De levensreis is een handreiking naar volmaaktheid van het doel in ons leven: de missie van onze ziel en van ons lichaam.
Er zijn vrome mensen die heel veel mitswes doen en denken hiermee een echte chassied te zijn. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het doel is niet alleen iets extra's doen met het uitvoeren van je mitswes, dat is niet de missie van ons leven waar we zo naarstig naar opzoek zijn. Ook is het lijden wanneer je een grote awara – zonde doet – niet het doel van ons leven. Lijdt niet, want Hasjem zorgt er wel voor dat je tikkoen doet [heling: tikkoen nefesj, het helen van de ziel en tikkoen 'olam, het helen van de wereld]. Hij geeft de 'straf' in hapklare brokjes dat jij aankan en wat bij jou past, omdat het lijden door de zonde niet goed voor ons is. Dus ook dat is niet de ultieme weg naar perfectie.
Echte wijsheid is jirah basjamajiem, ontzag voor de hemel [ontzag voor Hasjem]. Ontzag is wijsheid en wijsheid is ontzag. Je kunt ontzag voor Hasjem hebben op verschillende manieren: het laagste niveau is dat je Hem vreest omdat je bang bent voor de straf in en na dit leven. Een hoger niveau is niet dat je Hem vreest omdat Hij je straft, maar gewoon om Wie Hij is [Tehilliem/Ps. 8:4-5: “Wanneer ik de hemel zie, de werk van Jouw vingers, de maan en de sterren, die Jij opgezet. Wat is de kwetsbare mens waarvan Jij bewust van bent? En wat is de zoon van de sterfelijke mens waar Jij omgeeft?”]. Vanuit dit ontzag, deze vrees, gedraag jij je optimaal. Je bent bewust dat Hij alles ziet en alles hoort, dat niets Hem geheim is. De omschrijving van de hoogste niveau van ontzag lees je in Tehilliem 86:11: “Wijs mij, Hasjem, Jouw weg, ik wil hem in Jouw waarheid mag bewandelen; laat mijn hart Jouw Naam vrezen." Je doet wat Hij wilt en verder is niets relevant meer voor je.
In deel 2 van de sjioer van Rabbi Yosef Mizrachi, koppelt hij terug naar deel 1. Vervolgt ligt hij de introductie van Mesillat Yesharim verder toe, om tot slot te beginnen met hoofdstuk 1: De plicht van de mens in zijn wereld. Waarom zijn wereld?
Er zijn 2 werelden: de wereld waar alle interacties gebeurt, de wereld die jouw doen en laten ook kunnen beïnvloeden. Deze wereld wordt door meer dan 6 miljard mensen bewoond. Laat staan de hoeveelheid dieren en planten. Hier gaat het om de relatie tussen jou en jouw naaste. Er is nog een wereld. Die wereld is jouw eigen wereld en daar draait het om jou en Hasjem. Daarom wordt de mens 'olam qatan... een microcosmos, een miniature wereld genoemd. Wanneer je iemand vermoord wordt het gezien als of je een hele wereld hebt vermoord [ook door het feit dat de beoogde nakomelingen niet geboren worden door die moord]. Deze wereld is het belangrijkste van de 2.
In de laatste wereld moet jij je afvragen wat jouw tikkoen is. Dit kan je alleen doen met de Tora als handleiding. Wanneer wij die handleiding op de letter zouden volgen en de niet-Joden de Zeven Bne Noach regels, zijn zowel jouw wereld als de wereld om je heen volledig beschermt tegen alle narigheden die je maar kunt voorstellen. Nogmaals, iedereen moet de Tora dan op de letter volgen zonder eigen interpretatie wat jou het beste zou uitkomen.
Het levensdoel is dus het uitzoeken wat je individuele richting in dit leven is, het heeft dus betrekking op jouw wereld. In de Tora zien we Avraham Avinoe als het ultieme voorbeeld: hij kende Hasjem totaal niet, maar door jarenlang standvastig naar Hem te blijven zoeken, werd hij beloond door aartsvader van Hasjems volk Bnej Jisrael te worden!
Voor zowel Joden als niet-Joden moeten onafgebroken aan Hasjem vragen wat hun doel is. Doe dit in oprechtheid. Dawied Hamelech ging ons al voor!
Het is niet noodzakelijk, maar mocht je mee willen lezen en lernen met de sjioeriem, kun je de Mesillat Yesharim hier [hebr-eng] of hier [eng] [mee]lezen.
|