Wanneer de engelen gecreëerd werden, bestaan twee opvattingen:
- Rabbi Jochanan leert dat de engelen op de Tweede scheppingsdag werden geschapen, omdat Tehilliem 104:3 zegt dat Zijn opperzalen op de wateren zoldert... Hamalech (Zijn Wagen; Zijn engelen) ...op vleugels van een wind. De wateren werden op de Tweede Dag gescheiden. Deze vers spreekt hierin duidelijk het verband tussen deze scheiding van de wateren en de engelen. Daarnaast wijst Rabbi Jonchanan ons op het feit dat Bereesjiet 1:5 zegt: ...wajehit- 'erev wajehie-voqer jom 'echad... en daar was avond en daar was ochtend, één dag... terwijl Bereesjiet over "tweede dag, e.v." spreekt. Waarom niet over Dag Twee, Dag Drie, etc? De geleerden leert ons dat op deze dag G'd EEN was, waardoor deze pasoek opgevat kan worden als "de dag van de Een en Enkel". Op deze dag was G'd nog steeds de enige Wezen in het bestaan.
- Rabbi Chanina leert dat de engelen op de Vijfde Dag werden geschapen. Bereesjiet leert dat op de Vijfde Dag de vogels werden geschapen. Jesjajahoe gebruikte dezelfde bewoording in zijn gelijknamige profetie vers 6 om de engelen die hij zag te beschrijven.
We weten dat alle meningen van Geleerden in de Tora correct zijn. We mogen daarom concluderen dat een bepaalde type van engelen op de Tweede - en andere type engelen op de Vijfde Dag zijn geschapen.
(Bron: "When were the angels created?" van Rabbi Menachem Posner van Chabad.org)
©Jodendom-online 2009 |