Dawied Hamelech was gekweld toen hij profetisch voorzag dat de Bejt Hamiqdasj [de Heilige Tempel] vernietigd zou worden en dat er einde zou komen aan de offers: "Hoe kunnen de Joden boeten voor hun zonden," vroeg hij zich af.
Hasjem antwoordde: "Wanneer de Joden zullen lijden vanwege hun zonde, moeten zij zich in een volle eenheid voor Mij verzamelen. Samen zullen zij hun zonden belijden en de seder [volgorde] van de Selichot reciteren en Ik zal hun gebeden beantwoorden."
Midrasj
Wanneer de het nieuwe jaar [Rosj Hasjana] en de Dagen van Ontzag [ook wel de Tien Dagen van Berouw] op handen is, zetten wij onze voorbereidingen voor de Hoge Feestdagen in de hoogste versnelling. Enkele dagen voor Rosj Hasjana beginnen wij namelijk met het opzeggen van Selichot.
Selichot is een reeks van gebeden voor boetedoening en liturgie. Ze worden al reeds in de Misjna genoemd. De Misjna beschrijft namelijk openbare vastendagen en de volgorde van het gebed voor dergelijke gelegenheden. Dit samen een reeks van vermaningen die eindigen met de woorden: "Hij zal ons antwoorden." Deze woorden herinnert ons aan de tijd toen Hasjem ons antwoordde wanneer wij een beroep op Hem deden. De Tanna deve Eliyahu Zuta, een Midrasj dat dateert uit de negende eeuw, vermeldt een speciale dienst voor vergeving dat is ingesteld door Dawied Hamelech, toen hij zich dus realiseerde dat de Bejt Hamiqdasj vernietigd zou worden. Hasjem toonde Dawied Hamelech dat deze daad van berouw de 'Dertien Eigenschappen van G'd' zou bewerkstelligen.
"Dan trekt Hasjem voorbij, vlak voor zijn [Mosje] aangezicht en Hij roept uit: Hasjem, Hasjem, God, ontfermend en genadig! lankmoedig en overvloedig in goedheid en waarheid, Die goedheid bewaart voor duizenden, Die onrecht verdraagt, overtreding en zonde; maar ongestraft: níets laat Hij ongestraft, bezoekend het onrecht van de vaderen, aan zonen en zoons-zonen, aan derde en vierde geslacht.” Sjemot/Ex. 34:6-7.
De Naam 'Hasjem' [de letters Joed-He-Waw en de He] is Zijn genadige eigenschap, vandaar dat deze Naam in de pasoekiem herhaald worden. Deze herhaling geeft aan dat G'd door alle tijden heen genadig is. De Talmoed leert: "Hasjem! Hasjem! Ik ben Dezelfde als voordat men zondigden en na de zonde en berouw. 'Een barmhartige en genadige G'd,' zegt Rabbi Jehudah, 'een verbond is gemaakt door deze Dertien Attributen. Zij [Joden] zullen nooit met lege handen worden weggestuurd'."
Naast het feit dat de Dertien Attributen centraal staan tijdens Jom Kippoer, worden zij herhaaldelijk in de Selichot gereciteerd.
Gebruiken De Sefardiem beginnen bij Rosj Chodesj Eloel, terwijl de Asjkenaziem vanaf de zaterdagnacht voor Rosj Hasjana [met een minimum van vier tot acht dagen] in acht nemen.
Wanneer de eerste dag van Rosj Hasjana op donderdag of op de Sjabbat, dan wordt Selichot gestart op zaterdagavond direct voorafgaand aan het nieuwe jaar. Maar wanneer Rosj Hasjana op een maandag of dinsdag valt, dan vangt Selichot na Sjabbes bijna anderhalf week van Rosj Hasjana aan. Behalve op Sjabbat wordt Selichot dagelijks gereciteerd voorafgaande Sjacheris [ochtendgebed].
Vooral voor de mannen is het belangrijk om te proberen de Selichot in de synagoge bij te wonen. De tekst bevat een aantal belangrijke stukken die alleen met een minjan gereciteerd mag worden.
De meeste Joodse gemeenschappen blijven Selichot ook gedurende de Tien Dagen van Berouw [de dagen tussen Rosj Hasjana en Jom Kippoer] zeggen. Dit betekent dat Sefardiem wel 40 dagen Selichot zeggen. Deze 40 dagen komen overeen met de 40 dagen dat Mosje op Sinaj voor het voortbestaan van het volk smeekte nadat zij de Eiĝel Zahav [Gouden Kalf] hadden gemaakt.
Hoe moet je Selichot opzeggen? Als een bedelaar... heel nederig....
Je kunt Eng-Hebr. Selichot HIER downloaden.
Selichot aan de Kotel
Hele selichot-dienst op Carlebach!
|