20 Chesjwan 5785 | 21 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Preventief medicijn tegen onheil
Publicatiedatum: dinsdag 14 november 2017 Auteur: de redactie | 1.857 keer gelezen
Halacha, Redactie, Talmoed Tora, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen] »

In de gemara wordt in Sjabbat 32a de volgende statement gemaakt. Een persoon moet altijd om genade vragen aan Hasjem, zodat hij niet ziek wordt. Want als hij ziek wordt, dan zal het Hemels Bejt Din [Hemels Gerechtshof] zeggen: "Geef ons een zchoet [voorrecht] en je zal vrij zijn."

Zolang iemand gezond is, heeft hij overigens geen speciale zchoet nodig om überhaupt gezond te blijven. Echter wanneer hij ziek wordt, zal hij pas weer gezond worden wanneer hij overtuigende basis heeft voor eventuele verbeteringen van zijn middot [karaktertrekken]. Zodra er sprake is van ziekte, armoede, familie 'kwesties' of andere jissoeriem [lijden] van die aard, dan kost het je meer zchoet om de situatie terug te laten draaien. Intussen, wanneer iemand van te voren dawnent [bidt] met kavanah [met oprechte gevoelens] om gespaard te worden voor problemen alvorens het maar ook ter sprake is, trekt hij door zijn tefillot [gebeden] als het ware een effectieve barrière op om zich tegen deze ernstige vormen van onheil te besparen!

Tefillah – gebed – is dus een preventief medicijn tegen ziekten, armoede, familieproblemen. Ondertussen blijven ‘dagelijkse’ jissoeriem die 'iedereen' last van heeft, wel voorkomen.

Tefillah voor de tsarah [tsores, zores, problemen] effectiever dan tefillah na de tsarah, wanneer iemand tefillot nodig heeft voor bijvoorbeeld genezing van ziekte. Dus van te voren met hart en ziel dawnen dat je bijvoorbeeld nooit op een bijstandsniveau komt, is veel effectiever dan wanneer je in de bijstand komt en hulpt vraagt aan Hasjem om er weer uit te komen.

Terug naar de gemara. Een persoon moet altijd aan Hasjem genade vragen, zodat hij niet ziek wordt, in de bijstand komt, in een scheiding belandt of andere nare zaken. Want als hij bijvoorbeeld ziek wordt, dan zal het Hemels Bejt Din zeggen: "Geef ons een zchoet en je zal vrij zijn." Wat is dat zchoet?

Met kavanah preventief bidden, dat is die zchoet waar het Bejt Din om vraagt: "Geef ons een zchoet en je zal vrij zijn."
Mah zeh? Wat is dat?
De gebeden die met ware kavanah werden uitgesproken voordat hij ziek werd - chas wesjalom.

Een moeder kan iedere dag dawnen dat ze - chas wesjalom - nooit een kind zal verliezen. Als chas wesjalom een kind ernstig ziek wordt, kijkt het Bejt Din of er zchoet is. In dit geval wel, want de smekende gebeden van de moeder is die zchoet waardoor het kind zou kunnen genezen.

De Nach [TeNaCH] onderstreept deze gemara. In Ijov/Job 36:19 staat namelijk [vrienden van Ijov vroegen aan Ijov toen hij zijn kinderen, vrouw en gezondheid verloor]: "Heb je wel gedawnend zodat er geen problemen jou zullen overkomen?" Daarom zeggen de Chazal: "L'olam jakdiem adam tefillah l'tsarah!... "Je moet dawnen voordat de problemen zich voordoen!"

Het is dus gemakkelijker om problemen voor te zijn door middel van tefillah dan tijdens de roerige momenten de nodige bevrijding te krijgen. Ad ergo: degene die dit advies opvolgt en voor serieuze problemen komt te staan, zal de noodzakelijkheid van nog ernstigere jissoeriem hiermee kunnen voorkomen!

Bron: Praying With Fire van Rabbi Heshy Kleinman

©Jodendom-online 2017

Copyright © 2017 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.