22 Chesjwan 5785 | 23 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
De Dertien Geloofspunten [Sjlosjah-Asar Ikkariem] voor Bnej Jisrael en Bnej Noach
Publicatiedatum: woensdag 20 januari 2016 Auteur: Redactie | 2.816 keer gelezen
Redactie, Talmoed Tora, Mosjiach [Messias], Noachieden, Torat hasod we'avodah zara [occultisme en afgoderij], Dromen en profetie »

De "Dertien Geloofspunten” [Sjlosjah-Asar Ikkariem] zijn de dertien essentiële overtuigingen van de heilige Tora. Deze beginselen zijn door de RaMBaM als fundament van het Jodendom ontwikkeld. Met andere woorden, als een Jood de waarheid van een van deze dertien beginselen ontkent – chas wesjalom – dan heeft hij als Jood zich uitgesloten van het aanvaarden van zijn ware Joodse identiteit [omdat een Jood alleen als zodanig bestaat, zoals hij zodanig in G'ds Tora wordt gedefinieerd].

De Sjlosjah-Asar Ikkariem zijn:
1. Het feit dat G'd [Hasjem] bestaat
2. Het feit dat Hasjem Een en Uniek is
3. Het feit dat Hasjem geen lichaam heeft
4. Het feit dat Hasjem Eeuwig is
5. Dat jij alleen jouw gebeden tot Hasjem mag richten
Kortom: Geloof in de Eenheid en Enkelvoud van de Almachtige.

6. De waarheid van profetie
7. De waarheid van de profetie van Mosje
8. Het feit dat de gehele Tora die wij nu hebben - zowel Mondeling als Geschreven - door Mosje gegeven zijn
9. De eeuwigheid en onveranderlijkheid van de Tora
Kortom: Geloof in de universele en eeuwige waarheid als uitdrukking van G'ds wil.

10. Het feit dat Hasjem alle daden en gedachten van ieder mens weet
11. De realiteit van beloning en straf
12. Het feit dat de Mosjiach zal komen
13. Het feit dat er een Opstanding van de Doden zal zijn.
Kortom: Geloof dat beloning en straf gebaseerd is op ieders gedrag.

De vraag of Bnej Noach überhaupt aan deze Dertien Geloofspunten moeten houden, is volgens Rabbi Moshe Weiner, auteur van de Divine Code, duidelijk. Hoewel de eerder genoemde negen punten [of voorwaarden voor een Ben Noach] correct zijn, zijn zij minder volledig dan de Dertien Geloofspunten zelf. Zo geeft hij punt twee [Precieze naleving van deze Zeven Wetten] als voorbeeld dat deze geen principe van geloof is. Hij is onder andere van mening dat de Dertien Geloofspunten ook voor niet-Joden gelden, omdat zij allen uit de RaMBaM's "Yesodei Hatorah" [Fundamentele Principes van de Tora] komen. Yesodei Hatorah an sich geldt voor zowel Joden als niet-Joden.

Zowel Joden als niet-Joden worden door G'd bevolen. De opdracht [de essentie van een dergelijk bevel-verbinding] tussen G'd en een persoon zijn in principe één. Als de Dertien Geloofspunten het fundament is van het Jodendom, dan moet deze inderdaad ook voor Bnej Noach gelden, omdat Bnej Noach het Jodendom ook als de religie van Hasjem naar de Joden erkennen. Ene kan de andere dus niet uitsluiten. De basisprincipes zijn dus de acceptatie van de Enige ware G'd, dat G'd betrokken is bij de mensheid en hen geboden heeft gegeven, dat G'd beloont en straft gelang iemands daden, dat G'd Zichzelf aan de mensheid verbindt door middel van profetie en tot slot dat G'd de geboden via de Tora heeft gegeven en deze voor eeuwig geldend is. Dit betekent concreet dat er niets van afgehaald noch toegevoegd mag worden. Via de Geloofspunten maak je een verbinding met het Joodse volk en de G' d van de Joden en wel op de juiste manier. Een wáre Noachiet kan niet anders dan hierin geloven en deze toe te passen.

Pagina index:
Copyright © 2016 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.