De mond is het instrument waarmee wij onze gebeden doen. Dayan Aharon Dunner zei eens dat een persoon die sjamirat halasjon toepast, dus zorgvuldig is met zijn spraak, dan “zal Hij [Hasjem] doen”. Daarom is het essentieel om ervan door drongen te zijn hoe krachtig iemands spraak is.
Talmoed Yerushalmi Pe’ah 1:1 leert namelijk dat de beloning voor Torastudie gelijk staat met alle andere mitswot bij elkaar, maar de straf voor het spreken van lasjon hara [roddelen, ook al is het de waarheid] staat gelijk met de straf voor alle zonden bij elkaar. Waarom?
Alle mitswot [het doen van geboden] en awerot [zonden] hebben groot impact op de Hogere werelden [de werelden Jetsirah, Beria en Atsiloet], alleen de mitswa van Torastudie heeft een nog grotere impact op de Hogere werelden dan alle andere mitswot. Andere mitswot zijn namelijk gerelateerd aan het fysieke [schudden van de loelav, het blazen van de sjofar, het doen van chesed, enzovoorts]. Torastudie gaat middels spraak. Spraak is de werking van de ziel [Hasja’ar Hasjenie: Tweeder Poort: sja’ar Habchienah van Chovot Halevavot van Rabbenoe Bachaya]. Dat is de reden waarom de beloning van Torastudie groter is dan alle mitswot samen.
Het tegenovergestelde is ook waar. Alle zonden worden ook met het lichaam gedaan, maar lasjon hara is werking van de ziel waardoor deze een groter impact heeft op de Hogere werelden dan andere awerot.
Het is het dus een kwestie van zonde en straf wanneer je gebeden niet worden verhoord door lasjon hara? Nee. Het is een kwestie van oorzaak en gevolg.
Wanneer iemand zijn mond misbruikt door middel van roddel [negatieve spraak over iemand dat de waarheid is] en laster [leugens], weigert Hasjem zijn gebeden te verhoren. Ook het geven van opzettelijk verkeerd advies valt hieronder. Wanneer je met een bevuild instrument - jouw mond - dawent [bidt], zijn jouw tefillot [gebeden] niet zuiver. Een bevuild instrument brengt namelijk bevuilde producten voort. Dus wanneer je lasjon hara spreekt of tijdens sjoeldiensten profaan spreekt, kan jouw mond geen effectieve gebeden produceren waardoor deze niet verhoord worden. Zo is het ook met emailen. Wanneer jouw computer bevuild is met een virus en je gaat met deze computer emailen, dan dragen jouw emails besmetting voort. Zulke emails zijn verwrongen, destructief en ongewenst. De ontvanger krijgt namelijk een virusmelding en zal als hij, verstandig is, jouw email niet openen en dus niet beantwoorden.
Wanneer je dawnent, en je merkt dat ze onbeantwoord blijven, is het raadzaam je spraak te onderzoeken. Heb je onlangs geroddeld of nog erger, heb je laster gesproken? Heb je iemand van slecht advies voorzien? Zo ja, dan kun je hiervoor tesjoeva doen.
Wanneer jouw gebeden onbeantwoord blijven, moet je je spraak onderzoeken en tesjoeva doen over het feit dat je geroddeld hebt. Of heb je misschien gesproken in sjoel, zelfs tijdens de herhaling van Sjmone Esre? Dat laatste wordt door de Shulchan Aruch in Siman 124, Siman 7 met harde woorden veroordeeld: “… en wanneer iemand gesproken heeft, is dat een zonde, en de zonde is te groot om te dragen...”. De reden dat het spreken tijdens de herhaling van Sjmone Esre [Chazarat Hasjats] zo’n enorme awerah is, is omdat het spreken tijdens Chazarat Hasjats een overduidelijke disrespect en minachting voor tefillot [en dus voor Hasjem] is en het is een uiting dat tefillot geen waarde [genoeg] voor je heeft. Als je zo in het leven staat, dan lijkt Hasjem niet erg belangrijk waardoor jouw band met Hasjem wellicht niet zo sterk is dan het zou moeten zijn om uberhaupt jouw gebeden verhoort te krijgen. Rabbi Anava geeft richtlijnen hoe je als Jood, maar ook als niet-Jood tesjoeva kunt doen voor lasjon hara.
De boodschap is kort maar krachtig. De manier hoe jij de kracht van spraak gebruikt, kan de mond onbruikbaar maken voor zijn meest essentiële taak. De goede kant aan deze boodschap is dat niet de onbegrijpelijke machinaties van Sjamajiem, Hemel, onze gebeden weigeren. Maar dat wij wellicht zelf onze gebeden besmetten. Dit geeft aan dat we dus ons eigen gedrag moeten onderzoeken en tesjoeva moeten doen. Zodra we dat gedaan hebben, dan kunnen we met goede frisse moed Hasjem benaderen.
Korte uitleg hoe groot de zonde van lasjon hara is:
Bronnen: Praying with Fire van Rabbi Heshy Kleinnman en Chofetz Chaim A Daily Companion