10 Siewan 5780 | 02 juni 2020
Artikelen Sorteer op: naam | publicatiedatum | populariteit
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Artikelen / Moessar [ethiek]
Aanleiding en redenen van Corona
Moessar [ethiek], Corona, Einde der Tijden » 451 keer gelezen
  DEEL 1: AANLEIDING VAN CORONA IS DIERENLEED Wilde dieren Slachtoffers opgeëist Eerste stappen van maatregelen van China tegen dierenleed Overtreding op ‘Even min hachaj is de aanleiding van Corona DEEL 2 REDENEN VAN CORONA IS ZIMAH [seksuele verdorvenheid en immoraliteit], SINAT CHINAM [ongegronde haat], MATERIALISME EN HET VERZAKEN VAN DE ZEVEN WETTEN VAN NOACH Hasjem’s wetten voor de Joden nu ook voor de niet Joden Ook Joden worden getest...
De Exodus Boodschap voor Corona
Rabbi Sprecher, Moessar [ethiek], Corona » 230 keer gelezen
L’iloei nisjmat Asher Shmuel Chaim Z”L ben Ephraim weTsiona Wat kunnen de gebeurtenissen die tot de Exodus hebben geleid ons leren over de wijze waarop we omgaan met het Coronavirus? Rav Soloveitchik stelde de vraag aangaande de vers in parsja Sjemot: “ En G’d zag het lijden van de kinderen van Israël en Hij wist dat Hij ze moest helpen.” Als G’d wist dat Hij ons moest helpen, vraagt Rav Soloveitchik, waarom wachtte Hij dan tientallen jaren...
Corona's Wake Up Call
Rabbi Sprecher, Corona, Moessar [ethiek] » 204 keer gelezen
De  Rambam leert ons in Hilchot Taanit dat tijden van grote nood en lijden, zoals we nu ervaren, tijden zijn voor zelfonderzoek. G’d wil dat we nadenken en nadenken over hoe we een beter persoon kunnen worden. Dit coronavirus vertelt ons dat er twee gebieden zijn waarop we onszelf zouden moeten verbeteren: de waarde van kwaliteitstijd met het gezin en de pijn van eenzaamheid. Deze verplichte familiequarantaine herinnert ons eraan waar onze echte krachtbron ligt. Zittend in onze...
Met weinig tevreden zijn
Arrogantie en nederigheid, Moessar [ethiek], Redactie » 322 keer gelezen
“Als de rijkdom toeneemt, leg daar dan niet jouw hart op”. Tehilliem 63:11 Meeste mensen claimen niets om geld te geven, noch om status of maatschappelijke positie. Dit artikel laat zien dat de meeste mensen niet eerlijk zijn, noch tegen elkaar noch tegen zichzelf. Bijna iedereen houdt op zijn minst van geld, want we hebben geld nodig om onze huidige omstandigheid te verbeteren. “Ik ben tevreden met wat ik heb” . Werkelijk? Immers, die lamp was toch goed...
Geduld
Redactie, Arrogantie en nederigheid, Moessar [ethiek] » 486 keer gelezen
Wanneer iemand geduldig is, is hij in staat weerstand te bieden tegen boosheid en hij kan leren om zelfs de eigenschap van boosheid te overwinnen. Boosheid - ka’as - spoort iemand tot wraak aan of het zorgt ervoor dat er een vorm van vijandschap de naaste in de ziel groeit. Wanneer iemand openlijk en sterke woede koestert, en hij heeft de kans om * wraak te nemen, dan zal hij dat ook niet laten. Maar wanneer de boosheid zwak is, verborgen en je bent niet in staat om daar zelfs...
Zwijgen is een teken van aristocratie
Leer van Rav Avigdor Miller, Redactie, Lasjon Hara [kwaadsprekerij] » 489 keer gelezen
In het artikel “ Sociaal aanvaardbaar te zijn zonder mee te roddelen ” leerden we hoe je sociaal toch ‘aanvaardbaar’ bent zonder dat je op de gang van je werk of in de tuin bij de buren mee roddelt met de andere aanwezigen om erbij te horen. Aan het einde van het artikel leerden we vier snelle stappen om lasjon hara te ontwijken.   Rabbenoe Yonah geeft een eitsah - advies - wanneer je in gezelschap bent en je lasjon hara moet aanhoren. Wanneer je...
Onzedelijk spreken en naar onzedelijke opmerkingen luisteren volgens de RaMCHaL
Redactie, Moessar [ethiek], Goed en Kwaad » 467 keer gelezen
In Mesillat Hayesharim , Pad der Oprechten, leert de RaMCHaL het volgende over een zuiver - nekijoet - zijn in spraak [ sjmirat halasjon ] en wat je hoort [wil horen]. Wat betekent de Misjna “E en ieder die excessief met een vrouw spreekt, veroorzaakt zichzelf kwaad” Avot 1:5 ? En wat betekent “ De zingende stem van een vrouw wordt als een ontuchtigheid gezien ” Berachot 24a? Rabbenoe Yonah legt in zijn commentaar op Kiddushin 30b uit dat...
Stemmingen
De Vrije Wil, Goed en Kwaad, Moessar [ethiek] » 402 keer gelezen
Photocredits©TrendHunter Stel je voor dat een man achter het stuur in de auto zit en hij rijdt op de snelweg - een grote, drukke weg - en hij besluit om dan een humeur te krijgen. Wat betekent het om humeurig te zijn? Het betekent in feite dat je toegeeft aan de jetser hara [kwade neiging]. Een mens moet zichzelf altijd onder controle houden. Hij moet weten dat hij een dienaar van Hasjem is. Welnu, het leven is een snelweg en de snelweg is veel gevaarlijker dan enig...
Sociaal aanvaardbaar te zijn zonder mee te roddelen
Lasjon Hara [kwaadsprekerij], Redactie, Moessar [ethiek] » 652 keer gelezen
" Waarom roddelen gezond zou zijn volgens niet Joodse onderzoekers Bij het koffiezetapparaat, aan de telefoon of via social media. Even snel de laatste nieuwtjes uitwisselen. Over de saaie, nieuwe buren van die goede kennis. Of over die lelijke, afhangende trui van je collega. Praten met mensen over derden, komt dagelijks voor. Vaak om aan te tonen dat hun eigen sociale en morele waarden beter zijn dan die van anderen. Roddelen is dus een middel om er zelf beter van te worden....
Jezelf Redden uit Gehinnom
Leer van Rav Avigdor Miller, Moessar [ethiek], Tesjoeva [Inkeer] » 557 keer gelezen
Photocredits: Chabad.org Er zijn verschillende typen zonden waarvoor je in Gehinnom gezuiverd wordt, voordat de ziel naar Gan Eden [de tuin van Eden] gaat. Maar, zijn er ook zonden die ervoor zorgen dat iemand in Gehinnom blijft en dus niet in staat is om eruit te komen? En wie gaat naar Gan Eden en wie niet? כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא Heel Israël heeft deel in Olam Haba. Hier staat dat ons Olam Haba beloofd is en niet-Joden hebben deze belofte niet gekregen. Dus niet-Joden...
pagina 1 / 22 1   |   2   |   3   |   4   |   5      »      [22]
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.