In Berachot stelt de Talmoed dat onze Heilige Land van Israël wordt verworven door groot lijden.
De uitstorting van liefde, tranen en gebed van miljoenen Joden over de hele wereld, kon het kwaad van de 'Pereh Adam' niet ongedaan maken. Bij de geboorte van Jisjmael, de stichter van het Arabische volk, vertelt de engel zijn moeder Hagar dat hij een 'Pereh Adam' zal zijn, wat 'woeste man' betekent [Bereesjiet/Gen. 16]. De Chofets Chaim wijs erop dat de juiste formulering van deze uitdrukking 'Adam Pereh' is, omdat in het Hebreeuws het zelfstandig naamwoord voor het bijvoeglijk naamwoord gaat. Wat is dan de reden dat 'Pereh' eerst komt? Met betrekking tot Jisjmael, komt 'woest' voor de 'mens'. Wij worden voortdurend aangevallen door onze barbaarse vijand, ook wel onze 'vredespartners', die de moord op onschuldige Joden, liefst Joodse kinderen, verheerlijkt.
Zijn onze tranen en gebeden dan tevergeefs? Hoe zit het met de bracha in Sjmone Esre 'Baroech Atta Hasjem sjomea tefillah... geprezen ben Jij Hasjem die ons gebed verhoort...'? Onze Vader in de Hemel zegt soms 'nee', hoewel het kind dit niet begrijpt.
Gebed wordt door ons beschouwd als een lofprijzing naar G'd of een verzoek die je bij Hem neerlegt. Echter weet G'd precies wat wij nodig hebben en Hij heeft onze lofprijzingen helemaal niet nodig.
Het woord gebed komt van een Latijnse woord dat 'bedelen' betekent. Het probleem is dat we niet bij G'd hoeven te bedelen met wat we nodig hebben, want G'd is alwetend. Ook is het zinloos om te proberen G'ds gedachten te doen veranderen, want 'papa weet wat het beste is'. Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt, maar wel wat je nodig hebt. Daarom is in het Hebreeuws het woord voor gebed 'l'hitpalel'. Dit is een wederkerend werkwoord dat aangeeft dat het handelen van de mens invloed heeft op zichzelf. Onze gebeden veranderen G'd niet, want Hij is perfect. Integendeel. Door gebeden veranderen wij onszelf. Omdat G'd ons via onze tefillot [gebeden] altijd zoveel goed geeft zoveel wij kunnen handelen, maken wij van onszelf de juiste vaten om G'ds zegeningen en goedheid te kunnen bevatten. Zo heeft de ontvoering en de moord op de jesjive jongens [Devorah: wat direct de aanleiding is van Operation Protection Edge] een wonderbaarlijke verandering te weeg gebracht bij onze seculiere minister van Financiën Yair Lapid. Hij had aangekondigd dat hij een paar tefillien had gekocht en voor het eerst in 6 jaar weer een sjoeldienst heeft bijgewoond.
Als gebeden onverhoord lijken, zoals de gebeden van vele Joden wereldwijd voor de terugkomst van deze jesjive jongens, kan iemand na die 18 dagen van gebed, goede daden en een ongekende eenheid nog twijfelen dat wij in onze voordeel zijn veranderd? Want dat zijn we zeker! Wij hebben onze verdeeldheid getransformeerd in hetgeen wat ons bindt. Dat is veel groter en sterker dan wat ons scheidt. Onze gebeden worden niet afgewezen! G'd beantwoord onze gebeden door het geven van een ongelooflijke liefde en eenheid binnen het Joodse volk die wij al jaren niet meer hebben ervaren. De verschillende stromingen binnen het Jodendom werd in een keer weggeblazen door tragedies waar wij nu door heen gaan. Dit toont de band tussen Israël en de Joodse diaspora aan. Onze collectieve verdriet laat zien dat we allemaal deel maken uit een grote Joodse familie van Israël. Ongeacht onze politieke, economische, etnische en religieuze meningsverschillen.
Volgens de Talmoed [Sanhedrin] zal iedere Jood die door een niet-Jood wordt vermoord, naar het hoogste niveau van Olam Haba opstijgen. Daarom zal ieder Jood dat vermoord wordt door onze 'woeste vredespartners' genieten van de grootste gelukzaligheid en worden zij gekoesterd in G'ds Aanwezigheid in de wereld van de waarheid. Dit voor altijd.
Mogen alle heilige martelaren een 'melits josjer' [advocaat] voor heel Israël zijn. Amen.
©Rabbijn Prof. Efrayim Sprecher 2014 |