Bij het becommentariëren van het vers Jesjajahoe 55:6 "Zoekt HASJEM terwijl Hij Zich laat vinden, roept Hem terwijl nabij is!", merkt de Rebbe Z"L het volgende op Rosh HaShanah 18a: "Dit zijn de tien dagen tussen Rosj Hasjana en Jom Kippoer". Deze dagen staan ook wel bekend als Aseres Yimei Teshuvah, de "Tien Dagen van Berouw". Enerzijds leert het dat de genoemde twee feesten geen onderdeel zijn van deze tien dagentelling, omdat er over "tussen" de twee feesten wordt gesproken, terwijl er wordt gezegd dat "deze dagen" waarin de twee feesten weer wel worden meegerekend, immers er zitten zeven dagen tussen Rosj Hasjana en Jom Kippoer. Klaarblijkelijk hebben Rosj Hasjana en Jom Kippoer aspecten van berouw, waardoor zij onderdeel van de "Tien Dagen van Berouw" zijn.
De mitswe van tesjoeva gaat voor alle andere mitswes omdat tesjoeva het nalaten van andere mitswes kan rectificeren. Daarnaast staat tijdens Rosj Hasjana de kroning van G'd als Koning centraal. Je kunt pas tesjoeva doen nadat jij Hem pas als Koning met Zijn regels erkent. Het resultaat van het opvlogen van G'ds Wil is het kleven aan G'ds geopenbaarde Wil. Deze factoren wijzen tevens het van de Joden ten aanzien van zichzelf en de wereld. De Joden zijn in staat om een zeker niveau een eenheid met G'd te bereiken. Immers zij creëren met Rosj Hasjana de gelegenheid om bij Hem een verlangen te ontlokken om over de wereld te heersen, in het bijzonder over de Joden.
Rosj Hasjana betekent "het Hoofd van het Jaar". Eenvoudiger gezegd: "het Begin van het Jaar". Het wordt „hoofd" genoemd omdat het hoofd de volgende kwaliteiten bezit:
- het hoofd is superieur met betrekking tot andere lichamelijke delen
- het hoofd bevat en omvat de het levenskracht die de rest van het lichaam animeert
- het hoofd controleert en leidt onafgebroken alle andere delen van het lichaam.
Rosj Hasjana bezit dezelfde kwaliteiten:
- de goedkeuring met betrekking tot het Koningschap van Hasjem over ons,
- dat tot een niveau van dienstbaarheid (volgen van de mitswes na Tesjoeva) leidt,
- wat weer een vereniging van Hasjem met Zelf betekent. Dit staat boven alle andere spirituele dienstbaarheden van de rest van het jaar.
Gebaseerd op Volume IV, blz. 1144-1146 van Likkutei Sichos. Bron: chabad.org
©Jodendom-online 2008 |