©the lemurs are hungry
Behalve dat de mitswa van het vertellen over de Exodus centraal staat tijdens Pesach, gaat de rest van de mitswot van Pesachnacht allemaal over eten en drinken. In de tijd van de Tempel waren we verplicht van de Korban Pesach te eten en heden ten dagen moeten we matses en maror eten en 4 bekers wijn.
Waarom zijn wij tijdens dit speciale nacht van de Pesach zo druk met eten en drinken? Wanneer we naar andere feesten kijken, hebben we mitswot zoals de Sjofar, de Vier Soorten, leven in de Soekka; allemaal handelingen die niets met eten te maken hebben. Pesach gaat anderzijds over wat we eten, en wat we niet moeten eten. In feite, volgens de Vilna Gaon, wordt iedere keer dat je matsa eet tijdens Pesach beschouwd als een mitswa. En dit niet alleen tijdens de Seder. Waarom is Pesach boordevol mitswot dat betrekking heeft met eten?
Wanneer we teruggaan naar het begin van de Tora, zien we dat eten een centrale plaats neemt in het verhaal. Adam en Chava's zonde heeft ook met eten te maken. Zij aten van de Boom van Kennis, wat verboden was daarvan te eten. De mensheid begon met hun zondige pad door middel van eten. 2448 jaar later, vond de geboorte van het Joodse volk plaats en dat was op Pesach. Toen we als onafhankelijk volk met eigen land werden gecreëerd, vertrokken wij uit Egypte. Voedsel was in deze mitswa betrokken. Er zijn vele richtlijnen hoe je het Korban Pesach moet eten en wat precies chomets en matsa is
Zoals Adam en Chava richtlijnen ontvingen van welke bomen zij mochten eten en welke boom zij moesten vermijden, zo is het Joodse volk ook voorzien van richtlijnen die betrekking hebben tot onze voedselconsumptie. Volgens de Kabbala, is Pesach nacht een kans om de eerste zonde van de mensheid te herstellen.
Tijdens Pesach nacht worden wij omringt met mitswot dat betrekking heeft met eten en drinken. Een mitswa betekent niet alleen een gebod, maar ook binden aan. Mitswot zijn de manieren voor ons om ons te binden en te verbinden met G'd. De mitswot van Pesach nacht, wat om eten draait, dient als een herinnering dat in onze fysieke wereld wij het fysieke kunnen verheffen en deze te kunnen verbinden met het spirituele. Dat is exact onze missie als Joden.
Volgens de Talmoed Yerushalmi in Kiddushin, zijn eten en drinken – samen met andere fysieke genode – door G'd bedoeld om ons te laten genieten en daar profijt van te hebben. Echter, wat ons van het dierenrijk scheidt, die alleen van het fysieke geniet, is dat we deze fysieke genoegens kunnen verheffen tot een hoger spiritueel niveau. Zo manifesteert onze zelfbeheersing over wat we eten door de Halachot van kasjroet.
Tijdens Pesach nacht verheffen wij andere soorten voedsel en drank. Maror is bijvoorbeeld onbewerkt voedsel uit platenwereld. Matsa is bewerkt voedsel uit de plantenwereld. De Korban Pesach komt uit de dierenwereld. Al dit voedsel doet ons herinneren hoe we ons met G'd kunnen verbinden via de fysieke wereld.
©Rabbi Sprecher 2015 |