Jesjajahoe/Jes. 30:26: "Het licht van de maan zal zijn als het licht van de zon." Dit pasoek (vers) symboliseert een tijd van ultieme G’ddelijke verlichting, waarin geen duisternis meer zal zijn.
Wolven worden vaak afgebeeld in combinatie met de maan. De wolf wordt geassocieerd met transformatie, net zoals de maan haar vorm verandert. De wolf en de maan vertegenwoordigen samen de verbinding tussen de aarde en de hemel, terwijl de maan een symbool is van de kosmische orde en het cyclische karakter van het universum. De maan speelt ondertussen een belangrijke rol in de Joodse traditie en wordt vaak symbolisch verbonden met de geoela (verlossing wat kosmische orde als gevolg heeft). Dit verband is diep geworteld in de Torah, midrasjische en mystieke tradities en weerspiegelt de cyclische aard van de geschiedenis van het Joodse volk en hun uiteindelijke hoop op verlossing.
Het Joodse volk wordt gezien als de reflectie van het Licht van Hasjem, dat gesymboliseerd wordt met de zon, waarbij het zijn morele en spirituele missie vervuld door de goddelijke waarden in de wereld te verspreiden.
Met betrekking tot de verlossing, bestaat ook een verband tussen Mosjiach ben Joseef (de voorloper van Mosjiach ben David, de uiteindelijke redder van Israël) en wolven. Dit werd al duidelijk omdat zowel Benjamin als persoon en de stam van Benjamin gesymboliseerd worden met de wolf.
Mosjiach ben Joseef wordt geassocieerd met de stammen Efrajiem en Menasje, die afstammen van Joseef. Toch wordt het beeld van de wolf van Benjamin vaak verbonden met bredere messiaanse thema's van kracht, vastberadenheid en overleving.
De wolf-eigenschap van Benjamin kan het gedurfde en militante karakter symboliseren van Mosjiach ben Joseef in het voorbereiden van de weg voor Mosjiach ben David. Dit is niet vreemd gedacht, aangezien zowel Sja’oel Hamelech (koning Saul) als Esther Hamalka (koningin Esther) volgens de Gaon van Wilno archetypisch waren voor Mosjiach ben Joseef. Omdat dus die eigenschap van de wolf in Benjamin staat voor de dappere en militante rol van Mosjiach ben Joseef in de voorbereiding op Mosjiach ben David, is daarom de Mosjiach ben Joseef een strijder. Hij zal oorlog voeren tegen Iran (Yoma 10a), hij zal de aanvoerder zijn in de oorlog van Gog en Magog. Hij zal een krijgerskoning zijn die Israël verdedigt, een beslissende oorlog voert en overwinning behaalt op onderdrukkers. Wolven zijn archetypische symbolen van jagers en strijders, die in roedels opereren met precisie en vastberadenheid. Dit sluit aan bij de missie van Mosjiach ben Joseef om te vechten en te beschermen. Net zoals wolven, die fel maar onderdeel van een groep zijn, vertegenwoordigt Mosjiach ben Joseef de collectieve kracht en eenheid van het volk in de spirituele en fysieke strijd.
Een andere overeenkomst tussen wolven en Mosjiach ben Joseef is loyaliteit. Wolven staan bekend om hun loyaliteit aan hun roedel en hun beschermende aard, wat overeenkomt met de messiaanse taak om het Joodse volk te beschermen. De missie van Mosjiach ben Joseef omvat de fysieke wederopbouw en verdediging van Israël, wat past bij de rol van de wolf als waakzame beschermer.
In de Joodse mystiek symboliseren dieren vaak bepaalde eigenschappen of rollen. Wolven, hoewel soms gevreesd om hun roofzuchtige aard, vertegenwoordigen ook kracht in tegenspoed, loyaliteit en leiderschap en instinct en overleving. Ook deze eigenschappen komen overeen met de rol van Mosjiach ben Joseef, die 99 beproevingen moet doorstaan en de wereld zal voorbereiden op de uiteindelijke verlossing. Wolven, met hun dubbele aard als jagers en beschermers, belichamen de spanning tussen oordeel (Din) en genade (Rachamiem). Evenzo omvat de missie van Mosjiach ben Joseef het complexe werk van gerechtigheid brengen aan vijanden terwijl hij het Joodse volk naar verlossing leidt.
Dit weerspiegelt de balans tussen de rollen van strijder en genezer die aan Mosjiach ben Joseef worden toegeschreven.
Conclusie
De wolf belichaamt eigenschappen die nauw aansluiten bij de rol van Mosjiach ben Joseef, zoals kracht, eenheid, bescherming en de moed om tegenspoed te overwinnen. Hoewel er geen directe tekstuele verwijzing bestaat die expliciet Mosjiach ben Joseef met wolven verbindt, weerspiegelt de gedeelde symboliek van leiderschap, bewaking en de voorbereiding op verlossing een diepgaande overeenkomst. In de Zohar wordt een verband gelegd tussen de wolf en de Messiaanse verlossing. In Zohar 1:244b wordt de wolf gezien als een essentieel onderdeel van het transformatieve proces dat zal plaatsvinden bij de komst van de Messias. De wolf wordt daarbij getransformeerd tot een kracht voor het goede, die in vrede zal samenleven met het lam, dat het Joodse volk of de rechtvaardigen symboliseert.
Daarom is het onbegrijpelijk dat vervolging van de wolf in de christelijke wereld tot op de dag van vandaag, ook hier in Nederland, nog realiteit is. Zeker omdat we hebben aangetoond dat er symbolische verbintenissen bestaan tussen Joden en wolven en de Mosjiach ben Joseef en wolven. Zoals de vervolging van Joden gasjmisj - werelds - duidelijk realiteit is, is de realiteit van de vervolging van de wolf roechniejoet - spiritueel - te benaderen.
We hebben aangetoond dat Benjamin symbool staat voor de wolf. Dit werd bekrachtigd door de bracha, zegen, van Ja’aqov voor zijn jongste zoon. Zoals de Joden worden vervolgd, is de intensiteit en de wreedheid jegens wolven door de eeuwen heen tot heden parallel te trekken. De wereld zal in het Einde der Tijden voor de poorten van Jeroesjalajiem staan. Jeroesjalajiem staat in het gebied Benjamin!
Wolven vertegenwoordigen de strijd tussen goed en kwaad in de menselijke ziel. Zij zijn een spiegel voor ons door hun bijna menselijke eigenschappen en talenten.