Sjoel [synagoge] van Amersfoort
Vroeger hadden wij de Tempel, het Beet hamikdasj in Jeruzalem en daarvoor het Misjkan, de Tabernakel, het Heiligdom in de woestijn. Onze synagogen, sjoels heten een Mikdasj me’at – een kleine Tempel, omdat ze qua heiligheid en doel zoveel mogelijk moeten lijken op de Tabernakel of de Tempel te Jeruzalem. Soms lijkt een sjoel te verworden tot een sociale ontmoetingsruimte, waar door de dienst heen wordt gekletst. Voldoet zo een sjoel nog wel aan zijn doel? In hilchot Sjabbat – de Sjabbat-voorschriften – bestaat een dien (bepaling), dat het ook voor ons verboden is om op Sjabbat een sjoel te laten bouwen, hoewel er met veel halachische kennis wel een mogelijkheid bestaat om niet-Joden aan te geven, dat zij op Sjabbat mogen doorbouwen aan de synagoge. Toch verbieden onze Chagamiem dat omdat zij bang waren, dat dit een chiloel Hasheem (ontwijding van G’ds naam) zou zijn in de ogen van onze omgeving. Christenen staan namelijk niet toe, dat er op hun zondag gebouwd wordt. Als wij dat wel zouden toestaan, zou dat een chiloel Hasheem vormen: alsof onze Sjabbat lichter zou zijn dan hun zondag. |