Wat gebeurt er met je ziel wanneer 's nachts je slaapt? |
Publicatiedatum: woensdag 16 december 2020 |
Auteur: de redactie | 1.626 keer gelezen |
|
|
Kabbalah, Engelen en demonen, Redactie, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Ziel, gilgoel [reïncarnatie] en geweten, Tesjoeva [Inkeer] » |
|
Op de vraag wat er met je ziel gebeurt wanneer je ‘s nachts slaapt is het antwoord als volgt.
Iedere nacht wanneer iemand gaat slapen, gaat hij voor *1/60e dood. De ziel, de nesjama [niet de nefesj] gaat uit het lichaam en probeert op te stijgen basjamajiem, naar de Hemel voor een Dinah Bama’tah [rechtszaak in de Hemel]. Zoals hier op aarde, heb je basjamajiem, in de hemel, meerdere niveaus van rechtbanken. Maar iedere nacht gaat de ziel naar maar liefst naar het Hooggerechtshof van Hasjem Zelf. Wanneer de ziel de zchoet, verdienste, heeft, dan komt de nesjama in de morgen weer terug in het lichaam. Daarom moeten Joden iedere morgen zodra ze wakker worden, direct met kavanah, goede intentie, Modeh Ani te zeggen.
De din [rechtspraak] staat op twee veroordelingen: De positieve veroordeling en De negatieve veroordeling. Iedere nacht wordt er gekeken wat de ziel de afgelopen dag gedaan heeft op positieve als op negatieve vlak.
De ziel wordt niet geoordeeld voor de slechte dingen die hij/zij gaat doen in de toekomst. De ziel wordt alleen voor de slechte daden van heden en verleden geoordeeld.
De ziel wordt wel voor de goede daden in de toekomst geoordeeld. Die worden al bij voorbaat meegeteld. Anders zouden de meeste mensen in de morgen ook niet wakker worden. Op die manier wordt de ziel dagelijks gered voor het slechte oordeel, omdat de meeste zielen op een dag meer kwaad dan goed doet. Omdat er dus gekeken wordt in de toekomst, wordt de ziel niet beschouwd als een rasja - slecht persoon. De goede daden in de toekomst, wegen tegen de slechte daden van een dag op.
Er is maar Eén Die dit kan, en dat is Hasjem. Dat is de reden waarom de ziel iedere nacht direct naar het Hooggerechtshof basjamajiem gaat, want daar zit Hasjem Zelf recht. De roechnisje - spirituele - wezens van de andere Betej Din [gerechtshoven] zijn namelijk niet in staat in de toekomst te kijken. Hasjem weet bijvoorbeeld dat de ziel over vier dagen tesjoeva doet over de zonde die hij/zij deze dag heeft gedaan. Deze tesjoeva [tot inkeer komen] wordt meegerekend.
Daarom blijft het essentieel om Keriat Sjema al Mittah voor het slapen met kavanah te zeggen [niet Joden moeten oppassen dat zij niet de gedeelten van het gebed opzeggen die alleen van toepassing is voor Joden. Het is een awerah, zonde, wanneer een niet Jood willens en wetens gebeden opzeggen die alleen van toepassing is voor Joden. Voor meer info wat er wel gezegd kan worden, kan de lezer contact opnemen met de schrijver van dit artikel]. Keriat Sjema al Mittah - als je dit goed doet - is de correcte manier van tesjoeva doen. Dus als de ziel dit goed uitvoert en gaat slapen, is beschermd tegen zijn eigen zonden [slechte Din, slecht Oordeel], maar is ook beschermd tegen de vernietigende malachiem, engelen, die de ziel tegenhouden om op te stijgen naar Dinah Bama’tah. In plaats daarvan, spelen ze met de ziel als een voetbal waardoor de ziel, die de volgende ochtend weer in het lichaam komt, vaak erg moe, down en leeg voelt. De ziel wordt op een vervelende manier wakker. Zo ook wanneer de din extra negatief was.
*Footnote: Er zijn vijf zaken in onze wereld die een zestigste van hun meest extreme manifestaties zijn. Ze zijn: vuur, honing, sjabbat, slaap en een droom. De Gemara Berachot 57 legt uit: Ons vuur is een zestigste van het vuur van Gehenna; honing is een zestigste van manna; Shabbat is een zestigste van de Komende Wereld; slaap is een zestigste van de dood; en een droom is een zestigste van de profetie.
Bron: Zohar - Parashat Chayei Sarah - Where does your soul go at night? - Part 1 - Rabbi Alon Anava |
|
|