20 Chesjwan 5785 | 21 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Geduld is de middah van emoenah
Publicatiedatum: zondag 21 mei 2017 Auteur: de redactie | 1.879 keer gelezen
Redactie, Geloof en vertrouwen in Hasjem, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Lijden, Moessar [ethiek], Leer van Rabbi Nachman, Hasjkove volgens de RaMCHaL »

We komen dikwijls in de situatie waaruit wij verlost moeten worden. Of dit nu spiritueel [om dichter tot Hasjem te komen, meer Tora te kernen, dawnen, enzovoorts] of lichamelijk [om te ontdoen van een ontbering of een verborgenheid waar we doorheen gaan]. Soms hebben we het gevoel dat Hasjem ons verlossing uit de situatie of een oplossing stuurt, maar toch voelt het dat het allemaal zo ver van je af staat. Tijdens zo'n periode worden we getest in onze emoenah, G'ds vertrouwen. En de middah, karaktereigenschap, van emoenah is geduld.

We moeten geduldig wachten op de bevrijding of op de oplossing die Hasjem ons zeker zal bieden. We moeten de verlossing of oplossing ook niet forceren door het af te dwingen. De Chazal leren ons dat geduld in zulke situaties een enorme tikkoen, rectificatie, van de ziel is en wel op een hoog niveau! Door geduld laat je je emoenah zien dat je overeenstemt met de wegen van Hasjem. Je erkent dat Hij het beste weet wat werkelijk het juiste moment is om die hard nodige persoonlijke verlossing op oplossing te sturen. Dit brengt ons op een enorm niveau van emoenah.

Het advies van de RaMCHaL is dat we geduldig meten wachten, ook al zijn wachten en geduld een van de grootste uitdagingen in ons leven. Onze primair gevoel is zo snel uit de jissoeriem – ontbering, lijden - te ontsnappen naar een betere situatie.

Verder wordt geleerd dat er een belangrijke betekenis zit in wachten. Tijdens zo'n periode betekent het niet dat je letterlijk moeten zitten en wachten totdat alles is overgewaaid. Je moet juist zo'n periode de uitdaging ten volle benutten en dat is tefillah – gebed – voor jouw persoonlijk verlossing. Zij het door middel van hitbodidoet, persoonlijk gebed, of middels de vaste tefillot - gebeden. Door deze tefillot kun je leren hoe je op de juiste manier moet dawnen. Hoe merk je dit?

Wanneer je gedawned hebt tot Hasjem voor jouw persoonlijke verlossing en na dat je Hem persoonlijk gesproken hebt en je voelt je dan opgelucht en dichter tot Hasjem, dan waren de tefillot niet correct. Ben je na je tefillot niet tot rust gekomen, je voelt je nog steeds angst, boos, verdrietig of dergelijke, dan is dat een teken dat je gebeden niet correct zijn.

Wees ook in zulke momenten van je leven blij met wat je wél hebt, wat wél goed gaat, ook al is het in onze ogen niet groot van betekenis. Je moet streven naar de hoogste niveaus in de spiritualiteit, maar tegelijkertijd tijd blij zijn met het laagste niveau!

Bron: “Concept for life: Patience” van Rav Ofer Erez

©Jodendom-online 2017

Copyright © 2017 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.