Doodstraf basjamajiem voor het onnodig doden van dieren |
Publicatiedatum: donderdag 03 december 2020 |
Auteur: de redactie | 1.087 keer gelezen |
|
|
Redactie, Dieren en natuur, Moessar [ethiek], Doodstraf » |
|
Een ieder die onze FB pagina Jodendom online Tora en Dierenwelzijn en deze website een beetje kent, weet dat dieren door de Torah worden beschermd. De Torah is de eerste documentatie waar dierenrechten zijn vastgelegd. Diverse voorbeelden kunnen gegeven worden, maar we pakken er nu een.
In Wajjiqra/Lev. 17: 3-4 staat het volgende geschreven: “Ieder man van het huis van Israël, die een os, of lam of geit in het kamp doodt, of die het buiten het kamp doodt... bloedvergieten zal aan die man worden aangerekend; hij heeft bloed vergoten; en die man zal van zijn volk worden afgesneden”...
De tekst geeft aan dat het onnodig doden van dieren tot bloedvergieten wordt gerekend en de straf is [terecht] erg zwaar. “Dam jechasjev...bloedvergieten zal worden aangerekend” is het eerste opvallend stukje. Tot de tijd van Noach mochten er geen dieren worden gedood ten behoeven van de mens. In het artikel “Waarom de Torah het eten van vlees [nog] niet verbiedt ” wordt uitgebreid uitgelegd waarom dit veranderd is.
Desalniettemin blijf het verbod om dieren zonder reden te doden staan. Het is een zeer ernstig vergrijp.
Tweede opvallend stukje in de Torahtekst is “wenichrat ha’iesj hahoe’... en deze man zal worden afgesneden”. Dit klinkt als een straf. Wat voor straf hebben we het hier over wanneer je een dier onnodig doodt?
Volgens de RaMBaN, Rav Mosje Nachmonides, betekent deze straf een vroegtijdige dood basjamajiem, door de Hemel. Dus Hasjem, G’d, neemt het recht in Zijn hand en zal de dader in dit leven vroegtijdig doden. Dit kan door ziekte, moord of een ongeluk gaan. Het betekent dus domweg dat je niet alleen de doodstraf verdient voor het onnodig doden van dieren, maar dat je die ook krijgt. Echter Hasjem heeft zo bepaald dat Hij Alleen de straf mag uitvoeren en niet via het menselijk rechtssysteem. |
|
|