21 Chesjwan 5785 | 21 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Twee soorten Din
Publicatiedatum: zondag 27 augustus 2017 Auteur: de redactie | 2.253 keer gelezen
Engelen en demonen, Eloel, Tammoez-Av-Eloel, Redactie, Lasjon Hara [kwaadsprekerij], Straf en Beloning, Leer van de Chofets Chaim, Hasjkove volgens de RaMCHaL »

Als je nooit lasjon hara spreekt, heb je dan cart blanc en kom je dan met al jouw zonden weg?

Op twee manieren kan Din op jouw zonden voltrokken worden.
1. Concept van Misjpat [oordeel] en gaat door middel van het Hemels Bejt Din of
2. Concept van Din [gerechtigheid].

Als jij graag geoordeeld wilt worden middels het Hemelse Bejt Din, spreek lasjon hara. Het probleem is jou nu wel duidelijk. Zodra jij in hun vizier komt, is dat slecht nieuws. Heb je geen zchoet, dan móeten zij een juridisch proces doorlopen zoals Hasjem deze heeft opgesteld in Zijn Plan hoe Hij de wereld bestuurt.
Hoe?
1. Het attribuut van Din – Rechtspraak [wat we nu dus de hele tijd bespreken]. Met dit attribuut bestuurt Hij goed en kwaad [Satan als de uitvoerende macht] in de wereld. Wie goed doet krijgt zchoet voor Olam Haba en wie kiest voor het kwaad, haalt minder plezierige zaken op zijn hals.
2. Het attribuut van Hasjem's Absolute goedheid [Chesed; Rachmones] die voorkomt uit Zijn Perfectie en Oppermacht [Soevereiniteit]. Hasjem zal de beria perfect maken, ook al verdienen wij het niet. Dit attribuut ligt op een veel dieper niveau.

En het concept dat jij kiest of Hasjem of het Hemels Bejt Din over jou oordeelt komt puur uit het attribuut van Hasjem’s Chesed. Hasjem’s Chesed hierin is:
A. Ik oordeel niet Zelf over iemands zonde. Dat laat Ik aan het Bej Din over. Hierdoor heeft de mens zelf invloed op zijn eigen uitspraak middels middah kneged middah. Door de straf en de awerah in verband te herkennen, is het doen van tesjoeva makkelijker.
B. Iemand kan alleen geoordeeld worden dóórdat die persoon lasjon hara spreekt.
C. Als dat niet lukt, kun je door hetzelfde systeem van Din [middah kneged middah] de veroordeling beïnvloeden of zelfs laten seponeren. Je hebt dus zelf controle over jouw veroordeling en dus controle over je jouw straf. Dit systeem is onderdeel van het verborgen systeem Chesed waarmee Hasjem naast de openlijke Din dus de wereld bestuurt. De Chesed is in hier dat jij dus het systeem van Din middels middah kneged middah kunt beïnvloeden.

Verdien jij onesj, straf – dan krijg je deze dus middah kneged middah opgelegd, zoals we al geleerd hebben. Stel dat je nooit voor het Bejt Din wordt opgeroepen omdat jij geen lasjon hara spreekt, zal Hasjem je zeker straffen, maar Hij kijkt er Persoonlijk naar. Hasjem hoeft Zelf helemaal niet aan juridische processen te houden. Hij kan doen en laten wat Hij wilt zonder dat jij zchoet hebt. Hij kan je beoordelen op basis van Chesed. Zijn tweede attribuut. In deze positie word je geoordeeld zonder dat Satan er mee bemoeit als een roddelende aanklager. Want jij sprak geen lasjon hara, dus heeft Satan ook geen kans om lasjon hara over jou te spreken. Middah kneged middah. Maat voor maat.

Dus ja, je wordt voor iedere verkeerde gedachte, daad en spraak geoordeeld, anders is het ook onmogelijk om het Olam Haba te verdienen.

Geen lasjon hara betekent dat het onmogelijk is om voor het Hemels Bejt Din gedaagd te worden in dit leven en zal je in dit leven alleen door de Hoogste Rechter worden geoordeeld. Dus het leven hangt af hoe jij wilt dat jij geoordeeld wordt. Het is alleen maar de lasjon hara waarom er zoveel onheil in ons eigen leven en in de wereld is en daar betalen wij alleen een hoge prijs voor. Tot het verliezen van jouw eigen kinderen [door lasjon hara] en vooral letterlijk het verkorten van jouw eigen leven, zoals geleerd.

Bronnen:
Sjioeriem over lasjon hara van R’Mendel Kessin en
Daat Tenuvot van de RaMCHaL

©Jodendom-online 2017

Pagina index:
Copyright © 2017 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.