, maar niemand kan het overleven om Hasjem te zien. Omdat Hasjem Mosje toch iets van Zijn Wezen wilde laten zien, sloeg Hasjem een talliet – gebedskleed – om. Precies zoals een chazzan een minjan in gebed leidt – en daarmee toonde Hij Mosje tevens wat de volgorde van een gebedsdienst zou moeten zijn. G'd zei vervolgens tot Mosje: ‘Wanneer Israël zondigt, laten zij voor Mijn deze volgorde van het gebed uitvoeren en Ik zal het hen vergeven'. (Rosj Hasjana 17b). De dezelfde bescheiden Mosje zag hiermee een zweem van Hasjems verschijning [Sjmot/Ex. 33:19 ev]. Deze zweem van Zijn 'achterzijde' was de achterzijde van de knoop van Zijn tefillien [Berachot 7a]. De knoop van de tefillien die Hij aan Mosje vervolgens liet zien, gaf aan dat Hasjem aan Israël gehecht wilt blijven en door dit aan Mosje te laten zien, bevestigde Hij Zijn liefde voor Mosje [R'Gedaliah Schorr]. Toen Hij Mosje vervolgens passeerde, riep Hij Zijn Dertien Eigenschappen van Genade uit en toonde aan Mosje hoe Joden als volk een vorm van een nationale catastrofe kunnen voorkomen.
Wat is het spirituele achtergrond van de talliet en wat is zo bijzonder aan de talliet?
De talliet staat voor 'or makif, het allesomvattende licht [Pri Eitz Chaim, Sha'ar HaTzitzis hfst. 1]. Omdat de tefillin voor 'or pinimi – het innerlijke licht – staat [zie oa Sha'ar HaKavanos], is dat de reden waarom de talliet als eerste wordt omgeslagen voordat de tefillin gelegd wordt. De tsitsiet aan de vier hoeken van de talliet corresponderen met de verschillende *tsimtsoemiem – terugtrekkingen en verhulling [om de universums en de wereld te kunnen scheppen] van G'd. De tefillin staat tevens voor het [innerlijke] licht van de schepping [Likkutei Moharan I 49,3].
En zo, zoals de Joodse mannen zich wikkelen in de talliet, zo wikkelt de Kadosj Baroech Hoe Zich dus met het allesomvattende licht.
*Tsimtsoemiem zijn het samentrekken – terugtrekken van oneindig naar eindig - van de Ejn-Sof [de Oneindige] en Zijn verhulling en het mystieke.
Bron: The Vision of Eden - Animal welfare and Vegetarianism in Jewish Law and Mysticism, Hfst 4 Creation and the Holy Sparks van Rabbi Dovid Spears
©Jodendom-online 2016
|