20 Chesjwan 5785 | 21 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Realiteit en Illusie
Publicatiedatum: zaterdag 16 juni 2007 Auteur: Devorah m.m.v. Alexander | 5.179 keer gelezen
Redactie, Wetenschap »

Deze wereld is een illusie. Gegenereerde door een hogere afmeting van realiteit. Iedere molecule, ieder detail wordt op dit moment opnieuw gecreëerd. Niets is statisch. Onze volledige wereld is een uitdrukking van een Hogere Bron. Er is een Hoofdprogrammeur, voorbij de Matrix en het heelal is Zijn programma.

Olam, het Hebreeuws woord voor "wereld", is van de wortel dat "verborgen" betekent. De wereld is het masker van G'd. Schil de laag van deze wereld weg en kijk voorbij de Matrix om een glimp van De Programmeur te krijgen.

De Matrix in het licht van het Jodendom is als het ware de economie. De economie wordt overdag door onze krachten en energie gevoed. Overdag produceren wij dus. In onze vrije tijd consumeren wij de economie om de economie op gang te houden. Wij denken dat wij van de economie leven. Nee, de economie leeft van ons. Het zuigt ons leeg, waardoor wij geen tijd hebben voor ons gezin, laat staan voor de Tora. Na ons leven komen wij letterlijk met lege handen te staan. Je hebt een onvruchtbaar bestaan geleden. Mensen denken dat ze uitsluitend voor zichzelf leven, want dat is ook de gehele opzet van deze mensen, maar in feite worden zij geleefd. De Matrix [economie] is de wereld van illusie die je leegzuigt. De maatschappij creëerde de Matrix voor hun eigen benefit. Maar de machine nam de macht over de maatschappij en houdt de maatschappij in zijn economische greep. Wanneer je doodgaat heeft de economie flink van je geprofiteerd. Vroeger had de economie nog een solide basis door producten als edelstenen, edelmetaal en harde dollars. De economie was tastbaar. Anno 2007 is economie niet meer dan een emotie die onze levens zodanig beheerst dat niet wij de economie in onze greep hebben, maar de economie heeft ons in zijn greep.

Echter een groot en essentieel verschil tussen de Matrix en ons leven is dat de machine Matrix niet zeker van zijn positie is, waardoor hij agressief op de tegenstanders die de rode pil hebben geslikt reageert. Dit doet hij door middel van vervolging middels de "Agents". Heden ten dagen is de economie erg zeker van zichzelf en maakt zich niet druk om de mensen die besloten hebben uitgeplugd van het systeem te zijn. Degene die de rode pil slikken en los van deze economische maatschappij willen leven, worden [nog] niet [meer] vervolgd. Je gaat je gang maar. Immers, de meeste mensen blijven "ingeplugd" in deze economisch gerelateerde maatschappij.

Voordat Adam en Chava van de vrucht van de boom van Kennis van Goed en Kwaad aten, wisten zij dat alles wat van G'd kwam "goed" was en wat niet van G'd kwam, was "kwaad". Echter waren Adam en Chava niet bewust van het concept Goed en Kwaad, want het speelden geen rol in hun volmaakte leven. Maar toen zij van de vrucht hadden gegeten, zei G'd dat zij zouden sterven. Een negatieve gevolg van de oorzaak. Is dit echt zo negatief? Later zullen we dat ontdekken.

Ondertussen werden Adam en Chava bewust het concept goed en kwaad, alleen wisten zij nog niet wat zij als kwaad en wat zij als goed konden aanduiden, omdat goed en kwaad verstrengeld raakten. Wat jij kwaad vindt, kunnen wij immers goed vinden en visa versa.  De illusie is dus geboren: goed en kwaad is subjectief geworden. Adam en Chava kregen illusie over goed en kwaad en kon het niet meer duidelijk duiden. Maar door de Tora - de handleiding van dit leven - zijn wij dankzij G'ds voorzienigheid en Zijn liefde in staat goed en kwaad te definiëren én dus te onderscheiden. Middels de Tora kun je op twee manieren tot G'd komen:

  1. Als een Tsaddiek (rechtvaardige) leven: na de dood ga je van de ene kamer van de wereld naar de andere kamer. De Tsaddiek is iemand die als het ware nooit gerookt heeft, dus is de verleiding van rokende mensen om hem heen geen struikelblok.
  2. Als Ba'al Tesjoevah leven: na je dood stap je van Olam hazeh (deze wereld) in de Olam haba (toekomstige wereld). Je hebt dit bereikt doordat je eerst niet als rechtvaardige hebt geleefd waardoor je tesjoeva hebt moeten doen. Net als iemand die gerookt heeft en gekozen heeft te stoppen. Rokende mensen blijven een struikelblok, een uitdaging.

Adam koos voor het tweede.

Voordat Adam en Chava van het verboden vrucht aten, zag hij zijn lichaam als het ware als een werkpaard. Als je op een paard rijdt stoort men zich niet dat het paard in tegenstelling tot jou geen kleding draagt. Ruiter en paard zijn immers geen eenheid. Zo was dat ook voor het eten van de verboden vrucht. Voor het eten van de vrucht identificeerde Adam zichzelf met zijn ziel. Na het eten van de verboden vrucht, identificeerde hij zichzelf met zijn lichaam: ‘ik ben naakt'. Maar dat is een illusie. De lichamen zijn wij niet. Wij denken dat de realiteit "ik voel dus ik leef" is. Dat is niet juist, want ondertussen kunnen wij ook meeleven met een film die ons twee uur met zijn illusie onze emoties in zijn greep houdt. Wij leven vaak met een film mee en zijn niet meer van de realiteit om ons heen bewust. We zitten twee uur naar een illusie te kijken. Zo is het ook met het eten van de boom van Kennis van Goed en Kwaad: goed en kwaad is met elkaar verweven en een illusie geworden.

Pagina index:
Copyright © 2007 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.