Inleiding 9, hoofdstuk 11, 2e deel
Misleiden, liegen, bedriegen, stelen... In Tsfanja/Sef. 3 leren we dat het Joodse volk in de tijd van de Mosjiach rein [hanqijoet] zijn. Maar zover is de wereld nog niet. Ondertussen kun je wel rein zijn door jouw vorig leven. Dat zie je vaak bij kinderen die heel erg eerlijk zijn en nooit zouden stelen. Stelen en liegen gaan namelijk samen. Sommige mensen liegen zo erg, dat het hun 2e natuur is, waardoor zij zelf in hun leugens gaan geloven.
Misleiding[en diefstal] Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om iets wat niet nieuw is als nieuw te verkopen. Hoe goed de staat van het artikel ook is. Iemand die misleidt, kan wel denken dat niemand hem ziet en kan het artikel mooier doen lijken dan het werkelijk is, maar de Kadosj Baroech Hoe ziet alles en heeft gruwelijke hekel aan misleiding. Rabbi Mizrachi leert in de onderstaande sjioer dat wanneer je inkomen kan verdubbelen door misleiding, dat dit zo zwaar gerekend wordt door de Kadosj Baroech Hoe. Je kunt zakken in de diepste van de hel [de 7e niveau] en dat x 2! Deze misleiders worden op 5 manieren gekenmerkt: 'awal' – ongerechtigheid – iemand die 'awel' – misdaad – pleegt. Dan heb je 'tsnaoei' – de gehate. 'Mesjoekats' – een worm. Iemand kan ook 'cherem' – geïsoleerde [door een ban] genoemd worden. Tot slot kennen we de 'tor'eva' – de verachtelijke. Want al zal je 5ct van iemand stelen, steel je een stukje van zijn ziel. DeMaboel – Zondvloed – is met name veroorzaakt door diefstal. Diefstal was de druppel die de emmer deed overlopen.
RaMCHal gaat verder. Bij chassdiem gaat toewijding verder dan de letter van de wet. Je doet meer dan Hasjem van je verlangt. Je kan een chassied zijn op verschillende manieren. Sommige mensen zijn een chassied op gebied van Sjabbat, tefillot [gebed], kleding, het mikwe [ritueel bad], etc. Maar om een chassied te zijn op gebied van geld, dat is een ander verhaal. De RaMCHaL stelt ook heel duidelijk dat het ontzettend moeilijk is om niet alleen chassied te zijn met geld, maar om überhaupt 'schone handen' te hebben. De Gemara geeft ook aan dat bijna iedereen een probleem heeft met geldzaken en integriteit. In dit artikel gaan we dieper op het subtiele gevaren van het stelen in.
Tsnoeit, ingetogenheid tussen man en vrouwen verboden relaties De werkelijke zonde is ontucht. Maar handelingen zoals knuffelen, kussen, handen schudden, elkaar aanraken, naar elkaar kijken, zelfs het kijken naar de vingers van een vrouw hoe mooi ze zijn, zijn strikt verboden. Het zijn hele zware awerot, zonden, waarvoor wij in Mesillat Yesharim worden gewaarschuwd. Waarom?
Het is zelfs beter om als Jood niet uit liefde te trouwen, maar te trouwen omdat je je anders niet aan de regels van tsnioet kan houden dan dat je wel sjomer Sjabbat bent [je volledig aan de Sjabbat houden] maar ondertussen met je vaste relatie zonder huwelijk samenwoont. Dat is Halacha. Het verlangt absoluut niet de voorkeur om niet uit liefde te trouwen, maar de regels van tsnioet zijn zo streng, dat de 1e situatie wel binnen de regels van de Halacha valt en de 2e situatie is een grote awerah.
Zo bestaan ook situaties dat een vrome man die al wat ouder is en nog nooit getrouwd is geweest, een verstandshuwelijk aangaat met een gescheiden vrouw met kinderen. Dan kan hij aan zijn mitswa vanproe oervoe, het gebod van voortplanting voldoen [wat alleen voor de man geldt! Vrouwen zijn niet verplicht om kinderen te krijgen], en de vrouw en haar kinderen worden netjes onderhouden. Het komt vaak voor dat mensen niet verliefd op elkaar zijn en een goed gezin vormen. Dit zegt nogmaals niet dat het Jodendom geen voorkeur zou hebben voor verliefdheid, passie en liefde in het huwelijk, integendeel. Maar al je dat om een reden die verliefdheid niet kan hebben, dan is de 1e situatie verre weg beter dan de 2e.
Nu gaat de RaMaCHaL verder, maar dan specifiek gericht op 'maaser',de werkelijke daad van verboden relaties die uit verschillende niveaus bestaat. 1e graad bijvoorbeeld is de daad zelf. Aan dingen denken waar je niet naar mag kijken is 2e graad, smerige taal - met name tussen de verschillende seksen – is 3e graad, horen – 4e graad en dan denken is de 5e graad van de awerah ontucht. Dit zijn allemaal serieuze zonden. Shabbot 33a waarschuwt ons ferm [in deze tijd toepasbaar naar aanleiding van vieze spraak, vieze liedjes, vieze films, vieze Internetpagina's etc.]: "vanwege de zonde van het uiten van obsceniteiten, doen tragedies voor. En de jeugd van de vijanden van Israël [een eufemisme van Israël zelf] sterven ... wie gebruik maakt van smerige taal, krijgt de diepten van Gehinnom ... dit omvat ook degene die het [slechts aan] hoort en zwijgt."
Wij zijn een heilig volk en we moeten heilig leven!
De bezoedeling van het hart door middel van verboden voedsel Verboden voedsel voor Joden zorgt dat iets fysieks [dat verboden voedsel] omgezet wordt in iets spiritueels. Door je niet aan kasjroet te houden als Jood, vervuil jezelf naast fysiek ook spiritueel. Je stelt jezelf open voor de bovenstaande zonden.
Zonden tijdens sociale gelegenheden De RaMCHaL waarschuwt ons voor zonden die wij begaan wanneer wij onder andere mensen bevinden waardoor enig sociaal druk ontstaat. Hier een aantal voorbeelden.
Het beledigen van andere mensen [in wat voor vorm dan ook]. Iemand kan zijn deel in Olam Haba verliezen wanneer hij iemand publiekelijk beledigd. Verkeerd advies geven. Je moet advies geven wat altijd in voordeel van de vrager is. Het is verboden iemand te misleiden [zie begin van dit artikel]. Dus iemand op het verkeerde pad zetten. Onderling lasjon hara [roddelen] spreken. Wraak, haat, zweren, valse beloften afleggen, liegen, chilloel Hasjem [iets doen wat Hasjem's Naam beledigt]. Rabbi Elazar zegt in Bava Metzia 59a: “De Kadosj Baroech Hoe voert de straf voor iedere zonde door middel van een boodschapper [kan behalve een engel ook via een ander persoon gaan] uit, behalve de zonde van verbalemishandeling.” De straf daarvoor voert Hij namelijk Zelf uit.
Deze bovengenoemde zonden kan alleen wanneer je je onder de mensen bevindt. Het is te gemakkelijk om in deze zonden te vallen, omdat er toch altijd een vorm bestaat van sociale druk. Woorden kunnen dan werkelijke moordwapens worden voor zowel het slachtoffer, toehoorders als de spreker zelf.
Er is hierover nog veel meer te leren in de sjioer van rabbi Mizrachi. Het is niet noodzakelijk, maar mocht je mee willen lezen en lernen met de sjioeriem, kun je de Mesillat Yesharim hier [hebr-eng] of hier [eng] [mee]lezen.
|