Wanneer het lichaam ziek is, is de ziel ziek en kan niet op een behoorlijke wijze bidden, ook al is de ziel puur en zondeloos. Daarom moet je goed op jouw gezondheid passen (Tzava'as HaRivash 106)
De Baal Sjem Tov leerde dat wanneer iemand de ziekte van zijn hart kent en de ware ziekte van zijn hart realiseert waardoor zijn ziel in verval is geraakt, deze wetenschap an sich is genezend. Maar wanneer iemand deze kennis niet bezit - zoals de vers zegt "Ik wil voor zeker Mijn Aangezicht verbergen" Dewariem/Deut. 31:18 - en niet weet dat hij spiritueel ziek is, daar zal geen ware genezing voor zijn lichaam zijn (Kesser Shem Tov 25).
In het begin toen de Baal Sjem Tov begon met het genezen van zieken, vroeg de overgrootvader van rabbi Nachman van Kolomaye waar de BSjT geneeskunde had geleerd, "Ik wil het ook leren", vervolgde hij. "Van Sefer Wajjiqra/Lev.," antwoordde de BSjT, "iemand kan alle remedies in de offerregels vinden'. (Ayalah Sh'luchah 167).
Waarom zijn de meeste medicijnen bitter? Omdat de fysieke wereld niet-levende dingen (domem), plantaardig leven (tzome'ach), dieren (chaj) en mensen (medaber) bevat. Iedere groep moet zichzelf [wat naar zichzelf minderwaardig is] verheffen. Dieren moeten de heilige vonken verheffen die in bittere planten zitten. Wanneer zij dit nalaten omdat de planten bitter zijn, is het besloten dat mensen ziek moeten worden. Dan - door hun ziekte - moeten zij bitter slikken of drinken [plantaardige medicijnen] om zo [deze heilige vonken] naar hun oorspronkelijke bron te verheffen (Sharsheres Zahav 27).
(Bron: David Sears "The Path of the Baal Shem Tov; early Chasidic teachings and customs).
©Jodendom-online 2007 |