De Baal Sjem Tov onderrichte zijn volgelingen dat zij iedere Erev Sjabbos (en Erev Jom Tov) zich moesten onderdompelen in de mikweh, evenals voor het Sjacharit lesjabbos wejom tov (Sefer Hasichos 5702, geciteerd in Sefer haminhagiem Chabad; Siddoer HaAri of Rabbi Shabbsai of Rashkov).
De Baal Sjem Tov maakte voor Sjabbos geen gebruik van dure zilvere kandelaren en bekers.
De Baal Sjem Tov stelde het gebruik van het reciteren van hoofdstuk 107 van Tehillim ("hodoe") en de hymne Yedid Nefesh (gecomponeerd door Rabbi Eliezer Azkari) voor Minchah en Erev Sjabbos in (Me'or Einayim, Beshalach; Ateres Tvi, Terumah; Siddur HaAri of Rabbi Shabbsai of Rashkov; Sefer HaMinhagim Chabad; Darkei Chaim V'Shalom 369).
Hij was gewoon de Kabbalas Sjabbos-gebeden in de vroege namiddag op te zeggen (Mishmeres Shalom 26; Shiv'chei Baal Shem Tov 212; Adas Tzaddikim).
(Bron: David Sears "The Path of the Baal Shem Tov; early Chasidic Teachings and Customs).
©Jodendom-online 2007 |