De eeuwige strijd voor spiritualiteit en geestelijke groei |
Publicatiedatum: maandag 30 november 2020 |
Auteur: Opperrabbijn Evers | 1.171 keer gelezen |
|
|
Engelen en demonen, Opperrabbijn R. Evers, Maatschappij » |
|
“Ja’akov bleef alleen achter; een man worstelde met hem totdat de ochtend aanbrak” (Gen. 32:24).
De nieuwste technische snufjes maken ons leven vaak erg makkelijk. Onze luxe leven reduceert onze bereidheid ergens voor te vechten. Hoe kijkt de Tora aan tegen uitdagingen en spirituele krachtmetingen? Dit is eigenlijk de essentie van de strijd tussen Ja’akov en de vrremde man, die de Beschermengel van Esau bleek.
Op weg naar Israel stuurt Ja’akov gezanten met geschenken vooruit naar zijn broer Esau, die nog kwaad is vanwege de verkleedpartij om de beracha (zegen) van Jitschak. Onderweg worstelt een man – volgens sommigen een kwaadwillende engel, ‘s nachts met Ja’akov. Aan het einde van de strijd vertelt de man dat Ja’akovs naam vanaf nu Jisraëel is. Jisraëel betekent dat hij met G’ddelijke wezens en mensen gestreden en overwonnen heeft. Maar Ja’akov hield hier een gekwetste zenuw in zijn heup aan over. Daarom mogen wij een deel van de achterbout niet eten. Ter herinnering. Maar waaraan? Eigenlijk wilde Ja’akov alleen nog maar rust. Hij was op zijn 63e naar Charan gevlucht voor Esau en moest daar twintig jaar ontzettend hard werken bij zijn uiterst bedrieglijke schoonvader Lavan. Zijn dochter Dina werd aangerand door Sjechem en gekidnapt. Zijn geliefde vrouw Rachel was onderweg gestorven tijdens de bevalling van hun zoon Benjamin. In Israel wilde Ja’akov opnieuw beginnen in alle rust. Maar G’d gunde hem die rust niet. Ja’akovs zoon Joseef werd door zijn broers naar Egypte verkocht en een treurtijd en zoektocht van twee en twintig jaar begon.
G’d stelde Ja’akov een retorische vraag: “Is de zalige rust in de toekomstige wereld jou niet voldoende? Moet je ook op deze wereld rust hebben?” (Midrasj). De mens werd op deze aarde neergezet om een hoog spiritueel niveau te halen. Maar we krijgen dit niet cadeau. G’ds retorische vraag aan Ja’akov was de weergave van een aardse realiteit voor mensen, die werkelijk spiritueel willen groeien. Deze echte `toppers’ slaan geen uitdaging af om het onderste uit hun religieuze kan te halen. Zij gaan ervoor in hun zoektocht naar geestelijke verheffing. Zij zijn er op uit hun spirituele potentieel volledig te realiseren, er uit te halen wat er in zit.
Ja’akov moest blijven groeien. De verkoop van Joseef was de volgende uitdaging. Stilstand is achteruitgang, zeker in geestelijk opzicht. Ja’akov probeerde vroeg in de nacht het gevecht met de engel te vermijden. Maar aan het einde van de nacht wilde hij de engel niet meer loslaten omdat hij zich realiseerde, dat zijn constante gevecht met het kwaad – gesymboliseerd door de engel – de essentie van zijn leven was. Sommige mensen zijn bestemd om hun hele leven die uitdaging van de `struggle for spirituality’ aan te gaan. Want dat is de enige manier om steeds dichter bij G’d te komen.
|
|
|