20 Chesjwan 5785 | 21 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Omgaan met tegenslagen
Publicatiedatum: dinsdag 26 april 2022 Auteur: redactie | 1.306 keer gelezen
Redactie, Lijden, Leer van Rav Avigdor Miller »
Iedereen heeft in zijn leven te maken met tegenslagen. De fout die mensen vervolgens maken, is dat men meestal de tegenslagen veroordelen. De goede dingen in het leven wordt vervolgens vergeten. Zelfs mensen met lichamelijke gebreken en/of ziekten worden tegelijkertijd overspoeld met broches, zegeningen. Rav Miller neemt in ‘Or Avigdor het voorbeeld van een blinde man. Ondanks hij de vreselijke jissoeriem - tegenspoed - heeft dat hij weinig of niets kan zien, hij kan nog steeds eten, denken, lopen. Zijn hart en nieren werken prima. Hij dient dit te erkennen dat - ondanks zijn problemen - de meeste dingen in zijn leven succesvol werken.. Hij mag er niet aan toegeven depressief te worden, omdat een ander - zij een heel belangrijke - functie van hem is weggenomen.

Daarnaast moeten we ons goed realiseren dat de functie van tegenslagen ten behoeve is van *moessar, ethiek. Dit om van ons een beter mens te maken. Wat berispingen van Hasjem ontvangen, versterkt en verbetert onze karakter. Het bouwt onze karakter op.
Mensen die lijden hebben over het algemeen een beter karakter dan mensen die door hun succes en goede gezondheid arrogant zijn. Lijden maakt een persoon bescheidener en meer begrip hebben voor tekortkomingen van andere mensen. Behalve dat het het karakter verbetert, dient het lijden ook als een nisajon, een test. Wanneer we niet ontstemd raken en standvastig blijven in ons geloof dat Hasjem tov oemetiev [goed is en goed doet] is, slagen we voor de test!

De reden waarom mensen over het algemeen slecht met tegenslagen om kunnen gaan is omdat mensen vergeten dat hun bestaan en alles wat zij bezitten, niets anders zijn dan kado’s van Hasjem. Zij denken dat hun lichaam, huis, gezin, familie, werk, [veel of weinig] luxe, enz, alles met recht van hen is, omdat zij denken dat zij het zelfs zelf voor gezorgd hebben. Ondertussen houden zij geen rekening dat zij hun lichaam en intellect nodig hebben om het voor elkaar te krijgen. Wie zorgt voor de werking van onze lichamen en intellect? Ook vergeten zij dat hun succes daarnaast ook nog eens afhankelijk is van de broches van Hasjem. Ad ergo, alles is dankzij Hasjem en niets is dankzij henzelf! Dus zodra iets [belangrijks in hun ogen] van hen wordt afgenomen, worden ze boos. Zij kijken niet om hen heen wat nog wel in hun bezit is, wat nog werkt of wat zij nog wel kunnen.

Alles, werkelijk alles wat jij je kunt voorstellen [van grote belangrijke zaken tot minder belangrijke dingen] is een kado en een daad van goedheid van Hasjem. Hasjem heeft ons dit alles gegeven als kado. Niet omdat wij dit verdienen! Tegenslagen helpen ons daar aan te herinneren!

*Footnote: moessar staat voor ethiek die met name erop gericht is de persoon op zijn verantwoordelijkheid te wijzen. Maar ook hoe iemand zich moet gedragen in het dagelijks leven. Hoe moet je met roddel omgaan? Hoe belangrijk is liefdadigheid? Hoe spreek ik op een betamelijke manier? Hoe los ik ruzies op? Hoe moet ik me gedragen op het werk, op school, op straat? Hoe kleed ik mij? Enz. Moessar is dus zelfontplooiing om naar heiligheid te streven.

Bron: Or Avidor Shaar Habechinah
Copyright © 2022 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.