De bloei van de amandelboom in Israël valt samen met Toe Bisjvat. In de profeten staat geschreven dat de vijand uit het noorden net zo snel zal komen als een amandelboom dat in bloei komt. Maar de vrede zal 500 keer sneller komen! De kolibrie geniet mee.
Want de Here, uw God, brengt u in een goed land, een land van beken, bronnen en wateren, die in de dalen en op de bergen ontspringen; een land van tarwe en gerst, van wijnstokken, vijgebomen en granaatappelen; een land van olierijke olijfbomen en honig; een land, waarin gij niet in armoede uw brood zult eten, waarin gij aan niets gebrek zult hebben; een land, waarvan de stenen ijzer zijn en uit welks bergen gij koper zult houwen. Dewariem/Deut. 8:7-9
Toe Bisjwat is de 15e dag van de maand Sjewat die als feestelijke dag in de Misjna, onderdeel van de de Talmoed, wordt genoemd. Deze begint uiteraard de avond vóór die dag. Die dag is de dag dat mensen in Israël nieuwe bomen planten. De vruchten van de nieuwe bomen mogen in de eerste drie jaar niet gegeten worden (orla). Deze dag is de dag die zo'n periode van drie jaar markeert en "orla" tot een einde brengt. Deze dag wordt ook gebruikt voor het berekenen van de Sjabbatsjaar (om de zeven jaar 1 jaar Sjabbat) en de afdrachten van één tienden. Vroeger werden de eerste opbrengsten van de oogst (Bikkoeriem )naar Jeruzalem gebracht.
Ook wordt deze dag het ontwaken van de bomen uit de winterslaap herdacht. Het teken van het ontwaken zijn de eerste bloesems van de Amandelboom (zie afbeelding), die opgevolgd wordt door de Perziken- en de Abrikozenbomen. Vanuit een kabbalistisch oogpunt is de Toe Bisjewat de eerste tekenen van de wedergeboorte vanuit het de duisternis naar het licht. Kabbalisten (Joodse) hielden in de 16e eeuw, n.a.v. Rabbi Jitzak Luria van Safed of Tzefat , een soort sederavond (lett. Volgorde, ordening. Officieel: herdenkingsavond van de Pesach). Net als tijdens de sederavond van de Pesach, worden er vier bekers wijn gedronken.
- eerste beker bevat witte wijn wat de levenloze winterslaap symboliseert
- tweede beker bevat witte en een druppel rode wijn. Dit symboliseert de hernieuwde schepping vanuit de winterslaap
- derde beker bevat rode wijn en een druppel witte wijn.
- vierde beker bevat rode wijn.
Witte wijn symboliseert het bleke licht van de maan en de rode wijn symboliseert het sterke zonlicht. Verder worden er op deze dag zeven soorten vruchten worden opgedragen en gegeten in Israël:
- vijgen
- dadels
- granaatappelen
- olijven
- druiven (of rozijnen)
- tarwe en
- gerst.
Ook worden er verschillende noten, vruchten met eetbare zaden en oneetbare pitten, wijn en grapefruit (rood en wit) gegeten en opgedragen.
Voor het eten van boomvruchten en vruchten uit de grond, bestaan speciale b'rachot (zedenspreuken): Baroech ata Adonaj Eloheinoe, Melech haolam, boreej mineej mezonos Baroech ata Adonaj Eloheinoe, Melech haolam, ajer kidisjanoe bemitzvosav vitzivanoe al nitilas jadajiem. Baroech ata Adonaj Eloheinoe Melech haolam, boreej pri ha-aretz Baroech ata Adonaj Eloheinoe Melech haolam, Sjeh-he-chejanu vikeejimanoe viheegeejanu lazman hazeh Baroech ata Adonaj Eloheinoe Melech haolam, boreej pri hagafen
Gezegend zijt Gij, Eeuwige, onze G'd, Koning van het heelal, Die de variaties van voeding creëerde. Gezegend zijt Gij, Eeuwige onze G'd, Koning van het heelal, Die ons opgedragen heeft het op handen te nemen. Gezegend zijt Gij, Eeuwige, onze G'd, Koning van het heelal, Die de vruchten van de aarde creëerde. Geprezen zijt Gij, Eeuwige, onze G'd, Koning van het heelal, Die ons in leven houdt, ons verdraagt en ons naar dit jaargetijde brengt. Gezegend zijt Gij, Eeuwige, onze G'd, Koning van het heelal, Die de vrucht van de wijnstok creëerde.
Rosj hasjana la'ilanot!
Bron: Hoor Israel De Joodse Agenda 5765/66 2004/05 Kabbalistic Tu B'shvat Seder
copyrights by FAQ-online 2005 |