We lezen dat G-d na elke nieuwe schepping het geschapene als "goed" beschreef, behalve - na het scheppen van ons mensen.
Zie de tekst in Bereesjiet (1.3) - "G-d zag dat het licht goed was, en G-d scheidde het licht van de duisternis". En zo gaat het verder als er meer geschapen wordt.
Maar - als we bij het hoogtepunt van de schepping komen (aangenomen dat de mensheid het hoogtepunt is...) missen we deze uitdrukking ‘dat het goed was’.
Zie de tekst in Bereesjiet (1.27) "En G-d schiep de mens naar het G’ddelijke beeld, en maakte hen mannelijk en vrouwelijk".
Het verschil tussen de andere scheppingen en de schepping van de mens wordt veel besproken onder de commentatoren.
Misschien geeft het gewoon het enorme verschil weer tussen alles wat G-d geschapen heeft - en het scheppen van ons, de homo sapiens.
Allen werden volmaakt geschapen, en daarom door hun Schepper "goed" verklaard. Wij zijn de enige wezens die gevormd zijn met het vermogen om beslissingen te nemen gebaseerd op ons geloof in goed en slecht. Wij hebben de keuze tussen goed en kwaad. Wij hebben de verantwoordelijkheid gekregen om het goede te doen en het slechte na te laten. We kunnen altijd meer. De mens is een onvoltooid werkwoord.
Dus - het "goed" verklaren van de mensheid is altijd in afwachting van wat wij als mensen elk moment opnieuw weer kiezen Het begin van Bereesjiet toont vele foute menselijke beslissingen, van de zondeval van Adam, de moord op Hewel (Abel), de zondvloed tot en met de toren van Bawel. De eerste man schoof de schuld van het eten van de boom van goed en kwaad meteen af op zijn vrouw. Chawa (Eva) op haar beurt schoof haar verantwoordelijkheid af op de slang. Het grote afwentelen van schuld – zoals we dat ook mochten aanschouwen in het Kamerdebat over de toeslagenaffaire – was begonnen. Dit stopte pas bij Awraham, de eerste jood, die zijn verantwoordelijkheid kende en nam: ‘Hinenie – hier ben ik’. Awraham ging ervoor en wordt nog steeds als de vader van het jodendom geëerd. Laten ook wij onze verantwoordelijkheid nemen en als goede joden verder leven.
Met dank aan Harav Biberfeld van de Tchortkov Klois United Synagoge Stamford Hill Londen.
|