7 Siewan 5780 | 30 mei 2020
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Verschil tussen rav en rabbi volgens de Baal Shem Tov
Publicatiedatum: zondag 05 mei 2013 Auteur: Redactie | 2.391 keer gelezen
Chassidiem en Chassidoes, Kabbalah, Redactie, Charediem, Leer van de Baal Sjem Tov, De rabbijn »

Een van de grootste rabbijnen in de moderne tijd: Rabbi Yaacov Yisrael Kanievski (de Steipeler)

De traditie leert dat Torageleerden in Babylonië "rav" en de Torageleerden in Jisraël "rabbi" werden genoemd. Baal Sjem Tov legt uit waarom.

De aspecten van wijsheid (Chochmah) en begrip (Binah) worden door de hele wereld uitgespreid. Dit wordt gesymboliseerd met de letter Reesj, zoals de vers: *‘het begin (re'sjiet) van wijsheid... (Tehilliem/Ps. 111:10). De volgende letter is de Bet en deze staat voor Binah. Samen vormen zij rav.

Alle kenmerken en gebeurtenissen in deze wereld bevatten mystieke samenstellingen en combinaties. Buiten Jisraël vloeien deze mystieke samenstellingen en combinaties niet. Deze voortvloeiingen komen van het Oneindige en wordt gesymboliseerd met de letter Jod. Deze letter wordt simpelweg gekenmerkt door een punt. De gehele Alef-Bet komt uit dat ene punt, waardoor de Jod ook voor "essentie" staat, maar ondertussen staat de Jod ook voor klein en onbaatzuchtigheid. Wanneer er vanuit het Oneindige de eerder genoemde mystieke samenstellingen en combinaties van alle kenmerken en gebeurtenissen vloeit, wordt de Jod aan de Reesj en Bet (rav) toegevoegd en het woordje rabbi is gevormd. Vandaar dat deze titel alleen aan Torahgeleerden van Jisrael toegeschreven mag worden (Toldos Yaakov Yosef, Chukas).

(Bron: David Sears "The Path of the Baal Shem Tov; early Chasidic teachings and customs en Tehilliem van Artscroll).

*Het begin van wijsheid is vrees voor Hasjem. Vrees voor Hasjem maakt de mens nederig en zuiver (Abarnel). Arrogantie en genot kunnen nooit de waarheid van de fundamenten van het leven bereiken. Deze zogenaamde "wijsheid" is merendeels ratio vanuit het menselijk denken.

Het verbeteren van de gedachten en karakter is niet het resultaat van studie of overpeinzingen van de mitswot; zij moeten uitgevoerd worden (zie Berachot 17a). Wie Hasjems mistwot uitvoert en het gedrag van de persoon reflecteert zijn vrees voor Hasjem, zal door zijn naaste geprezen worden (Radak).

©Jodendom-online 2007

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.