Jezelf Redden uit Gehinnom |
Publicatiedatum: maandag 05 augustus 2019 |
Auteur: Jessica van Wijncoop | 1.570 keer gelezen |
|
|
Straf en Beloning, Tesjoeva [Inkeer], Moessar [ethiek], Leer van Rav Avigdor Miller » |
|
Photocredits: Chabad.org
Er zijn verschillende typen zonden waarvoor je in Gehinnom gezuiverd wordt, voordat de ziel naar Gan Eden [de tuin van Eden] gaat. Maar, zijn er ook zonden die ervoor zorgen dat iemand in Gehinnom blijft en dus niet in staat is om eruit te komen? En wie gaat naar Gan Eden en wie niet?
כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא Heel Israël heeft deel in Olam Haba. Hier staat dat ons Olam Haba beloofd is en niet-Joden hebben deze belofte niet gekregen. Dus niet-Joden [red. die niet aan de Sjeva Mitswot, de Zeven Noachidische Geboden houden] gaan naar Gehinnom. Sommigen van hen zijn daar voor korte tijd en dan worden ze vernietigd [iboed] en een aantal zijn daar voor altijd. Maar Am Jisrael [het volk Israël), als ze sjomer mitswes [de geboden observeren], zelfs als ze bepaalde fouten begaan, wordt in Gehinnom van deze fouten gezuiverd. Het is een zeer pijnlijk proces, maar uiteindelijk zijn ze gereinigd van alle fouten en gaan ze naar Gan Eden.
Soms heeft iemand echter zo’n grote zonde begaan, dat hij zijn chelek Olam Haba [deel in Olam Haba] verliest. המתכבד בקלון חברו Dit geldt voor iemand die met plezier een ander te schande zet. Als hij van zichzelf een respectabel persoon maakt, dan verheft hij zichzelf ten opzichte van een andere Jood en laat daarmee zien: “Kijk wat hij heeft gedaan; ik zou niet doen wat hij heeft gedaan”. “Ahh”, zegt Hakadosj Baroech Hoe, “jij behaalt eer door een andere Jood te beschamen? Dat is dit een manier om jouw deel in Olam Haba te verliezen!”
Een andere manier om je deel te verliezen, is een andere Jood publiekelijk in verlegenheid te brengen. De Gemara zegt dat je daarvoor naar Gehinnom gaat en dat je in dat geval daar niet meer uitkomt. Dat is nog een voorbeeld van een vreselijke zonde die je voor altijd in Gehinnom kan houden. Ook als je een andere Jood bij de overheid verraadt en hem daarmee in moeilijkheden brengt, betekent dit dat er geen hoop is voor degene die zijn naaste Jood aanklaagt of aangeeft.
Er zijn helaas nog andere manieren om chelek l’Olam Haba te verliezen. Korach verloor zijn deel in Olam Haba en met hem anderen ook. Dat is een verdrietige gebeurtenis. Het is een groot verlies voor ons en daarom heel betreurenswaardig. Desalniettemin, er is niets wat we er dan nog aan kunnen doen. Als je bepaalde serieuze vergrijpen doet, ongeacht hoe groot je bent in andere dingen, je zal jouw deel in de Komende Wereld verliezen.
En daarom is het enige antwoord tesjoeva! Tesjoeva zal je altijd helpen om je te redden van Gehinnom, voor eeuwig en altijd. Het maakt niet uit wat je hebt gedaan, tesjoeva kan je redden. Het is zo ontzettend belangrijk om je te realiseren dat zolang iemand leeft, hij zichzelf nog kan veranderen [red. dit geldt ook voor niet Joden die tesjoeva doen om vervolgens de Zeven Noachidische Wetten te houden].
Dat is waarom we altijd in contact moeten staan met tesjoeva. Blijf altijd in contact met het doen van tesjoeva! Als je elke dag סלח לנו [vergeef het ons] zegt, dan is dat een kans. Denk na over jouw zonden. Wees niet jotsej [klaar zijn met je verplichting] door alleen de woorden te zeggen. Gebruik het moment als mogelijkheid om na te denken over jouw begane zonden. Heb je ooit je vader of je moeder beledigd? Denk daarover na. “Ik weet dat allemaal niet meer” is geen excuus. Probeer je de verschillende gebeurtenissen te herinneren die je verkeerd gedaan hebt als je zegt סלח לנו אבינו – “Vergeef het ons onze Vader”.
Pestte je jouw jongere broer? Was je soms een pestkop? Of heel gemeen tegen familieleden? Denk erover na. Zelfs nu in deze tijd, eer jij jouw vader en moeder naar behoren? Het is een zeer belangrijk onderwerp. Het is heel belangrijk om altijd tesjoeva te doen voor jouw zonden. Je zou altijd na moeten denken over de mogelijke zonden die je begaat. סלח לנו [vergeef het ons] is een gouden kans om jezelf te zuiveren door tesjoeva te doen. Door er spijt en berouw van te hebben reinig je jouw nesjomme [ziel]. Dus je kunt hier niet doorheen galopperen alsof je een mizmor [Tehilliem/Ps. liederensoort] zegt.
Je moet de zeldzame kans benutten om te leven. Want alleen als je leeft kan je סלח לנו אבינו כי חטאנו [vergeef onze zonden onze Vader] zeggen en denken aan een bepaalde specifieke daad die je hebt gedaan. We hebben hele serieuze zonden begaan in ons leven. Soms sta je versteld van de ernst van de zonde die je begaan hebt. En daarom, als iemand nadenkt wanneer hij zegt סלח לנו [vergeef het ons], dan is dat een grootse daad. Heel vaak houdt dat in dat hij zichzelf van Gehinnom redt!
Bron: Rav Avigdor Miller on Saving Yourself from Gehenom Tape # E-146 |
|
|