Opperrabbijn Binyomin Jacobs maakt zich zorgen: de Joden zullen wegtrekken |
Publicatiedatum: maandag 21 december 2020 |
Auteur: door Remco van Mullingen [aangeleverd door opperrabbijn Jacobs] | 1.772 keer gelezen |
|
|
Sjechita [rit. Slacht], Opperrabbijn Jacobs, Maatschappij, Antisemitisme binnenland, Antisemitisme buitenland, Dieren en natuur » |
|
Opperrabbijn Binyomin Jacobs maakt zich zorgen: de Joden zullen wegtrekken Landen mogen de onverdoofde halal of koosjere slacht verbieden, vindt het Europees Hof van Justitie. Daarmee staat niets een dergelijk verbod in Nederland nog in de weg. Imam Azzedine Karrat en opperrabbijn Binyomin Jacobs maken zich zorgen over die uitspraak, maar zien nog altijd perspectief.
imam Karrat: dierenwelzijn belangrijk voor de islam Azzedine Karrat is imam en directeur van de IslamOmroep. ‘De moslimgemeenschap zal dit als een teleurstelling ervaren’, denkt hij. ‘Dat gevoel leeft heel erg.’ Is hiermee de laatste verdedigingslinie verdwenen, die nog kan voorkomen dat onverdoofd halal slachten wordt verboden? Karrat maakt zich daarover zorgen, vertelt hij. ‘De politiek is aan het verrechtsen. Dit soort wetten wordt sneller ingevoerd en omarmd. Dat is geen gezonde ontwikkeling. Ik vraag me af of het voor de Partij voor de Dieren een oplossing is als rituele slacht verboden wordt. De wet zegt niets over het importeren van vlees. Je verplaatst het probleem.
De mogelijkheid om halal vlees te importeren noemt het Europees Hof ook. Joden en moslims mogen onverdoofd ritueel geslacht vlees eten, vertelde een woordvoerder van dat Hof. Ze kunnen het nog steeds importeren uit landen waar deze manier van slachten wel toegestaan is. Voor Karrat bewijst deze redenatie dat het voor het Hof niet om dierenrechten gaat. Dieren slachten mag nog steeds, als het maar buiten de Europese Unie gebeurt. ‘In de islamitische traditie staat dierenwelzijn hoog in het vaandel. Een verbod op halal slachten biedt geen oplossing, maar creëert een extra probleem. Vlees importeren is duur en als dat gewoon mag, heeft een verbod geen zin.’
Karrat ziet een trend, om steeds meer islamitische uitingen te verbieden. ‘Het niqabverbod is daar een voorbeeld van. De niqab heeft niet mijn theologische voorkeur, maar wat lost een verbod op? Ook islamitisch bijzonder onderwijs is niet meer vanzelfsprekend. Diverse gemeentes houden het tegen als mensen een islamitische basisschool willen starten.’
De Partij voor de Dieren wil nog altijd de rituele slacht verbieden, vanuit het oogpunt van dierenwelzijn. Karrat wil met die partij in gesprek. ‘We zouden als samenleving moeten spreken over hoe we met dieren omgaan. Dat moet niet alleen gaan over de vraag hoe we dieren doden - via rituele slacht, een elektrische stok, of iets anders. Volgens de islam moet je dieren met respect behandelen en gezonde voeding geven.’ Hij ziet nog altijd mogelijkheden voor een compromis. ‘Onze theologie is niet zwart-wit, maar dynamisch. Er is altijd ruimte. Bij die discussie moet ook de wetenschap een rol spelen. Daar bestaat geen eenduidige conclusie dat verdoofd slachten beter is voor een dier.’
opperrabbijn Jacobs: verbod koosjer slachten was door de eeuwen heen voorloper van Jodenvervolging ‘Wij willen uiteraard meewerken aan het welzijn van dieren’, benadrukt opperrabbijn Binyomin Jacobs. ‘Welzijn gaat niet alleen over slachten, maar ook over alles daarvoor: de stallen, het transport. Men concentreert zich nu op één punt: de slacht. Ik wil graag met de PvdD samen zitten, maar dan voor het totale welzijn.’
Jacobs is geraakt door de uitspraak van het Europees Hof. ‘Als ze zich echt zorgen maken over dierenwelzijn, laten ze dan dierenmishandeling en sadisme in slachthuizen en de grote vleesindustrie bespreekbaar maken.’ De opperrabbijn ziet de wil om koosjer slachten te verbieden als een teken van opkomend antisemitisme. ‘Het eerste verbod dat Hitler in Nederland uitvaardigde was dat op koosjer slachten. Het is absoluut niet zo dat ik de mensen die nu voor een verbod pleiten beschuldig van antisemitisme. Maar het fenomeen is wel altijd voorloper geweest van opkomende Jodenvervolging. Dat baart me grote zorgen.’ ‘Dierenwelzijn staat heel hoog in het Joodse vaandel’, vervolgt hij. ‘Koosjer slachten gaat juist om het welzijn der dieren. En ook als het dier verdoofd is, verlamd dus, weet niemand of het beest lijdt als het in stukken wordt gesneden. De wetenschap geeft hierover geen duidelijkheid.’
Jacobs voorziet grote consequenties als Nederland, net als Vlaanderen, een verbod instelt op onverdoofd koosjer slachten. ‘Dan kunnen we geen vlees meer eten. Of we moeten het importeren. Het zou consequenter zijn als de Partij voor de Dieren een algemeen verbod op vlees bepleit. Dan zou ik vegetariër worden.’
De gevolgen zijn volgens hem nog verstrekkender: ‘Orthodoxe Joodse mensen zullen wegtrekken uit Nederland. En het orthodox-joodse leven is al zo schraal. Zij vormen de kern van de Joodse gemeenschap. Als die verdwijnt, verdwijnt de periferie van de Joodse gemeenschap ook.’ Het Europees Hof voor Justitie steunt voor haar oordeel mede op de wetenschap. Die is volgens Jacobs echter niet eenduidig. Een verbod op ritueel slachten is voor de Joodse gemeenschap ingrijpend. ‘Het is een uitholling van de geloofsgemeenschap.’
Bron: Nederlands Dagblad 18-12-20 |
|
|