23 Chesjwan 5785 | 24 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
De periode van de Saworaiem (500-650 n.d.g.j.)
Publicatiedatum: woensdag 19 november 2003 Auteur: Redactie | 9.920 keer gelezen
Halacha, Geschiedenis/Gebeurtenissen, Redactie, Talmoed Tora »

Door ondermeer de Jodenvervolgingen en de uitbreiding van de diaspora, nam de interesse voor de Wetsstudie sterk af. Ook de onderlinge contacten tussen de Joden zelf werden minder waardoor er maar enkele waren die in staat waren de Wet te bestuderen.

De periode van Amoraiem werd opgevolgd door de 150 jaar lange periode waar de leraren Saworaiem (enkelvoud Sawora; verklaarder) werden genoemd. Er is weinig over hen geschreven en de reden zou kunnen zijn omdat de Saworaiem geen beslissende aanvullingen op de Wet hebben gemaakt, dan alleen het overbrengen van de Wetsstudie. Er wordt wel vanuit gegaan dat de Saworaiem de eindredactie van de Babylonische Talmoed hebben afgerond. De Amora Ravina, het hoofd van de leerschool in Soera, werd beschouwd als het laatste van de hora´ah (volmacht om te onderwijzen en te beslissen). In die dagen was Amora Rav José het hoofd van de leerschool van Pumbedita en Ravina maakte naar hem een toespeling met de opmerking dat in zijn dagen de hora´ah compleet was en dat de Talmoed was afgemaakt. Ravina en Rav José waren, zoals we al in het vorige hoofdstuk opmerkten, de laatste Amoraiem. 

De activiteiten van de Saworaiem worden door Sherira Gaon (zie volgende hoofdstuk) beschreven. Zo schrijft hij dat na Ravina geen hora´ah meer plaatsvond, dus geen zelfstandige beslissing die gebaseerd is op de interpretatie van de Misjnàh. De Saworaiem veranderden beslissingen gelijk aan de hora´ah. Daarbij gaven zij duidelijk uitleg aan ´onoplosbare´ zaken die op losse schroeven stonden. Dit betekende dat, ondanks de Saworaiem niets meer aan de Talmoed toevoegden zoals Ashi en Ravina het hadden geredigeerd, zij de teksten wel uitbreidden met uitleggingen die betrekking hadden op de beslissingen van de Amoraiem. Ook voegden zij teksten toe aan vragen die te vaag behandeld en onbeslist bleven. Sherira Gaon zei verder: ´Een aantal beslissingen, die later door hoofden van leerscholen zoals Ena en Simuna veranderd zijn, zijn in de Talmoed opgenomen´. De Seder Tanna'im wa-Amora'im (een oude Joodse bron) zegt: ´zij (de Saworaiem) hebben niets van henzelf noch hebben zijn afwijkende meningen aan de Talmoed toegevoegd. Zij hebben merendeels de afspraak van de teksten van de Talmoed in alle hoofdstukken vast gesteld. Hiermee hebben de Saworaiem de Talmoed afgerond´.

De bekendste Saworaiem waren Giza (ook wel Gizai) en Simuna (ook wel Semona). Beiden worden in de door ons eerder aangehaalde bron Seder Tanna'im wa- Amora'im genoemd. Giza is dezelfde persoon als de door Sherira Gaons aangehaalde ´Ena´. Sherira Gaon was van mening dat ´Giza en Simuna hèt excellent paar waren, waarvan hun kanttekening in de Talmoed zijn opgenomen´. Giza was het hoofd van de leerschool in Soera en Simuna was het hoofd van de leerschool in Pumbedita.

Pagina index:
Copyright © 2003 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.