Chassidisme an sich werd dus 70 vdgj voor het eerst genoemd. Maar modern Chassidisme werd 300 jaar geleden een nieuw leven in geblazen te midden van antisemitisme, armoede, valse messiassen en de pogroms. Na de periode van de valse messias Sjabtai Tsevi, raakten de Joden verward. Toen ondertussen het noodlot de Joden van Europa trof, werd Jisra'eel ben Eliëzer (1698- 1760) geboren. Hij stichtte een school die onder de naam ‘Chassidisme', maar hij was geen geleerde. Van een arme dolver van kalk en later herbergier, verkondigde hij op zijn 36e zijn roeping. Om zijn goede werken werd hij rabbi Baäl Sjem Tov (kortweg de Besjt) genoemd; wat ‘heer van de Goede Naam' betekende.
De Besjt hield zich bezig met mystiek. Omdat hij ontdekte dat er gevaren waren in de combinatie van mystiek en messianisme, greep hij terug naar de oorspronkelijke Kabbalah. In plaats van de val van de G´ddelijke vonken als een ramp af te stempelen, boog hij het negatieve om in het positieve door de Joden te leren dat de dóór de gevangen G'ddelijke vonken de wereld juist vervuld is van G´d. Hij wilde juist dat de Joden Hem zouden vertrouwen. Men werd niet omgeven door demonen, maar door Hasjem. Hasjem was in alles. Ieder Chassied zou verantwoordelijk zijn om de G´ddelijke vonken te herenigen met elkaar die in iedere persoonlijke wereld zou zitten. De extase die de kabbalist kende wanneer hij zich verenigde met Hasjem (dewekoet) was niet alleen voor de elite weggelegd, volgens de Besjt. Iedere Jood had de opdracht naar de dewekoet te streven. Wanneer het zou mislukken, zou dat betekenen dat je diep in je hart het bestaan van Hasjem ontkende. Het Chassidisme verspreidde zich als een lopend vuurtje, wat een verlichting was voor de Joden van de lagere klassen die in het godskennis wilden verdiepen. Daardoor waren de elitegroepen van de traditionele Joden bang dat de Torastudie verruild zouden worden door een potentieel gevaarlijke en excentrieke devotie.
Toen de Besjt overleed had hij 10.000 aanhangers. Rabbi Dow Bär (of Dov Ber), de Maggied (prediker) van Meseritz, werd de opvolger van de Besjt. Hij verspreidde het Chassidisme over heel Midden- een Oost-Europa. Het Chassidisme bood hierdoor de kans om de imaginaire stap te maken naar de Nieuwe Wereld van de moderne tijd. Daarbij gaf het Chassidisme een mystieke interpretatie aan de Tora en had een voorkeur aan de Talmoedische overleveringen en de verhalen er om heen zijn een verduidelijking van het overbrengen van de godservaring.
©Jodendom-online 2007-2011 |