Het proces van Gemara vond in de twee belangrijkste centra van de Joodse wetenschap plaats: in Israël en in Babylonië. Dienovereenkomstig werd er twee vormen van analyse ontwikkeld waardoor twee werken van de Talmoed werd gecreëerd. De oudere compilatie heet de Talmoed Jeroesjalmi. Deze werd opgesteld in de vierde eeuw in Israël, maar is het niet bekend wie precies aan deze verzameling heeft meegewerkt. De tweede Talmoed is de Babylonische Talmoed, de Talmoed Bavli. Deze is opgesteld in het jaar 500 na de gewone jaartelling.
Tussen deze twee Talmoeds kennen wij een aantal verschillen waardoor het niet vreemd is wanneer iemand meer voorkeur heeft voor de ene Talmoed dan voor de andere.
-
Taal:De Jeroesjalmi is in een West-Aramees dialect geschreven. De Bavli bestaat uit een mengeling van Hebreeuws, Oost-Aramees met wat Latijn, Grieks en Perzische begrippen. Juridische kanten van de Bavli werd in de gewone spreektaal gebracht. De andere citaten bestaan merendeels uit de Tannaïtische bronnen. De Tannaiem waren de Joodse Geleerden tussen 10 - 200 na de gewone jaartelling.
-
Omvang: de Jeroesjalmi bestaat uit negenendertig Misjnatraktaten. De Bavli kent zevenendertig traktaten. Ondanks dat is de Bavli qua omvang groter dan de Jeroesjalmi. Ondanks men dus altijd de Bavli bedoelt wanneer men over 'de Talmoed' spreekt, wordt het grootste verschil tussen deze twee Talmoeds door Talmoed Bavli aangehaald: de Talmoed Jeroesjalmi is belangrijker dan de Talmoed Bavli. Dit omdat de Jeroesjalmi het dichtst bij G'd is blijven staan. Vandaar dat de Jeroesjalmi veel minder discussies bevat dan de Bavli. Men denkt echter wel dat men vroeger over meer Jeruzalemse Talmoeddelen beschikten dan tegenwoordig. Dus de kans is aanwezig dat de Jeroesjalmi eigenlijk uit veel meer traktaten bestaat.
De Jeroesjalmi bestaat uit 750.000 woorden en de Babylonische bestaat uit 2.500.000 woorden.
-
Redactie: de Bavli bespreekt iedere Misjnaparagraaf apart en de Jeroesjalmi bespreekt meerdere tegelijk.
-
Methode: qua methode verschillen de Talmoeds nauwelijks van elkaar. In de Bavli wordt, zoals eerder aangegeven, meer gediscussieerd.
Verder is de Bavli het fundament van het na-Talmoedische Jodendom, maar men gaat er van uit dat bij de komst van de Messias de Jeroesjalmi het fundament van het Jodendom wordt. Men denkt dit omdat de Bavli parallel staat voor de diaspora (verstrooiing van de Joden sinds 70 na de gewone jaartelling tot op heden). Dit omdat de Bavli in de diaspora is ontstaan en de Jeroesjalmi in Israël.
De Bavli werd rond het jaar 500 voltooid en kreeg zijn autoriteit zoals wij die tot heden ten dagen kennen. De Jeroesjalmi werd al in de generatie van de tweede eeuw van de gewone jaartelling al afgesloten. |