22 Tammoez 5780 | 14 juli 2020
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Geen enkele rechtvaardiging voor Lasjon Hara [kwaadsprekerij]
Publicatiedatum: zondag 18 maart 2012 Auteur: Schrijver: Onbekend | Vertaling: Ilonia | 937 keer gelezen
Parasja, Ilonia, Lasjon Hara [kwaadsprekerij], [Im]moraliteit »

Zoals met elk gebod van de Thora kan niemand een rechtvaardiging vinden voor het spreken van Loshan Hara op basis van praktische redenen. Een Jood moet erop voorbereid zijn om af te zien van zijn welvaart, sociale status en zelfs van zijn levensonderhoud als dat de Thora zou overtreden. Onnodig te zeggen is het verboden om Losjan Hara te spreken om zo jezelf populair te maken of om zo vriendschap te krijgen.  Iemand zal niet moeten zwichten voor sociale druk en deelnemen aan roddel op de zelfde manier dat iemand onder sociale druk een compromis zou maken met de Kasjroet. Het is verboden om mee te werken met een werkgever om door Losjan Hara  informatie los te krijgen zelfs als het betekend dat het je baan kost als je het niet doet.

Het zelfde geldt voor het gebod om je vader en je moeder te eren dit niet betekend dat het een rechtvaardiging is voor het spreken van Losjan Hara. Iemand zal dan respectvol zijn ouders moeten weigeren voor een denigrerende of schadelijke informatie.

Discipels van Aharon

Het volgende verhaal wordt beschreven in de Talmoed (Ta’anis 22a). R’Beroka van Bei Chozai bezocht regelmatig de markt van Bei Lefet. De profeet Eliyahu verscheen soms voor hem. Soms verscheen de Profeet Eliyahu voor hem. Op een dag zei R’Beroka tegen Eliyahu: “ Is hier op de markt niet iemand die bestemd is voor de Komende Wereld?”

In tussen betraden twee andere mensen de marktplein. Eliyahu zei tegen R’Beroka “Deze … zijn bestemd voor de Toekomende Wereld.” R’Beroka liep naar de twee mensen toe en vroeg: “Wat doen jullie?” Zij antwoorden. “Wij zijn komedianten en wij vrolijken mensen op die depressief zijn”. “Daarnaast zien we telkens dat twee mensen betrokken zijn in een ruzie en we willen er voor zorgen dat er weer vrede tussen hen komt”.

Hillel zei: “Wees bij de discipelen van Aharon die van vrede houden,  naar vrede streven, liefde voor mensen hebben en breng ze dichter bij de Thora”. (Avos 1:12). Wees onder de discipels van Aharon en verzeker jezelf een plaats voor de Toekomende Wereld.

Een andere bron van verdienste van de twee mannen is het belang om mensen te helpen om van hun angsten en zorgen te ontdoen.  Als je dit doet voer je een mitzah (gebod) uit. Heb je naaste lief als jezelf (Vayikra/Leviticus 19:18). Daarnaast brengt het ook ontzettend veel behagen aan Hasjem.

Wij kunnen dit vergelijken met een vader waarvan zijn zoon veel lijdt en zich zorgen maakt. Natuurlijk zal de vader verheugd en erg opgelucht zijn als iemand anders zijn zoon morele steun geeft en zich minder zorgen maakt. Hetzelfde geldt voor het Joodse volk die als Hasjems kinderen worden gezien.

Zelfs als je als eerste wordt aangevallen.

We hebben gezien dat we bereid moeten zijn om offers te maken om de wetten op kwaadsprekerij niet te overtreden. Op het werk waar men moet concurreren met producten is het logische om op een natuurlijke en voorspelbare reactie te reageren. Maar dat is niet de weg van de Thora. Er is geen basis voor het idee dat degene die het onderwerp van losjan hara is kan reageren met een tegenoffensief van laster.

De isolatie van Metzora.

“Wie heimelijk een vriend belastert, leg ik het zwijgen op” (Psalmen 101:5) De Talmoed (Arachin 15b) refereert het laatst genoemde helft van de vers naar de verschrikkelijke smart van tzaraas (melaatsheid).

De Talmoed verhaalt Reish Lakish hoe ziet de term (iemand die getroffen is door tzarnas) als een samentrekking van iemand die laster verspreid. “Wie loshan hora spreekt zal de aandoening (van tzaruas) krijgen”. Dit geeft de ernst aan van deze zonde en de Thora is erg streng in de wetten van tumah (rituele onreinheid) net zoals metzora is. In de wildernis bestonden drie verschillende grenzen binnen de Joodse kamp. Elke grens gaf de verschillende stadia’s aan van heiligheid.  Van de verschillende type van rituele reinheid was alleen metzora verboden om alle drie de grenzen van het kamp te betreden. Zoals de Thora zegt: “Zo iemand blijft onrein zolang de aandoening duurt. Als onreine moet hij apart wonen en buiten het kamp verblijven”. (Vayikra/Leviticus 13:46).

“Waarom was een metzora buitengesloten en moest hij in isolatie leven? Omdat (door zijn kwaadsprekerij) zorgde hij er voor als man dat hij moet worden gescheiden van zijn vrouw en zijn vrienden om zo afstand van elkaar te kunnen nemen (Arachin 1 6b).

R’Yesoshua zei tegen Levi: “waarom werd de metzora buitengesloten om twee duiven te offeren om te (rituele) reiniging? Zo zegt de Heilige Gezegend is Hij: Zijn zonde was van babbelen, daarom laat hij een offer brengen van vogels die tjilpen”.

Van de einden der aarde komen alle volken naar u toe. Ze zullen zeggen: “ Onze voorouders blijken niets dan bedrog, ze zijn niets waard, ze bieden geen hulp.”  (Yirmiyah/ Jeremia 18:21).

De tong heeeft de macht over leven en dood Spreuken  (18:21).

©Noachide Nations 2012

Copyright © 2012 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.