23 Chesjwan 5785 | 24 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Waar komt de slechte engel op Sjabbat vandaan?
Publicatiedatum: woensdag 30 december 2020 Auteur: de redactie | 1.133 keer gelezen
Engelen en demonen, Redactie, Sjabbat »
Wij leren in moessar dat wanneer we een zonde doen, wij zelf een slechte malach, engel, scheppen. Wanneer we een mitswa, gebod, doen, scheppen we een malach die ons met de rest van de verdedigende malachiem voor het Hemels Bejt Din, Rechtbank zal verdedigen tegen de slechte malachiem.

Op Erev Sjabbat zingen wij Sjalom Aleichem. Daar zingen wij tot de twee malachiem die ons begeleiden - resp. malach tov [goede engel] en malach ra' [slechte engel, Shabbat 119b]. Slechte malachiem worden toch door onze zonden geschapen? Waar komt de malach ra' vandaan?

Nesivos Shalom geeft een andere benadering van Shabbat 119b. Hij zegt dat deze twee engelen niet goede of slechte malachiem zijn, maar dat zij positieve en negatieve malachiem zijn. De positieve malach staat voor het gebod zachor, herinner de Sjabbat en de negatieve malach staat voor sjamor, bewaak dat je niet de 39 melachot [39 werkverboden] overtreedt. Beide malachiem worden iedere week opnieuw gecreëerd door onze aanvaarding van de Sjabbat. Dat is waarom zij ons naar huis begeleiden wanneer we op Erev Sjabbat van de synagoge naar huis gaan.

Maar waarom is er sprake van rivaliteit tussen deze twee malachiem?

Malach ra' wil dat de nadruk gelegd wordt om ons te focussen op het overwinnen van de 'ra''. Dit doen wij door ons afzijdig te houden van de 39 werkverboden door de Sjabbat te bewaken, sjamor. Hierdoor ontwortelen we het algemene kwaad in ons. Vandaar dat het houden van de Sjabbat [Sjomer Sjabbat] ook onder het tikkoenproces valt voor de persoonlijke zonden die wij begaan hebben. Dat verklaart waarom de kiddoesj tijdens Erev Sjabbat als een mini Jom Kippoer is.

Malach tov daarentegen zegt dat de nadruk van Sjabbat op het zachor, herinneren, van de Sjabbat ligt. Zachor Sjabbat doet onze liefde voor Hasjem [Ahavat Hasjem] toenemen.

De discussies tussen deze twee malachiem stopt wanneer wij thuis komen. Zodra het huis in zicht komt waar de geneugten en de oneğ Sjabbat klaar staan, wordt malach ra’ overweldigd. Hij wordt gedwongen toe te geven dat de positieve aspecten van Sjabbat inderdaad krachtiger zijn door onze Avodat Hasjem dan het bewaken van de 39 melachot.

Echter, als de voorbereiding van de Sjabbat te kort schiet, dan heeft malach ra' gelijk en moet de malach tov instemmen.

Bron: Limoed Jomi Parasja Ki Tavo

Copyright © 2020 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.