22 Chesjwan 5785 | 21 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Heeft de Tora aan waarde ingeboet ...
Publicatiedatum: maandag 11 februari 2013 Auteur: Dayan mr. drs. R. Evers | 1.287 keer gelezen
Halacha, Opperrabbijn R. Evers »

...nu vele geboden niet meer praktisch uitvoerbaar zijn?

Rabbi Mosje van Coucy (13e eeuw) stelt, dat de mitswot twee aspecten kennen – na’ase wenisjma: doen en begrijpen. Bij vele mitswot kunnen we gelukkig beide aspecten vervullen: we leggen bijvoorbeeld tefillien en kunnen ook de diepere betekenissen ervan doorgronden. Maar bij andere mitswot kunnen we alleen de voorgeschreven handeling doen – omdat de achtergronden ons verstand te boven gaan, zoals bij sja’atneez (het verbod om wol en linnen samen in de kleding te dragen) – of kunnen wij alleen de betekenis bestuderen, omdat de praktische uitvoering niet meer mogelijk is. Maar daar HaSjeem oneindig is, zijn alle aspecten van Zijn ge- en verboden dat ook en overstijgen zij tijd en plaats! De heiligheid van de mitswot is niet aan aardse omstandigheden gebonden. Onder alle denkbare omstandigheden behouden zij hun waarde en betekenis, altijd – waar dan ook! Zo stelt de Talmoed bij de regelgeving van de weerspannige zoon – vergelijkbaar met een  criminele drugsverslaafde tegenwoordig – dat, hoewel het nooit in de geschiedenis tot een veroordeling is gekomen, het de moeite waard is om het leerstuk te blijven bestuderen. En inderdaad, juist in onze tijd werd dit stukje Tora weer uiterst relevant.
 
Boventijdelijk
Rabbi Sa’adja Ga’on (882-942, Babylonië) onderscheidt twee categorieën mitswot: sichlijot en sjimmiot, intellectuele en praktische geboden. Sommige mitswot zijn vrijwel direct te begrijpen maar andere zijn bijna niet te vatten. Toch moet de mens HaSjeem met “heel zijn vermogen dienen” en ook van de onbegrijpelijke geboden de achtergronden proberen te achterhalen. De schijnbare reden van de mitswot mag echter nooit richtsnoer voor ons dagelijks leven worden.

Rabbenoe Bachja ibn Pakoeda (11e eeuw, Spanje) schrijft, dat wij ons niet mogen blindstaren op de achtergronden van de mitswot. Studie van de betekenis van de geboden is een grote zaak maar bepaalt niet of en wanneer het al dan niet geldig is.
Tora en mitswot zijn onder andere gegeven “letsareef et haberijot” - om de mensheid in de gelegenheid te stellen het karakter te verbeteren. Dat vormt de kern van de mitswot. Omdat de mitswot zelf boven het hier en nu staan, hebben zij datzelfde effect op ons. Het getal van de ge- en verboden is 613. 248 geboden tegenover het aantal van onze botten en 365 verboden tegenover het aantal bloedvaten, dat ons lichaam telt. Al onze mensaspecten worden `gecoverd’ door de Tora, verheven en geheiligd door de mitswot. Een voller leven bestaat er niet!

©Dayan mr. drs. R. Evers 2013

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.