De Tien Geboden in Sjmot/Ex. 20:2-13 bestaan precies uit 620 woorden. Driehonderd en dertien mitswot en de Zeven Bnej Noachitische Wetten [introductie van de Sefer Hachinuch]. Dit betekent dat Joden een speciale opdracht hebben van Hasjem. Hij verantwoordelijkheid is om "licht onder de volkeren" te zijn [Jesjajahoe 49:6].
Hoewel het meest fundamentele verbod voor een Ben Noach is is om afgoden te dienen, kan de vraag gesteld worden of een Ben Noach verplicht is in G'd te geloven. Dit lijkt een vreemde vraag, want waarom zou je regels volgen terwijl je niet in Hem gelooft. Dan komt er nog een vraag op. Veel mensen houden zich aan deze Zeven Wetten omdat de meeste wetten logisch zijn. En nog een vraag. Hoe zit het met mensen die eerst Bnej Noach waren, hun geloof opgaven, maar wel de Zeven Wetten blijven volgen?
We leerden dat de Joden verplicht zijn in de Dertien Geloofspunten te geloven. Het paradoxale [ene kant zijn ze duidelijk omschreven en geordend, maar anderzijds zijn zij niet te begrijpen] natuur van de Dertien Geloofspunten kan numeriek als volgt worden geïllustreerd: 13x 102 [getalswaarde van 'emoenah' - geloof]=1326. 1326 is de numerieke waarde van de derde pasoek van de Habirkat Hakohaniem - de Priesterzegen - "jis'a Hasjem panaw 'elejcha wejasem lecha hasjalom... Moge Hasjem Zijn Aangezicht naar jou wenden en vrede voor je stichten" [Bamidbar/Num. 6:25-26]. Het eerste woordje van de pasoek is "jis'a", wat dezelfde stam heeft als het Hebreeuwse term voor paradox: nesie'at hafachiem.
Hoewel Rabbi Moshe Feinstein - een van de meest belangrijke autoriteiten in deze moderne tijd - uitlegt dat de Aartsvaders Avraham, Jitschak en Ja'aqov de drie dagelijkse gebeden op vaste tijden [ochtend-, middag- en avondgebed] hebben ingesteld, is een Ben Noach niet verplicht om op een reguliere dagelijkse basis te bidden. Maar een niet-Jood die zichzelf oplegt te bidden tot Hasjem, zal beloningen ontvangen.
Dus als de vraag nog steeds overeind staat of een Ben Noach verplicht is in Hasjem te geloven, maar niet op vaste momenten hoeft te bidden, wat is dan het verlossende antwoord?
Tefillah, gebed, geeft stem aan iemands geloof in de Almachtige als Baas over de gehele universum, als Degene Die waar je naar toe gaat wanneer je in nood bent of momenten van blijdschap kent en je Hem voor wilt bedanken. Dit geloof, hoewel niet expliciet genoemd als een van de Zeven Wetten van de Bnej Noach, is niettemin een indirecte gebod dat een fundament vormt waarom alle Wetten van de Bnej Noach rusten! Met andere woorden: zonder bewuste geloof in Hasjem - en wel dat in uiting komt door gebed tot Hasjem in tijden van nood en tijden van blijdschap - is het onmogelijk om de Zeven Wetten van Bnej Noach te volgen. Dus de niet-Jood is verplicht, in tijd wanneer het nodig is, te bidden.
De Dertien Geloofspunten zijn samen te vatten in Zeven Geloofspunten voor de Bnej Noach. Deze Zeven Geloofspunten dekken het geloof van de Bnej Noach die heel mooi corresponderen met de Zeven Wetten van de Bnej Noach. De Zeven Geloofspunten zijn als het waren de innerlijke essentie en de geest van de Zeven Geboden. Betekent wel dat alles wat de Dertien Geloofspunten omvatten, nog steeds voor de Ben Noach geldt! |