Wel of niet gestraft worden voor een zonde die je uiteindelijk niet doet |
Publicatiedatum: dinsdag 15 januari 2019 |
Auteur: redactie | 1.424 keer gelezen |
|
|
Halacha, Moessar [ethiek], Leer van Rav Avigdor Miller » |
|
Er wordt geleerd dat je bejadej sjamajiem gestraft kan worden voor een awerah - zonde - die je in gedachten hebt, maar je [uiteindelijk] toch niet doet. Ondertussen staat in de Gemara dat wanneer je een awerah wilt doen, maar je doet het niet omdat je daarin belet wordt, wordt het beschouwd als of je het niet gedaan hebt.
Is dit een paradox?
Wanneer een man iets slechts wil doen. Hij wil een raam van iemand ingooien. Hij raapt een steen op, loopt naar de etalage, maar ziet opeens de politie om de hoek aanrijden en loopt weg. In dit geval zegt de Gemara: נאנס ולא עשאו, iets belette hem van de awerah. Het wordt beschouwd alsof hij het niet heeft gedaan. Ook al lijkt het erop dat hij het wel wilde doen. Vanuit menselijk perspectief, vanuit het Bejt Din, wordt het beschouwd als of hij het niet gedaan heeft.
Voor Hasjem ligt dit anders.
De vraag wordt anders gesteld. Zou hij wel de steen door de raam hebben gegooid als de politie niet kwam aanrijden? Zou hij sowieso van gedachten zijn veranderd, óndanks de politie langs kwam, ómdat hij eigenlijk niet zo in elkaar steekt?
De Hakadosj Baroech Hoe weet of hij het wel of hij het niet gedaan zou hebben als de politie niet om de hoek zou zijn komen aanrijden. Hij weet dus of hij het hoe dan ook het gedaan of niet gedaan zou hebben.
Dus wanneer er wordt gezegd: "Het wordt beschouwd alsof hij het niet heeft gedaan", betekent dit dat het door óns wordt beschouwd als of hij het niet gedaan heeft, want in onze realiteit is dit feitelijk ook. Ook al is er sprake van een verindering. Maar voor de Hakadosj Baroech Hoe hangt het af van wat de werkelijke feiten zijn. Als hij werd belet door de politie, anders had hij het wél gedaan, dan kan hij vooralsnog gestraft worden bejadej sjamajiem.
Bron: Rav Avigdor Miller on Hashem knows TAPE # 203 |
|
|